بازار جهانی

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۰۸

افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به بازار طلا

تازه‌ترین تحلیل کیتکونیوز نشان می‌دهد که تغییر انتظارات و گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال‌رزرو امریکا موجب خواهد شد تا قیمت طلا در روزهای آینده عملکرد بهتری داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، انتشار آمارهای اقتصادی ناامید‌کننده در امریکا طی روزهای اخیر به خصوص کاهش خرده‌فروشی و افت شاخص قیمت مصرف‌کننده موجب شده است تا تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار طلا بار دیگر بهبود یابد و پیش‌بینی می‌شود این روند طی روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد. براساس این گزارش قیمت طلا طی هفته گذشته برای نخستین‌بار در ۵ هفته اخیر با افزایش روبه‌رو شده و با رشد 1.5درصدی همراه شده است. قیمت هر اونس نقره نیز در پایان مبادلات روز جمعه به 15.90 دلار رسیده و در هفته‌یی که گذشت بیش از ۳درصد افزایش نشان داده است. به نظر می‌رسد بازارهای بین‌المللی به سرعت نسبت به اظهارات اخیر رییس فدرال‌رزرو امریکا در نشست دو روزه کنگره واکنش نشان داده است. اظهارات «جانت یلن» تا حد زیادی گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو طی ماه‌های آینده را کاهش داده است. وی بار دیگر تاکید کرده است که فدرال‌رزرو به دقت تحولات مربوط به نرخ تورم را زیرنظر دارد و هرگونه افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده تدریجی خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که انتشار آمارهای جدید در امریکا موجب شده است تا احتمال افزایش نرخ بهره این کشور تا پایان امسال کاهش یابد و این مساله در روزهای آینده به نفع قیمت و تقاضای طلا خواهد بود. «بیل باروش» تحلیلگر ارشد اقتصادی در این ارتباط تاکید کرد: تنها آمارهای منتشر شده در امریکا موجب کند شدن روند صعودی نرخ بهره فدرال‌رزرو خواهد شد. البته هنوز احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو تا پایان امسال وجود دارد ولی این احتمال تا حد زیادی کاهش یافته است.

«فیل استریبل» تحلیلگر موسسه «آر.جی.او» نیز در این باره گفت: به نظر من انتشار آمارهای ناامیدکننده خرده‌فروشی در امریکا در کوتاه‌مدت بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا و نقره خواهد داشت. به نظر می‌رسد انتشار این آمارهای ناامیدکننده به زودی موجب کاهش شاخص سهام و تقویت قیمت طلا خواهد شد. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا در روزهای آینده به بیش از ۱۲۳۰ دلار و قیمت هر اونس نقره نیز به بیش از ۱۶ دلار برسد. تازه‌ترین نظرسنجی «سی.‌ام.ای» نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو به ۵۴‌درصد رسیده است این رقم در نظرسنجی قبلی این موسسه به ۶۰‌درصد رسیده بود.

افت و خیز در بازار فلز نقره‌ای

در هفته گذشته، قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن با افت و خیزهای شدیدی همراه بود. آمار معاملات این فلز در هفته گذشته حاکی از میانگین قیمتی یک‌هزار و 897 دلار بر هر تن بود که نسبت به میانگین قیمتی هفته پیش از آن، حدود یک‌درصد کاهش داشت.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه خبری بورس کالای ایران، قیمت آلومینیوم در نخستین روز کاری بورس فلزات لندن، دوشنبه 10 جولای، با 0.31‌درصد کاهش به یک‌هزار و 914 دلار به‌ازای هر تن رسید. افزایش 900 تنی موجودی انبارها برخلاف روند کاهشی آن در هفته‌های گذشته و همچنین احتمال تاثیر منفی اقدامات ضد دامپینگ ایالات متحده علیه واردات آلومینیوم چین (خصوصا در مورد محصولات کار نشده آلومینیومی) موجب کاهش قیمت آلومینیوم در بازارهای بین‌المللی شد. بنا به گفته برخی تحلیلگران، اقدامات ضد دامیپنگ ایالات متحده، منجر به افزایش واردات غیرقانونی نیمه‌ساخته‌های چینی به این کشور خواهد شد.

همچنین قیمت آلومینیوم در روز سه‌شنبه 11 جولای، با وجود کاهش 5.3هزار تنی موجودی انبارهای آلومینیوم با افت شدید 1.83درصدی مواجه شد و قیمت هر تن از آن به سطح یک‌هزار و 879 دلار سقوط کرد.

این امر از آنجا ناشی شد که بنا به گفته برخی تحلیلگران، عدم پوشش خبری از اقدامات چین برای کاهش ظرفیت تولید، بیشترین تاثیر را در افت قیمتی داشت. در عین حال نیز سطح قیمتی حدود 1.8هزار دلاری برای هر تن از آلومینیوم در دوران گذشته سبب شده تا به‌محض افزایش آن به بیش از 1.9هزار دلار، قیمت آلومینیوم سریعا تحت فشار قرار گرفته و کاهش یابد. این روند تا روز چهارشنبه، 12 جولای نیز ادامه پیدا کرد. اما کاهش 0.37 درصدی شاخص ارزش دلار در روز پیش از آن، از شدت آن کاست و به این ترتیب قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن تنها 2 دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت.

پس از روند کاهشی چشمگیر قیمت آلومینیوم در روزهای گذشته، قیمت نقدی معاملات این فلز در روز پنج‌شنبه 13 جولای با رشد 1.81 درصدی، به سطح یک‌هزار و 911 دلار بر هر تن رسید. همچنین بین معاملات فلزات پایه انجام شده در بورس فلزات لندن، آلومینیوم بیشترین حجم معاملات را در این روز به ‌خود اختصاص داد. در پی کاهش 600 هزار تن از ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم چین (چالکو)، آلومینیوم با هجوم دلالان برای خرید مواجه شد و صعود قیمت آن را به‌دنبال داشت. موجودی انبارهای آلومینیوم بورس فلزات لندن در این روز بیشترین مقدار کاهش در طول هفته گذشته را تجربه کرد و به کمتر از 1.39 میلیارد تن رسید. ولی دوران خوش آلومینیوم بیشتر از یک روز طول نکشید و پس از صعود قیمت این فلز، قیمت نقدی آن در روز جمعه، 14 جولای، دوباره با کاهش مواجه شد. انتشار خبر افزایش 6درصدی صادرات محصولات کار نشده آلومینیومی چین بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال جاری، همراه با راه‌اندازی مجدد یکی از واحدهای تولیدی ایالات متحده منجر به کاهش قیمت این فلز در بازارهای بین‌المللی شد.

در سال گذشته، واحدهای ذوب آلومینیوم متعددی در ایالات متحده به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید و عدم توان رقابت با تولیدکنندگان چینی تعطیل شده بودند. خبر راه‌اندازی مجدد یکی از واحدهای ذوب شرکت آلکوا در ایالت ایندیانا، احتمال شکوفایی دوباره صنعت آلومینیوم امریکا را افزایش داد.

 

ارسال نظر