بورس سبز کمرنگ ماند

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۰۸:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۰۸۶
بورس سبز کمرنگ ماند

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته یعنی دوشنبه، ۳ بهمن‌ماه با یک هزار و ۲۴ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۷۶۳ واحد افزایش به ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۶۴۲ واحد رشد به ۳۱۰ هزار و ۶۲۸ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۸۸۱ واحد و شاخص بازار دوم، یک‌ هزار و ۶۵۸ واحد افزایش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۲ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال معامله شد. همچنین ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۱۹۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۷۱۹ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۵۸۸ واحد، پتروشیمی شیراز (شیراز) با ۴۹۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۹۸ واحد و سایپا (خساپا) با ۳۳۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل ایران خودرو (خودرو) با ۷۷۰ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۴۹۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۱۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۳۱۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۰۶ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با ۲۸۹ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۲۸۴ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد.

بر پایه این گزارش، روز اخیر نماد ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، پالایش نفت تهران (شتران)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات در این روز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۸۰۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۷ هزار و ۱۲۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز دوشنبه بیش از ۸۸ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد رسید. در این بازار بیش از هشت میلیارد و ۶۶۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات روز اخیر فرابورس بیش از ۵۰۴ هزار و ۵۳ نوبت بود. پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) تاثیر مثبت بر این شاخص داشتند.

در مقابل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پویا زرکان آق دره (فزر)، اعتباری ملل (وملل)، بهمن دیزل (خدیزل)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و بیمه پاسارگاد (بپاس) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند. در جریان معاملات دیروز بازار، سه سهم خودرو، خساپا و گدنا بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های خساپا، خودرو و خگستر بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت. ولصنم با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، انرژی1 نیز با افت 9.62 درصدی در جریان بازار روز دوشنبه بدترین عملکرد را ثبت کرد.

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های فروژ، حخزر و اتکام تعلق گرفت. همچنین سهم‌های اتکام، کترام و حخزر نیز در جریان معاملات دیروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای کاذر، نوری و جم خروج پول هوشمند داشتند. لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های سمتاز، وتوس و گشان رقم خورد. همچنین دسبحا در جریان معاملات روز اخیر بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد پرسپولیس بود.

بورس تغییر مسیر می‌دهد؟

فردای اقتصاد نوشت: اولین اثر روند افزایش قیمت دلار در بازار آزاد فارغ از مباحث نیما و چالش‌های دیگر، افزایش انتظارات تورمی است که تاکنون بارها به رشد نماگرهای بورس تهران نیز منجر شده است. از اواخر هفته گذشته تاکنون، نرخ دلار در بازار آزاد از حوالی ۴۲ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان افزایش یافته است و خبرهای منتشر شده در سطح کلان سیاسی کشور نیز سیگنال‌های مناسبی را مخابره نمی‌کنند. واکنش بورس به دلار به صورت تاریخی همواره با یک تاخیر زمانی همراه بوده است مگر در بازه‌هایی که این رشد به صورت انفجاری رخ داده باشد (همچون دو ماه انتهایی پاییز).

بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا بورسی‌ها در انتظار اطمینان از رشد قیمت دلار هستند که در صورت تثبیت در نرخ‌های کنونی، بار دیگر تقاضای جدیدی را در بازار سهام ایجاد کرده و به خرید بپردازند. بنابراین روند قیمت دلار فردوسی در روزهای پیش رو برای بورس تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر این روند صعودی ادامه‌دار باشد، می‌توان به بازگشت قدرتمند تقاضا به بورس تهران نیز امیدوار بود.

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که بازار این روزها از منظر تکنیکالی در منطقه حساسی قرار دارد و می‌توان بخشی از توقف‌های اخیر بازار را به این موضوع نسبت داد. کندل‌های نماگر اصلی بازار در نزدیکی سقف کانال صعودی خود نوسان می‌کنند و از آنجایی که این کانال از حوالی مرداد ۹۹ تاکنون ادامه داشته و برخوردهای مهمی را نیز به ثبت رسانده است، اعتبار بالایی دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا شاهد روندهای نوسانی و ضعیف در بازار باشیم تا اینکه یک محرک مهم بتواند به شکست این مقاومت منجر شود.

نگاهی به کارنامه بازدهی بازارهای مختلف در ۱۰ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که بازارهای سفته‌بازی که پیشران اصلی آنها تورم است، توانسته‌اند عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به بورس تهران به عنوان یک بازار مولد به ثبت برسانند. بازار سهام علاوه بر پیشران تورمی، از محرک رشد اقتصادی نیز بهره می‌برد که این عملکرد ضعیف‌تر نکات مهمی را در دل خود دارد.

وکیلی در رابطه با این موضوع عنوان کرد که اصلی‌ترین دلیل این جاماندگی به عدم اطمینان از شرایط و چشم‌انداز اقتصادی کشور بازمی‌گردد که اصلی‌ترین مقصر آن نیز دولت است زیرا با سیاست‌های نامشخص و عدم ارایه مسیر مشخص به صنایع و شرکت‌ها، موجب افزایش فضای عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاران شده است.

وی در این رابطه ادامه داد که با وجود این مسائل، نگاهی بلندمدت به وضعیت بازارها نشان می‌دهد که بورس تهران مسیر خود را پیدا خواهد کرد و می‌تواند به بازدهی‌های بهتر دست یابد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بودجه ۱۴۰۲ چگونه به این نااطمینانی‌ها دامن می‌زند گفت لایحه ارایه شده از سمت دولت در همان نگاه اول از یک کسری بودجه بزرگ خبر می‌دهد که نشان از نبود یک برنامه مدون و درست توسط دولت دارد که شرایط اقتصادی را در ادامه برای کشور سخت‌تر خواهد کرد.

وکیلی افزود کسری بودجه منجر به افزایش دوباره تورم خواهد شد که محرکی برای بازارهاست اما همین عامل از سمتی دیگر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت کنند و با اطمینان کامل دست به خرید نزنند؛ کما اینکه در بورس تهران به دلیل بندهای مختلفی که در بودجه وجود دارد، شرایط سخت‌تری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به بررسی صحبت‌های محمدرضا فرزین، رییس جدید بانک مرکزی، پرداخت و اعتقاد داشت که صحبت‌های ایشان از منظر نحوه عرضه ارز در سامانه نیما توسط برخی پتروشیمی‌ها به افزایش ابهامات دامن زد اما بخشی از صحبت‌های ایشان در رابطه با بهبود مراودات برای بازگشت ارزهای بلوکه و همچنین معافیت برخی صادرکنندگان برای عرضه ارزهای خود در سامانه نیما نیز نکات مثبتی بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

وکیلی در انتها در پاسخ به این سوال که طی یک سال گذشته روند قیمتی کالاها بهتر از سهام بوده است و اینکه بهتر است کالا بخریم یا سهام شرکتی که آن کالا را تولید می‌کند، عنوان کرد که خرید کالا شرایط خاص خود را دارد و هزینه‌های بیشتری در طول زمان به خریداران تحمیل می‌کند اما خرید سهام در بازه بلندمدت همواره نشان داده است که توانایی ثبت بازدهی‌های بسیار بهتری دارد و این سری نیز می‌تواند چنین شرایطی را رقم بزند.

 

ارسال نظر