این هفته چه خودروهایی در بورس عرضه می‌شود؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۰۶:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۰۹
این هفته چه خودروهایی در بورس عرضه می‌شود؟

بر اساس اطلاعیه بورس کالا، قرار بود دیروز 10 هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید از سوی شرکت ایران‌خودرو روی تابلوی معاملات برود که فعلا عرضه آن به دلیل تعطیلی بورس به زمان دیگری موکول شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال بورس کالا در همین هفته میزبان عرضه دو مدل کامیون کشنده خواهد بود.

برای خرید خودرو از بورس کالا باید چه کرد؟

متقاضیان ملزم هستند میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو را در حساب وکالتی نزد بورس واریز کنند. این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد. باید توجه داشت که ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده‌شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

در همین حال متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشته باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.

خودروهای در نوبت عرضه

ابتدا قرار بود شرکت ایران‌خودرو ۵ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس را روز گذشته عرضه کند. با این حال به دلیل سنگ‌اندازی‌های شورای رقابت در مسیر عرضه خودرو در بورس کالا، این شرکت درخواست لغو عرضه را به بورس کالا ارسال کرد. این درخواست البته از سوی بورس کالا رد شد و بدین‌ترتیب عرضه‌ها از سر گرفته شد. با بازگشت دنا به بورس کالا، ایران‌خودرو اعلام کرد، تعداد عرضه را افزایش داده و به دو برابر خواهد رساند. بدین‌ترتیب قرار شد در مجموع 10 هزار دستگاه خودروی دنا با قیمت پایه 189 میلیون و 500 هزار تومان روی تابلوی معاملات تالار خودروی بورس کالا برود. با این حال به دلیل تعطیلی دیروز بورس، این عرضه فعلا لغو شده است اما قیمت پایه اعلام شده برای شروع معاملات، همچنان همین مقدار خواهد بود.

در همین حال برای ثبت سفارش خرید خودروی دنا پلاس دستی سفید، باید 100 درصد مبلغ پایه در حساب وکالتی متقاضی موجود باشد و پرداخت شود.

بورس کالای ایران همچنین سه شنبه ۲۷ دی 1401 میزبان ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو FAW خواهد بود. سیباموتور سه شنبه با ۵۰ دستگاه کامیون کشنده فاو به بورس کالا می‌آید؛ قیمت پایه برای عرضه این خودرو ۲ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان اعلام شده و موعد تحویل آن ۱۴ اسفند اعلام شده است.

گفتنی است برای خرید این خودرو درصد پیش پرداخت نیز ۲۰ درصد درنظر گرفته شده است. هر کد ملی (شخص حقیقی) صرفا مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه خودرو و هر شناسه ملی (شخص حقوقی) حداکثر مجاز به ثبت سفارش ۵ دستگاه خودرو است. رنگ خودروها سفید و مدل خودرو ۱۴۰۱ است. صدور سند و شماره‌گذاری خودرو فقط به اسم شخص خریدار خواهد بود و خریداران باید جهت تکمیل مراحل خرید همزمان با تسویه اصل مبلغ معامله در بورس کالا و در مدت زمان مقرر تعیین شده در اطلاعیه عرضه تکمیلی و حداکثر طی ۷ روز تقویمی بامراجعه به پورتال فروش شرکت سیبا موتور به آدرس  bahman.iranecar.com نسبت به ایجاد و تکمیل پروفایل خود اقدام و از این طریق نسبت به پرداخت هزینه‌های جانبی و انتخاب عاملیت مورد نظر خود جهت تحویل خودروی خریداری شده اقدام کنند.

هزینه‌های جانبی شامل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش و سایر هزینه‌ها جمعا به مبلغ ۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۶۰۱ تومان است که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت هزینه مالیات و عوارض شماره‌گذاری، ۲۵۰ هزار تومان بابت هزینه شماره‌گذاری، ۱۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه پست، صدور کارت و هوشمند‌سازی کارت خودرو، ۷ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۴۰۱ تومان هزینه بیمه شخص ثالث است.

 

ارسال نظر