سیاسی‌کاری اجازه تحرک به اقتصاد را نمی‌دهد

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۰۷

رییس اتاق سمنان می‌گوید: موانع و فشارهای داخلی و خارجی و سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اجازه نمی‌دهد از این فرصت‌ها برای افزایش صادرات غیرنفتی بهره بگیریم.

 برای توسعه صادرات غیرنفتی چه باید کرد؟

علی‌اصغر جمعه‌ای رییس اتاق سمنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران در پاسخ به این پرسش می‌گوید: چندین سال است که در کشور بر توسعه صادرات غیرنفتی تاکید می‌شود، در مناسبت‌های متعدد از اهمیت آن گفته می‌شود و در عمل موانع هنوز برطرف نشده و ما به هدف مطلوب تعیین‌شده نرسیده‌ایم. او از موانع توسعه صادراتی می‌گوید: بارها مقام معظم رهبری به توسعه صادرات غیرنفتی تاکید داشتند؛ ما امیدوار بودیم که چاه‌های نفتی بسته شود و کشور با درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی اداره شود ولی هرگز چنین نشده است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح می‌کند: «صادرات یک کشور با تولید داخلی ارتباط مستقیم دارد. هزینه تمام‌شده کالا باید قابل‌رقابت با دیگر رقبا باشد ولی در ایران اینگونه نیست.

او ادامه می‌دهد: شرایط حاکم بر فعالیت صادرکننده‌های ما با دیگر کشورها باید یکسان باشد ولی اصلا این‌گونه نیست. ایران باید تعرفه‌هایی را بپردازد که کشورهای دیگر این هزینه‌ها را یا پرداخت نمی‌کنند یا این هزینه‌ها برای آنها خیلی کمتر است. همین موارد مانع افزایش حجم و توسعه صادرات در ایران می‌شود. باید راه پیوستن ایران بهWTO هموار شود.

او ادامه می‌دهد: ما توانمندی تولیدی و صادراتی داریم و در کشور کالای مازاد هم وجود دارد ولی موانع متعدد داخلی و خارجی باعث می‌شود نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

به گفته جمعه‌ای، موانع و فشارهای داخلی و خارجی و سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اجازه نمی‌دهد از این فرصت‌ها بهره بگیریم.

او تاکید می‌کند: ما نباید فرصت‌های خود را در بازارها از دست دهیم؛ تا دیر نشده باید به اصلاح ساختاری در اقتصاد دست بزنیم. باید استراتژی جدیدی در توسعه صادراتی تدوین کنیم. او تصریح می‌کند: فشارهای جانبی هم به این ناکامی‌ها کمک می‌کند تا به اهداف مطلوب خود دست نیابیم. خام‌فروشی هم از همان ناکامی‌هایی است که این نوع صادرات هیچ ارزش‌افزوده‌یی برای ایران ندارد. او می‌گوید: ما باید به فرآوری‌های جدید بیندیشیم، باید بتوانیم از خام‌فروشی عبور کنیم.

او در عین حال، راهکار را در دیپلماسی اقتصاد می‌داند و تصریح می‌کند: همه اینها مستلزم دیپلماسی اقتصادی است که باید تنگاتنگ با سیاست پیش رود تا زمینه را برای مسائل اقتصادی فراهم کند. تصور من این است که ما عزم ملی و همه‌جانبه در این حوزه نداریم.

به گفته رییس اتاق سمنان، ما می‌توانیم با کشورهای مختلف ارتباط اقتصادی داشته باشیم ولی مناسبات سیاسی جدی با آنها نداشته باشیم اما متاسفانه سیاسی‌کاری در ایران اجازه هیچ تحرکی را به اقتصاد و تولید صادرات‌محور نمی‌دهد.

 

ارسال نظر