بازار سهام

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - ۰۱:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۴۴۳۳

افزایش امید در بورس

سنا| غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید به اینکه مشکلات و موانع پیش روی بازار سرمایه باید شفاف‌سازی شده و متناسب با جنس و نوع آن مشکل، مدیران طی نشستهایی با فعالان اقتصادی و مدیران عالیرتبه درصدد رفع موانع بوده و پاسخگو باشند گفت: اقدامات اساسی مسوولان برای بازار سرمایه باید ضمن کاربردی بودن به رشد و رونق بازار کمک کند. وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های فعالان بازار، تصمیمات خلق‌الساعه مدیران در دستگاه‌های دولتی و نظارتی چون وزارت صمت و بانک مرکزی است. بازار سرمایه نیاز به ثبات دارد و مهم‌تر از برجام، ثبات در تصمیمات سیاست‌گذار، دولت و ناظر بر بازارهاست. این نماینده مجلس درباره حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سیاستمداران و مسوولان از بازار سرمایه اظهار کرد: رونق بورس می‌تواند آرامش قابل توجهی در اقتصاد و حوزه‌هایی دیگر ایجاد کند و اگر مورد حمایت سیاستمداران و مسوولانی که دغدغه معیشت مردم را دارند قرار گیرد، وضعیت امیدبخش موجود، حفظ و تقویت خواهد شد. وی با اشاره بر اینکه بازار سرمایه می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت باشد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که دولت سرمایه کافی برای راه‌اندازی و تقویت واحدهای تولیدی ندارد تقویت بازار سرمایه فرصت ارزشمندی به شمار می‌رود که باید از فرصت‌های پیش آمده در جهت رونق بخشی به آن استفاده کرد.

پالایش در پی قیمت واقعی

بازارسرمایه| بنابر اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت بورس تهران، از دیروز فعالیت بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم آغاز شد و اعلام همین خبر سبب استقبال سهامداران و معامله این صندوق در محدوده مثبت ۶ درصد شد. در حال حاضر قیمت تابلوی این صندوق در محدوده ۷۲ درصدی ارزش ذاتی آن قرار دارد اما به گفته کارشناسان با حمایت بازارگردان رسیدن قیمت به صد در صد ارزش NAV در آینده نزدیک دور از انتظار نیست. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سهام اظهار کرد: صندوق‌های سهامی که در قالب ETF ایجاد می‌شوند نباید فاصله معناداری با ارزش واقعی خود داشته باشد اما در خصوص صندوق دارا یکم و پالایش به علت مدیریت غیرفعال آنها و نبود بازارگردان، این فاصله ایجاد شده بود و قیمت تابلوی این دو صندوق حدود ۶۵ الی ۷۰ درصد NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) معامله می‌شد؛ این معضل باعث اثری منفی بر سایر صندوق‌های سهامی و نمادهای معاملاتی بازار گذاشته بود و همین موضوع توصیه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود از طریق صندوق‌ها را به حاشیه برده بود. وی با اشاره به اینکه معاملات امروز صندوق پالایش با جو مثبتی رو به رو شد، گفت: خوشبختانه با مصوبه شورای عالی بورس و هیات وزیران، این صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال تغییر کرده و بازارگردان آن می‌تواند نسبت به صدور و ابطال واحدها (یونیت) اقدام کند که این موضوع علاوه بر افزایش نقدشوندگی، منجر به کاهش فاصله قیمت بازار با NAV صندوق می‌شود؛ سهامداران نیز از این اقدام مثبت و سازنده استقبال کرده ودیروز شاهد جو مثبت در معاملات صندوق پالایش یکم هستیم. کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اینکه بازارگردان این صندوق هنوز خریدهای چشمگیری را به ثبت نرسانده‌اند، گفت: اطلاعیه سازمان بورس در خصوص اعلام آغاز بازارگردانی صندوق مذکور جو مثبتی را در کلیت بازار و به خصوص نمادهایی که در پرتفوی آنها وجود دارد، ایجاد کرد و آنچه که حائز اهمیت بوده اعتمادسازی و ایجاد اطمینان خاطر از سوی سیاست‌گذاران است. وی تشریح کرد: به‌طور کلی بازارگردان‌ها در محدوده مشخصی معاملات روزانه دارند و در خصوص صندوق پالایش محدوده منفی الی مثبت ۲ درصد با حداقل معامله ۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. البته با اقبالی که سهامداران نشان دادند، امکان دارد امروز نیازی به خرید بازارگردان نباشد چراکه وظیفه آنها ایجاد نقدشوندگی است؛ اما این تغییرات و پشتیبانی‌ها، موجب دلگرمی سهامداران شده که می‌تواند موتور محرکی در جهت رشد آنها باشد. اشتیاقی با تاکید بر اینکه جدیتی در تصمیم‌گیران نسبت به رفع چالش‌های پیشین به وجود آمده است، گفت: رسیدن قیمت تابلوی این صندوق به NAV آنها بستگی به جو و شرایط کلی بازار دارد اما می‌توان این تخمین را داشت که نسبت قیمت تابلو به ارزش NAV آن از ۷۰ درصد کنونی ظرف ۱۵ روز آینده به ۸۵ درصد برسد و ادامه حرکت رو به رشد آن تا رسیدن به صد در صد NAV  بستگی به سنتیمنت بازار، استراتژی مدیر صندوق و دیدگاه سهامداران به پرتفوی صندوق دارد.

بورس را از مدیریت عشقی خارج کنید

علیرضا سلیمی در جلسه علنی سه‌شنبه در تذکری گفت: به برخی کشورهای اروپایی توصیه می‌کنیم در حوادث اخیر استقلال خود را دستخوش امیال برخی کشورها و سیاسیون قرار ندهند. وی در تذکر دیگری گفت: نگران هستیم که طرح دارویاری به سرنوشت تحول سلامت دولت قبل دچار شود. گرانی و کمبود دارو و تولید توسط شرکت‌های دولتی چه معنایی دارد؟ وزیر تدبیر لازم داشته باشد. این عضو هیات رییسه مجلس همچنین خطاب به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: آقای عشقی از مدیریت عشقی بورس دست‌بردارید تا در مسیر درست قرار‌گیرید. وی در پایان با تاکید بر لزوم کنترل قیمت برنج گفت: مردم مطالبه جدی در این زمینه دارند؛ چرا برنج از سفره برخی از خانوارها حذف شده است؟

 

ارسال نظر