سنگ‌آهن تا آخر تابستان در بورس کالا

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۰۵
سنگ‌آهن تا آخر تابستان در بورس کالا

بهرام شکوری از آماده‌سازی بسترهای عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و عرضه این محصول در نیمه نخست سال امسال خبر داد.

به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزود: با پیگیری‌های انجام شده می‌توانیم در آینده بسیار نزدیک شاهد عرضه این محصول در بورس کالا باشیم زیرا هم ساختار و مکانیسم بورس کالا آماده بوده و هم انجمن سنگ‌آهن علاقه‌مند به ورود این محصول به بورس کالاست. وی با بیان اینکه قیمت جهانی سنگ‌آهن کاهش پیدا کرده است، افزود: تقریبا همه زمینه‌های عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا فراهم شده و بعد از بهبود قیمت جهانی این محصول شاهد عرضه آن در تالار داخلی بورس کالا خواهیم بود.

شکوری عنوان کرد: برای ورود و عرضه شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن در بورس کالا تدابیری اتخاذ خواهد شد، زیرا همه شرکت‌های تولیدکننده، معادن بزرگ نیستند و مجموعه‌های کوچکی هم وجود دارد که توان مالی زیادی ندارند و باید تسهیلاتی ایجاد شود تا آنها هم به راحتی بتوانند وارد بورس شوند.

نایب‌رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن به مزایای ورود سنگ‌آهن به بورس کالا اشاره کرد و گفت: ورود سنگ‌آهن به بورس کالا موجب کشف قیمت عادلانه این محصول می‌شود علاوه بر این چون سنگ‌آهن با قیمت پایین در بازار خریداری شده و وجه آن با تاخیر پرداخت می‌شود، با ورود این محصول به بورس کالا مطمئنا قیمت مناسبی برای محصول کشف شده و پرداخت پول سریع‌تر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون وجه سنگ‌آهن خریداری شده، یک سال بعد پرداخت می‌شود که با ورود این محصول به بورس کالا، کسانی که به این محصول نیاز دارند، باید مبلغ خریداری شده را پرداخت کنند و در نتیجه سنگ‌آهنی‌ها می‌توانند با فروش محصول، پول خود را دریافت و برای توسعه هزینه کنند. وی ادامه داد: همچنین یکی از مزایای عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر نیز به آن اشاره شده این است که این محصول سه بار در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که خریداری نداشته باشد، صادر می‌شود؛ به این ترتیب معامله نشدن سنگ‌آهن در تالار داخلی بورس کالا به این معنا خواهد بود که برای این محصول در داخل کشور نیازی وجود ندارد، در نتیجه می‌تواند مجوز صادرات بگیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین سنگ‌آهن و تمام محصولات زنجیره ارزش، باید وارد بورس کالا شوند تا قیمت عادلانه‌یی برای این محصولات تعیین شده و شرایط پرداخت نیز مناسب شود.

شکوری در ادامه وجود مشوق‌های صادراتی برای مواد معدنی را امری ضروری دانست و گفت: مشوق‌های صادراتی در مسیری کاملا شفاف همچون بورس موجب خواهد شد تا با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای نفت و مواد معدنی، علاوه بر ایجاد فضای روانی مثبت در جامعه معدنکاری کشور، فضای مطلوبی در بازار ایجاد شده و انگیزه فعالان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در معدن نیز افزایش یابد.

به گفته نایب رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، امروزه کشورهای پیشرفته دنیا از مزیت صادرات مواد معدنی برخوردارند و رونق نظام اقتصادی این کشورها به صادرات مواد معدنی آنها بستگی دارد؛ بر همین اساس وجود مشوق‌های صادراتی از مسیر مطمئن و امنی همچون بورس کالا می‌تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک کند. وی تصریح کرد: بورس کالا، بازاری شفاف و قانونمند است و ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این بازار برای همیشه برچسب صادرات سنگ‌آهن با وجود نیاز صنعت داخلی را تمام کنیم.

 

ارسال نظر