رفع مشکلات «ال‌سی» و ارتقای صادرات مواد‌غذایی به روسیه

۱۳۹۶/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۹۲۵

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با اشاره به سفر اخیر خود به کشور روسیه گفت: در این سفر دو موضوع با اهمیت شامل رفع مشکلات ال‌سی داخلی و زمینه‌های گسترش صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه عنوان مطرح شد.

امیر عابدی ادامه داد: به بیان دیگر ظرفیت‌های زیاد و متنوعی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو دولت اراده لازم را برای گسترش این روابط و استفاده از ظرفیت‌های موجود دارند. خوشبختانه یکی از صنایعی که به نسبت سایر صنایع در کشور ما به‌روزتر است، صنایع غذایی است.

وی افزود: همچنین این صنعت با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی در کشور ما وجود دارد، می‌تواند یکی از برندهای صادراتی به‌خصوص در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌یی باشد. به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان روسیه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند. اما حضور رقبای ما در منطقه چون آذربایجان، مصر و ترک‌ها موجب شده جایگاه ایران تضعیف و کمرنگ شود. وی اضافه کرد: به عبارت دیگر روسیه از بازار بزرگی برای صادرات برخوردار است و با وجود تعاملات مثبت سیاسی و شرایط مطلوب جغرافیای ایران با روسیه، کشور ما در تصاحب بازارهای روسیه ناکام بوده و سهم ایران از محصولات صادراتی به روسیه تنها 1/ 0درصد است.

عابدی تصریح کرد: بنابراین ضروری است تولیدکننده و صادرکننده ایرانی در کنار یکدیگر حضور یکپارچه داشته و در این میان با عقد قرارداد با روس‌ها می‌توانند زنجیره تامین محصولات کشاورزی و غذایی آنها را مهیا کنند. بدین‌ترتیب ما باید از نگاه مقطعی و فصلی به این بازار دوری کنیم تا شاهد موفقیت باشیم.

وی با بیان اینکه بدعهدی برخی تجار ایرانی بازار کشاورزی روسیه را به سمت ترکیه و کشورهای همسایه سوق می‌دهد، گفت: نباید در صادرات محصولات کشاورزی ظاهر قرارداد با اصل قرارداد متفاوت باشد و این در حالی است که برخی تاجران ایرانی با صادرات کالای بی‌کیفیت منجر به بی‌اعتمادی نسبت به کالاهای ایرانی در بازارهای هدف می‌شوند.

به گفته رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وقزاقستان نهادسازی و تقویت زنجیره عرضه، تداوم و پایداری در صادرات کشاورزی را تضمین و اعتماد طرف‌های تجاری را افزایش می‌دهد. تلاش برای ایجاد نهادهای تجاری مرتبط با تولیدکنندگان و حرکت به سمت زنجیره عرضه ورود و بقا در این بازار را افزایش می‌دهد.

عابدی اظهار کرد: موضوع دیگری که در سفر به روسیه در حوزه تجارت در بخش بانکی به گوش فعالان اقتصادی خوش نشسته بود، رفع مشکلات ال سی داخلی بود.

به بیان دیگر با فراهم شدن ال سی داخلی می‌توان شاهد تقویت نظام بانکی بود و بدین‌ترتیب ما می‌توانیم با کمک از صندوق ضمانت و بانک توسعه صادرات در کاهش ریسک اعتباری تلاش کنیم و همچنین به رونق اقتصادی بپردازیم.

وی ادامه داد: سال‌هاست روابط بانکی ما با روسیه به صورت سنتی انجام می‌شود. به بیان دیگر معاملات بانکی دو کشور از طریق شرکت‌های واسطه‌یی یا حائل که در این کشور به ثبت رسیده انجام می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان با تاکید بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی، خواستار توجه بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجار و صادرکنندگان به بازار روسیه شد. به گفته وی با فرهنگ‌سازی در حوزه صادرات باید به سمت سویی بود که صادرکنندگان با توجه به ظرفیت‌ها به سمت ایجاد شرکت‌های بین‌المللی بروند.

همچنین استفاده از راهکارهای علمی در دستور کار فعالان اقتصادی قرار بگیرد که هزینه‌های سنگین و ریسک‌های بالای به آنها تحمیل نشود.

عابدی ادامه داد: اگر بتوانیم با حمایت از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در کشور روسیه شرکت‌های مشترک تاسیس کنیم و در حوزه صادرات چون سردخانه، انبار، برندسازی و تبلیغات و... سرمایه‌گذاری انجام دهیم می‌توانیم در بازارهای سایر کشورها جایگاه قابل قبولی کسب کنیم.

وی افزود: البته در این راه وجود یک کمیته نظیر اتاق مشترک یا اتاق ایران یا اینکه سازمان توسعه تجارت یا وزرات خارجه نیاز است تا هزینه‌ها را به صورت شفاف بررسی کند. نمونه این مطلب را می‌توان در سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان عنوان کرد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان اضافه کرد: بندر آستاراخان روسیه از جمله پایانه‌های دریایی این کشور در دریای خزر برای تجارت با ایران است. منطقه آستاراخان، بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگاست. واقع شدن این منطقه در تقاطع مسیرهای تجارت، بسترهای مناسبی را جهت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل منطقه فراهم آورده است. منطقه آستاراخان یکی از قطب‌های استراتژیک و با اهمیت حمل و نقل است.

به گفته عابدی در حال حاضر ناوگان ما نتوانسته جایگاه مطلوبی را در عرصه حمل و نقل دریایی در مقایسه با کشورهای منطقه کسب کند. البته این سیاست بدین معناست که ما باید بخشی از سرمایه‌گذاری‌های کشور را به کشورهای منطقه برده و در آنجا به کار‌گیریم. بنابراین پیام کشت فراسرزمینی نیز همین بحث است.

وی با اشاره به توسعه کشت فراسرزمینی عنوان کرد: ما در سال‌های آینده با بحران زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کنیم، لذا برای جلوگیری از پیامدهای بدتر باید این مقوله را گسترش دهیم. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها موجب پیشرفت کشور و گسترش دامنه تجارت ما می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ادامه داد: در این راستا باید بسترهای مناسب و زیرساخت‌های لازم تامین شود و از حضور شرکت‌های خصولتی و کاغذی جلوگیری شود؛ ضربه‌یی که این شرکت‌ها در 10سال گذشته به پیکره اقتصاد کشور زده‌اند جبران‌ناپذیر است. بلکه در این راستا باید نگاه‌ها به سمت بخش خصوصی باشد؛ چرا که بهترین سرمایه در حال حاضر بخش خصوصی است و باید به آن بها داده شود.

عابدی در خصوص اخبار مهم کشور قزاقستان گفت: مهرماه سال جاری نمایشگاهی با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در این کشور برگزار می‌شود. ایران و قزاقستان از دیرباز با یکدیگر در حوزه سیاسی مناسبات خوبی داشتند، اما با وجود تلاش‌های فراوان برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری، به توفیق‌های لازم در این بخش دست نیافتند.

وی با بیان اینکه معدن، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و گروه‌های کالایی مصرفی می‌تواند از زمینه‌های همکاری ایران و قزاقستان است، اضافه کرد: افزایش مبادلات تجاری ایران و قزاقستان نیازمند رفع برخی موانع است که موانع بانکی از جمله آن است.

به گفته وی ما نیازمند یک مدیریت واحدی هستیم تا بتواند حرف آخر را بزند. به بیان دیگر ما در بالقوه کردن فرآیندها بالفعل ضعف داشتیم و داریم. اگر بتوانیم مشکلات بانکی که بزرگ‌ترین مانع رسیدن ما به توسعه اقتصادی است را رفع کنیم قطعا تراز تجاری و همچنین حوزه اقتصادی ما رونق پیدا خواهد کرد. مراودات بانکی کشور ما با ترکیه و آلمان رفع شده است، که این مهم از برکات برجام است.

 

ارسال نظر