اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۳۷

هیات تجاری ایران در راه مسکو

نایب ‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز با اشاره به اهمیت بازار روسیه در راهبردهای تجاری ایران گفت: روسیه کشور بسیار مهمی برای ماست و امیدواریم در این سفر در مسیر توسعه روابط دوجانبه و تولیدکنندگان دو کشور گام‌های موثری برداشته شود.

هادی تیزهوش‌تابان از سفر هیات تجاری ایرانی در دوم آبان خبر داد و گفت: اعضای هیات همراه را اتاق‌های مشترک حوزه دریای خزر تشکیل می‌دهد، همچنین این هیات همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای حاشیه دریای خزر (ICBC) به آستاراخان اعزام می‌شود.

وی ضمن اشاره به رابطه دوستانه و همسایگی دو کشور از سال‌های دور، بر اهمیت روابط بعد از انقلاب اسلامی بین ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه اراده مقامات سیاسی دو کشور بر توسعه مناسبات اقتصادی است ولی حجم مراودات مناسب با این اشتیاق نیست. تیزهوش‌تابان با اشاره به اینکه حجم مناسبات بین دو کشور مطلوب نیست، گفت: تا زمانی که امکان دسترسی سهل تاجر به این کشور میسر نشود، حجم مراودات تجاری نیز افزایش نخواهد یافت.

نایب‌ رییس اتاق مشترک ایران و روسیه به اهداف این سفر اشاره کرد و گفت: در این سفر به بررسی مشکلات و موانع موجود بر سر راه همکاری تجاری دو کشور همانند صدور روادید تجاری، برطرف شدن موانع دست‌وپاگیر بانکی، نوسازی تجهیزات هوایی و ریلی و... پرداخته می‌شود. به گفته وی مشکلاتی از این دست بر توسعه تجارت دو کشور سایه افکنده است.

تیزهوش‌تابان از افتتاح سرای تجاری ایرانیان در طول این سفر خبر داد و گفت: افتتاح این سرا می‌تواند در توسعه روابط تجاری و افزایش حجم مبادلات کالا بین دو کشور ایران و روسیه تاثیرگذار باشد. معتقدم هرگونه پتانسیل اقتصادی و صادراتی می‌تواند زمینه گسترش صادرات کالاهای ایرانی را به سایر استان‌های روسیه فراهم کند. وی در خصوص دیگر برنامه‌های این سفر افزود: برگزاری نشست‌های بی‌توبی‌شرکت‌های فنی مهندسی دو کشور، تجار، بازرگانان و واحدهای تولیدی و صنعتی از دیگر برنامه‌های این سفر است.

تیزهوش‌تابان ادامه داد: بازار کشور بزرگ روسیه برای محصولات تولیدکنندگان ایرانی بسیار مناسب و جذاب است. در صورتی که صادرات روسیه هم‌اکنون با مشکل روبه‌رو است باید تلاش کرد تا اطمینان لازم از لحاظ کیفیت و قیمت در تاجر روسی ایجاد شود تا از این فرصت به نحو شایسته‌یی بهره‌مند شد. به بیان دیگر اگر موانع تجاری، بانکی و گمرکی برطرف شوند قطعا شاهد رشد چشمگیری در حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

حوزه فعالیت و عملکرد تعاون توسعه می‌یابد

رییس اتاق تعاون ایران از تشکیل جلسه مشترکی با حضور وزیر کشور، استانداران و روسای اتاق‌های تعاون در آینده نزدیک خبر داد. بهمن عبداللهی اظهار داشت: بخش تعاون به عنوان یکی از ارکان اقتصاد ملی در کشور به‌طور قطع باید فعالیت در حوزه استان‌ها را به صورت جدی دنبال کنند. وی ادامه داد: به همین منظور تاکنون جلسات متعددی با وزیر کشور و معاونت‌های وی برگزار شده است.

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های جدید در دولت دوازدهم برای اتاق‌های تعاون، بیان داشت: در دولت دوازدهم برای فعالیت‌های اتاق‌ها با همکاری وزارت کشور و استانداران پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و در آینده نزدیک جلسه مشترکی با حضور وزیر کشور، استانداران و روسای اتاق‌های تعاون سراسر کشور برای توسعه حوزه فعالیت و عملکرد تعاون برگزار می‌شود.

تحول در بخش تعاون با تاکتیک حضور شرکت‌ها

رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی برلزوم تسهیل حضور شرکت‌های تعاونی در بورس تاکید کرد. سیدکاظم دلخوش درباره وضعیت بخش تعاون در اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر سهم بخش تعاون در اقتصاد کم بوده و این در حالی است که برای رشد اشتغال‌زایی ضرورت دارد این بخش متحول شود.

رییس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر تعاون، که و رفاه اجتماعی باید به بخش تعاون توجه بیشتری داشته باشد و قوانین مرتبط با این بخش را به‌صورت صحیح اجرایی کند، چرا که عملکرد بخش تعاون در سال‌های اخیر مطلوب نبوده است.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید ارزیابی کارشناسی در خصوص عملکرد بخش تعاون انجام شود تا زمینه رفع آسیب‌های ساختاری در این بخش فراهم شود و اگر در قوانین مرتبط با بخش تعاون نیاز به بازنگری وجود دارد، فراکسیون تعاون مجلس زمینه انجام این مهم را در مجلس فراهم می‌کند و از نظرات کارشناسی صاحب‌نظران بهره می‌گیرد.

دلخوش با تاکید برلزوم توجه بیشتر دولت به بخش تعاون افزود: یکی از راهکارها برای ارتقای بخش تعاون استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است بنابراین باید در این راستا محدودیت‌ها در رابطه با حضور شرکت‌های تعاونی در بورس رفع شود.

به گزارش خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از راهکارها برای کوچک‌سازی بخش دولتی، مردمی کردن اقتصاد است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز روی مشارکت دادن مردم در اقتصاد تاکید شده است.

دلخوش‌اباتری گفت: با توسعه بخش تعاون، امکان مشارکت دادن بیشتر مردم در اقتصاد کشور فراهم می‌شود بنابراین باید دولت این امکان را فراهم کند که کارآفرینان در قالب تشکیل تعاونی از ظرفیت‌های تخصصی جوانان استفاده کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای دستیابی به رشد اقتصادی مدنظر در برنامه ششم توسعه باید بخش تعاون بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا تسهیلات بانکی مناسب به‌صورت هدفمند به بخش تعاون ارائه شود.

 

ارسال نظر