اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۰۱ - ۰۳:۳۳:۲۵
کد خبر: ۱۹۴۵۹۰

دورنمای بازار عناب با عرضه در بورس کالا

باشگاه خبرنگاران| محمدرضا برگی، کارشناس بازارهای کالایی گفت: بر اساس تازه‌ترین آمارها، سالانه حدود ۵ هزار تن عناب در کشور تولید می‌شود و عناب ایران نیز مانند زعفران و زرشک از لحاظ میزان تولید در دنیا در رتبه نخست قرار دارد و به عبارتی به صورت انحصاری در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد تولید عناب کشور در خراسان جنوبی متمرکز شده است، گفت: عناب نیز همانند زرشک بازاری سنتی و به عبارتی دلالی داشته و تاکنون بازار رسمی را تجربه نکرده است، بنابراین فاصله قیمتی از تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی زیاد است. در خصوص این اختلاف باید به زیان در حوزه صادرات همانند زرشک نیز اشاره کرد؛ به‌طوری که یا درآمد ارزی در این حوزه وجود نداشته یا اگر هم بوده، عده خاصی از آن بهره مند می‌شدند، ضمن اینکه در این حوزه شاهد  خام فروشی هستیم. 

با وجود اینکه عناب فواید دارویی بسیاری دارد که می‌توان ارزش افزوده مناسبی برای آن ایجاد کرد.

به گفته وی، عرضه عناب در بورس کالا می‌تواند اتفاق مثبت و مطلوبی باشد زیرا با عرضه این محصول در بورس کالا، یک بازار رسمی مانند زعفران برای عناب شکل می‌گیرد و قیمت‌ها برای این محصول واقعی‌ می‌شود، به این دلیل که برای پذیرش محصول در انبارهای بورس کالا، کشاورز مجبور است استانداردها را طبق بخشنامه‌ رعایت کند.

 در نتیجه افزایش کیفیت کلی نیز برای این محصول رقم می‌خورد. نکته بعدی این است که کشاورز می‌تواند عناب تولیدی خود را به بدون واسطه و به شکل مستقیم به مصرف‌کننده عرضه کند.

برگی اضافه کرد: نکته مهم این است که نباید عرضه عناب در بورس کالا صرفا اسمی باشد، بلکه برای اثرگذاری بیشتر باید به سمت افزایش عرضه رفت، البته استقبال در این بخش نیز مهم است.

این کارشناس حوزه کالایی خاطرنشان کرد: در کل انبار یک حاشیه امنی برای محصول ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که با عرضه عناب در بورس کالا و نگهداری آن در انبارهای بورس کالا، علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای این محصول، ارتقای کیفیت نیز ثبت می‌شود؛ عرضه و پذیرش انبار در بورس کالا نیازمند شرایطی است که باید فراهم شود و مشکلات برخی کشاورزان در این خصوص مدنظر قرار گیرد.

پیش از این جواد فلاح، مدیر بازار مالی بورس کالای ایران اعلام کرده بود که به زودی عناب در بورس کالا پذیرش و عرضه می‌شود.

دو عاملی که بازار را  قرمزپوش کرد

بورس‌نیوز| احسان خاتونی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد: ریسک سیاسی در بازار متأثر از برخی مسائل که کلیت کشور را درگیر کرده بالا رفته است. ریسک سیاسی در بازار وجود داشت اما قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این دست ریسک‌ها را افزایش داد و از طرفی قیمت‌های جهانی هم با افت همراه شدند به همین خاطر بازار سهام معاملات خود را با روندی منفی سپری کرد.

 صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، شاید منجر به بالا رفتن نرخ ارز می‌شد اما انتشار اوراق ریالی مبتنی بر ارز مانع این اتفاق شد. احتمال دارد بازار حمایت شود و فردا به تعادل برسد حتی ممکن است، این روند تا انتهای هفته نیز ادامه یابد. 

وی با اشاره به دو گروه سبزپوش در معاملات تشریح کرد: واکنش مثبت بازار در گروه دارویی متأثر از افزایش نرخ در برخی داروها بود که آن هم فراتر از انتظار بوده است. باید گفت گروه دارو مورد کم‌لطفی قرارگرفته بود تا جایی که انتظار نمی‌رفت دولت چنین اقدامی انجام دهد، به هر جهت افزایش نرخ انجام شد و خریدها در این گروه از هفته‌های گذشته آغازشده است. افزایش تقاضا در گروه سیمان بیشتر ناشی از هیجانات است، البته درخواست افزایش نرخ داشته‌اند اما ۳۵ درصد افزایش نرخ در زمستان تأثیر چندانی بر روند کاری این گروه ندارد، از طرفی نرخ فروش در بورس کالا رقابتی است و بدون افزایش نرخ، سیمانی‌ها بالاتر از نرخ پایه معاملات خود را انجام می‌دهند. 

خاتونی تصریح کرد: قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران بیشتر جنبه تنبیهی دارد، ایران هم واکنش تندی از خود نشان نخواهد داد. دراین‌بین باوجود کم‌رنگ شدن توافق بر جامی می‌توان به این توافق اندک امیدی داشت چراکه قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران در شورای امنیت مطرح نشده و بیشتر هشداردهنده است. با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد دلار در همین محدوده باقی بماند چراکه این نرخ‌ها مقاومت بسیار مهمی برای آن تلقی می‌شود. 

وی گفت: دو گروه خودرویی و پالایشی‌ها برای خرید در قیمت‌های خوبی قرار دارند همچنین ارزنده هستند و می‌توان آنها را برای مقصد سرمایه‌گذاری تا انتهای هفته توصیه کرد.

 

ارسال نظر