نارضایتی فعالان بازار سرمایه از کارمزد بالای کارگزاری‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۳۶

در حالی که در بازار سرمایه ایران رکود بر معاملات اوراق بهادار حاکم است بسیاری از فعالان بازار و معامله‌گران خرد معتقدند که سود اصلی داد و ستد‌های سهام، عاید کارگزاری‌ها می‌شود آنها می‌گویند که کارمزد کارگزاری‌ها در خرید و فروش می‌تواند حتی تا نصف کاهش یابد. در معاملات اوراق بهادار از جمله داد و ستدهای سهام کارگزاری‌ها، سازمان بورس، شرکت مدیریت فناوری بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بورس‌ها کارمزدی را از خریداران و فروشندگان اوراق بهادار اخذ می‌کنند و بابت این حق کمیسیون‌ها خدمات خاص خود را به افراد ارائه می‌دهند.

زمانی که شخصی می‌خواهد توسط یک کارگزاری سفارش خریدی را ثبت کند، بابت هر خرید 0.4 درصد از مبلغ کل معامله به کارگزاری مربوطه به عنوان کارمزد پرداخت می‌کند، همچنین در هنگام فروش نیز معادل 0.4 درصد از کل مبلغ معامله بابت کارمزد به شرکت کارگزاری پرداخت می‌شود. علاوه بر این شرکت‌های مدیریت فناوری بورس تهران، سپرده‌گذاری مرکزی، سازمان بورس به عنوان ناظر و بورس‌ها نیز بابت این داد و ستدها کارمزدهایی را از خریداران و فروشندگان اوراق بهادار دریافت می‌کنند که جمع این کارمزد‌ها در زمان فروش حدودا 0.15درصد از مبلغ کل معامله و در هنگام خرید 0.1درصد مبلغ کل فروش است. همچنین اداره مالیات در زمان خرید اوراق بهادار 0.5 درصد از مبلغ معامله را به عنوان مالیات اخذ می‌کند.

در نتیجه در مجموع بازیگران بازار سرمایه ایران در زمان فروش 1.05درصد از مبلغ کل معامله و در زمان خرید خود 0.5درصد از ارزش کل معامله را صرف کارمزدها و مالیات می‌کنند.

به عنوان مثال اگر شخصی یک میلیون تومان سهام خریداری کند از این مبلغ ۵هزار تومان بابت کارمزدها کسر می‌شود و در نهایت ۹۹۵هزار تومان سهام برای او خریداری می‌شود، همچنین اگر این شخص بخواهد یک میلیون تومان از سهام‌های قبلی خود را به فروش برساند باید ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان را بابت کارمزد و مالیات پرداخت کند.

 بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقد هستند با توجه به کیفیت و کمیت خدماتی که کارگزاری‌ها به مشتری‌هایشان ارائه می‌دهند این مبالغ کارمزد در خرید و فروش برای آنها زیاد است و مخصوصا در شرایط رکودی بازار سرمایه این موضوع باعث می‌شود که این کارگزاری‌ها باشند که به عنوان واسطه معاملات سود اصلی را از آن خود کنند. حتی بعضی از فعالان بازار سرمایه معتقدند کارمزدهای کارگزاری‌ها باید به نصف مبلغ فعلی تنزل یابد تا شرایط خرید و فروش در بازار سرمایه برای عامه مردم جذاب‌تر شود.

 

 

ارسال نظر