رونق بورس با عرضه خودرو

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۰۲:۲۶:۴۵
کد خبر: ۱۹۴۶۳۵
رونق بورس با عرضه خودرو

روز‌های پایانی مرداد ماه امسال بود که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد، اولین عرضه خودرو‌های دیگنیتی و فیدلیتی آغاز شد که این خودرو‌ها ۱۳ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد بودند.

پس از آن عرضه خودرو‌های مختلف در بورس کالا آغاز شد و هر یک به گونه‌ای مورد استقبال قرار گرفت. حتی برخی از خودرو‌ها در کمتر از یک‌ساعت فروش رفت. این نوع فروش و کاهش قیمت خودرو می‌تواند اقتصاد کشور را از قیمت‌گذاری دستوری خارج کند و به نوعی بازار‌ها و پس از اقتصاد کشور به ثبات برسد.

راهکار ثبات در کشور عرضه خودرو‌های پرتیراژ در بورس است. البته در راستای این عرضه سایر محصولات نیز باید وارد بورس کالا شده تا قیمت‌گذاری دستوری به پایان برسد. به جز این موضوع ورود محصولات و خودرو‌های جدید به بازار سرمایه به نفع بورس است. چرا که پول جدید به بازار می‌رسد و از سویی گردش نقدینگی نیز افزایش می‌یابد. با ورود پول و گردش نقدینگی مسیر شاخص نیز تغییر می‌کند و به نوعی وضعیت بورس بهتر از گذشته می‌شود.

درحال حاضر بازار سرمایه از کمبود نقدینگی و اعتماد رنج می‌برد و با عرضه‌های بیشتر میزان ورود نقدینگی به بازار افزایش و در راستای آن اعتماد سهامداران نیز افزایشی می‌شود و در نهایت وضعیت سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود. این یعنی به واسطه همین عرضه روز‌های روشن به بورس باز می‌گردد.

از سوی دیگر و طبق اعلام مسوولان سازمان بورس، عرضه پژو ۲۰۷ آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و متقاضیان خودرو می‌توانند به جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی، از بورس خودرو بخرند. طبق وعده‌های دولت مبنی بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و تأکیدات وزیر اقتصاد برای حذف سایه قیمت‌گذاری از صنعت خودرو، آمار‌ها نشان می‌دهد که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است.

فروش خودرو در بورس یک رویداد مهم را مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.

    چقدرخودرو در بورس فروخته شد؟

آمار‌های بورس کالا حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع ۵ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو روی تابلو معاملات رفته است و در نهایت ۴ هزار و ۸۰ دستگاه از این خودرو‌ها مورد معامله قرارگرفته است. فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالا‌ها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنارگذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.

خودرو در ادامه جریان واقعی‌سازی قیمت زنجیره فولاد، سیمان، شیشه و سایر محصولات با اتکا به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس قرار گرفته و حتی تایر خودرو نیز برای احیای این صنعت و سودآوری واحد‌های تولیدی در صف ورود گسترده به بورس کالا قرار دارد.

طی روز‌های گذشته نیز به دلیل فراگیری بیشتر محصول خودرو در میان عموم مردم، استقبال قابل توجهی از عرضه پژو ۲۰۷ تولیدی ایران خودرو در بورس کالا صورت گرفت به‌طوری که در برابر عرضه یک هزار دستگاه، تقاضایی معادل پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه به ثبت رسید که به گفته کارشناسان استمرار عرضه‌ها و اطمینان خریداران از برنامه عرضه منظم در بورس کالا قطعاً می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به تعادل بازار خودرو کمک کند.

دیروز پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان کشف شد که با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی قیمت تمام شده ۲۰۷ در بورس به ۳۹۱ میلیون تومان رسید؛ اما این محصول در بازار آزاد حدود ۴۴۰ میلیون تومان قیمت دارد و اینجا مشخص می‌شود که چرا شفافیت و حذف رانت به سود مصرف‌کننده واقعی است. همه مردم باید بدانند که در سازوکار بازار سرمایه، خبری از شانس و قرعه‌کشی نیست؛ بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند و معاملات ۲۰۷ نیز ۶۰ دقیقه میان خریداران به‌طول انجامید.

شیوه معاملات نیز به این شکل است که همه خریداران با علم و آگاهی کامل نسبت به سایر قیمت‌ها، اقدام به رقابت می‌کنند که همین رقابت به معنای برداشتن گامی بزرگ در جهت حذف رانت از بازار خودرو به شمار می‌رود.

به گفته مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه پژو ۲۰۷ آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالا است و به این ترتیب متقاضیان خودرو نیز می‌توانند به جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی در سازوکاری قانونمند و شفاف یعنی بازار سرمایه به خرید خودرو روی بیاورند.

در پایان اینکه همانطور که از تابلوی معاملات بازار سهام و گروه خودرویی‌ها برمی‌آید، سهامداران نیز به اهمیت موضوع ورود خودرو به بورس کالا و رسیدن سود حاصل از تولید به خودروسازان واقف شده‌اند و با ادامه این روند می‌توانند به رشد سودآوری این صنعت‌امیدوار باشند.

    بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه با ۹۳۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی‌ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۱۵ واحد افزایش به ۴۰۵ هزار و ۴۸۵ واحد و شاخص قیمت با ۶۰۴ واحد رشد به ۲۴۱ هزار و ۵۲۳ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک هزار و ۲۱۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۶۱ واحد کاهش را ثبت کردند.

دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۲ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال معامله شد. همچنین سایپا (خساپا) با ۳۳۸ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۲۸۳ واحد، آلومینیوم ایران (فایرا) با ۲۱۵ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۱۷۱ واحد، به پرداخت ملت (پرداخت) با ۱۲۷ واحد، سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا) با ۹۵ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۸۵ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشت.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۴۲۹ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۱۰ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۳۴ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۳۲۴ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۱۷ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۶۷ واحد، معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگهر) با ۱۰۸ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۶۹ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس به همراه داشت.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، گروه بهمن (خبهمن)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت تهران (شتران) در نماد‌های پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۷۹ میلیون برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز روز گذشته بیش از ۳۲ واحد افزایش داشت و به ۱۸ هزار و ۵۴۲ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۶۶۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۲۵۸ هزار و ۱۸۲ نوبت بود. پالایش نفت شیراز (شراز)، صنعتی مینو (غصینو)، بهمن دیزل (خدیزل)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و صنایع مادیران (مادیرا) با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا)، بانک دی (دی)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و داروسازی دانا (ددانا) تأثیر منفی بر این شاخص داشتند.

 

ارسال نظر