شاخص بورس تا کجا بالا می رود؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۱ - ۰۹:۲۲:۲۹
کد خبر: ۱۹۶۸۵۳
شاخص بورس تا کجا بالا می رود؟

گرچه وضعیت بازار سهامدر هفته گذشته هم خوب بود، اما گام های کوتاه تر شاخص نسبت به چند هفته گذشته، نشان از کاهش قدرت خریداران دارد. طبیعی است که به دلیل رشد قیمت اکثر نمادها، بسیاری از سرمایه گذاران دست به شناسایی سود بزنند.

به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین افزایش عرضه کنندگان اتفاق عجیبی نیست. اما از طرفی خریداران جدید هم وارد بازار شده اند و تزریق پول جدید به بازار، از شدت عرضه ها کاسته است. به همین دلیل است که با وجود عرضه های زیاد در طول هفته گذشته، همچنان شاخص ها رشد کرده اند.

با این حال نمی توان از این نکته مهم چشم پوشی کرد که بورس در یک محدوده مقاومتی بسیار حساس قرار دارد. بسیاری از تحلیلگران طی روزهای گذشته به مخاطبان خود هشدارهای لازم را داده اند. البته بسیاری از آن ها سیگنال خروج از بورس نداده اند چراکه مشخص نیست بازار تا کجا بالا می رود.

شاخص تا کجا بالا می رود؟

اما چیزی که به مخاطبان این تحلیلگران گفته شده این است که حد ضرر سهام خود را بالا ببرند که درصورت منفی شدن چند روزه بازار و فعال شدن حد ضررها، سهام خود را بفروشند و از یک روند نزولی میان مدت در امان بمانند.

شاخص کل بورس نسبت به کف آبان ماه حدود 35 درصد رشد کرده که رشدی مناسب است. طبیعی است که برای ادامه رشد نیاز به یک استراحت داشته باشد اما اینکه استراحت شاخص از همین محدوده فعلی شروع شود یا از کانال 1.7 یا 1.8 میلیون واحدی، هنوز مشخص نیست.

حواستان به ارزش معاملات باشد

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه شود، ارزش معاملات خرد است. حفظ ارزش معاملات خرد در محدوده بالای 8 هزار میلیارد تومان، از هر چیزی برای صعود بورس واجب تر است. گرچه با توجه به اینکه شاخص در محدوده مقاومتی است، باید ارزش معاملات خرد از این ارقام هم بسیار بالاتر برود تا عرضه ها مهار شوند.

اما درصورتی که ارزش معاملات خرد برای چندین روز متوالی به سطوح کمتر از 8 هزار میلیارد تومان برسد می توان اولین سیگنال های ورود به روند نزولی را دریافت کرد.

فعلا برای امروز می توان انتظار بازگشایی متعادل شاخص ها را داشت که البته تمایل بازار بیشتر به سمت مثبت شدن است. در ادامه معاملات هم رشد ارزش معاملات است که تعیین می کند بازار روند رو به رشد داشته باشد یا اصلاح کند.

 

ارسال نظر