طرح کالابرگ کلید خورد/ دولت کارت یارانه می‌دهد؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۰۶:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۸۳۵
طرح کالابرگ کلید خورد/ دولت کارت یارانه می‌دهد؟

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر بستر شبکه ملی اعتبار آغاز شد. طرح اختیاری کالابرگ الکترونیکی مشمول ۱۰ گروه کالایی یعنی «شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارونی، قند و شکر» می‌شود.

به گزارش تعادل، کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه به مردم پرداخت می‌شود، همچنین در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی پیش‌بینی شده است.

براساس این طرح مردم می‌توانند کالاهای اساسی را به قیمت ثابت و با اعتبار یارانه، یک ماه زودتر خریداری کنند و چنانکه به خرید کالا تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار و در بیستم هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند. این طرح به صورت آزمایشی در استان هرمزگان اجرایی شده که پس از ارزیابی و چنانچه مطلوب باشد به سرعت در کل کشور تعمیم داده می‌شود. 

دولت کارت یارانه می‌دهد؟

وزیر کار روز چهارشنبه هفته گذشته د رحاشیه نشست هیات دولت درباره امکان حذف یارانه نقدی خانوارها به خبرنگاران گفت: این طرح در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده‌اند.

سید صولت مرتضوی با بیان اینکه تعداد فراوانی فروشگاه و خواربار فروشی در هر استان برای اجرای این طرح تعریف شده است، افزود: در حال ارزیابی استقبال مردم از این طرح در کل کشور هستیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با استقبال خوب مردم این طرح اجرایی شود زیرا بستر کار فراهم شده است.

مرتضوی در ادامه با یادآوری اینکه پس از موفقیت در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، اجرای آن به پنج استان دیگر تسری می‌یابد، ابزار امیدواری کرد که بتوان تا پایان امسال این طرح را در کل کشور اجرایی کرد. وزیر رفاه درباره افرادی که مشمول دریافت یارانه نشده‌اند و متقاضی آن هستند، اظهار داشت: این افراد می‌توانند از طریق مراجعه حضوری یا ثبت در سامانه، درخواست خود را مطرح کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد. مرتضوی درباره اینکه آیا کارت یارانه تا سال آینده جایگزین یارانه نقدی می‌شود، گفت: این موضوع به میزان استقبال مردم بستگی دارد و کاملا اختیاری است؛ اگر استقبال خوب باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

بررسی اعتبار یارانه بگیران با کد دستوری# 28٭788٭

وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی درباره اینکه سرپرستان خانوار چگونه می‌توانند اعتبار خود را بررسی کنند، اعلام کرد: سرپرستان خانوار با کد دستوری # 28٭788٭ می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهد کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند خرید کنند .مرتضوی خاطرنشان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که حدود ۱۰ قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت‌گذاری کردیم که پایه قیمت‌گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی این توضیح را هم داد که کالابرگ اقلام مهمی چون برنج و مرغ، لبنیات، ماکارونی و روغن را شامل می‌شود؛ انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباری‌اش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد. 

اجرای طرح کالابرگ در هرمزگان

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر بستر شبکه ملی اعتبار (شما) اظهارکرد: دولت این تصمیم را در راستای حمایت از معیشت و سبد غذایی خانوار اتخاذ کرده است.

حمید فرداد درباره چگونگی خرید کالا در قالب این طرح گفت: در طرح کالابرگ الکترونیکی امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی، فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان افزود: در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هر یک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت در نظر گرفته شده و مابه التفاوت آن از محل اعتبار یارانه تامین می‌شود؛ ضمن اینکه در صورت تغییر قیمت کالاهای سبد یاد شده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند.

فرداد افزود: این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده است به صورت خودکار فعال خواهد شد. وی ادامه داد: مردم در سراسر استان هرمزگان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند.

بنابه توضیحات او، در این طرح، خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آنها با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت شده و ما به التفاوت آن با قیمت روز اقلام سبد مرجع از محل اعتبار آنها پرداخت می‌شود. او ادامه داد: در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه ماه بعد خانوار کم شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

فرداد با تاکید بر اینکه استفاده از اعتبار کاملا اختیاری بوده و از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار امکانپذیر است، اظهارکرد: در مورد کالاهای مشمول طرح، الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه‌های کالایی اعلام شده از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند.

او با بیان اینکه شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است، گفت: فروشندگان صنوف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف، می‌توانند با مراجعه به نرم افزار «بازار» و «مایکت» یا از طریق درگاه الکترونیکی  shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به فروشندگان مجاز در این طرح ملحق شوند.

او تصریح کرد: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان بوده و اتصال به این طرح کاملا رایگان است. به گفته فرداد سامانه «شما» (شبکه ملی اعتبار) بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی است و در مقطع کنونی یکی از کاربردهای این سامانه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است.

 

ارسال نظر