بازار سهام

۱۴۰۱/۰۸/۱۹ - ۰۱:۳۴:۱۸
کد خبر: ۱۹۴۲۳۲

بازارگردان دارا و پالایش یکم مشخص شد

سنا| علی‌اکبر ایرانشاهی، رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اظهار کرد: روز گذشته مجمع دو صندوق پالایشی یکم و دارا یکم برگزار شد و اساسنامه آنها مطابق آخرین تغییرات هیات وزیران به تصویب رسید؛ در حقیقت هر آنچه که هیات وزیران نظر بر تغییر آن داشتند، روز گذشته مصوب شد. ایرانشاهی در تکمیل سخنان خود افزود: با تصویب مجمع این صندوق‌ها، امیدنامه آنها نیز تغییر کرده و رکن بازارگردان به واسطه تغییرات به وجود آمده، تعیین و مصوب شد. وی مطرح کرد: مطابق مصوبات مذکور، صندوق‌ پالایش و دارا یکم از مدیریت غیرفعال به فعال تغییر کرده و بازارگردان‌های این صندوق‌ها می‌توانند نسبت به صدور و ابطال واحدها (یونیت) اقدام کنند که این موضوع علاوه بر اینکه نقدشوندگی آنها را افزایش می‌دهد، منجر به کاهش فاصله قیمت بازار با NAV صندوق‌ها می‌شود. رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بیان کرد: بازارگردان‌های صندوق دارا یکم و پالایش مطابق مقررات براساس حداقل سفارش انباشته و حداقل معاملات روزانه‌ای که توسط بورس‌ها مشخص می‌شود، اقدام به انجام عملیات بازارگردانی خواهند کرد.

مجلس درصدد جلوگیری از سوداگری بانک‌هاست

بازار سرمایه| بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده مردم سربداران در مجلس شورای بیان کرد: با توجه به اتفاقات سال ۹۹ در بازار سرمایه، فضای بی‌اعتمادی به وجود آمد اما به هر حال بنای دولت سیزدهم بر این است که با مردم واقعی‌تر رفتار کرده و سراغ پول‌های پرفشار نرود. وی افزود: دولت در تلاش است فضای اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی کشور را به صورت واقعی و نه تصنعی مثبت کرده و فشار تورمی را از روی مردم بردارد. بنابراین، مدیریت کردن همه جوانب را در دستور کار خود قرار داده است؛ به همین منظور راهکارهای متفاوت نیاز است تا آرامش به کشور برگردد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌ها باید ملزم به فروش بخشی از دارایی‌های خود شوند، اظهار کرد: فروش دارایی بانک‌ها در راستای رونق بخش تولید و افزایش نقدینگی در کشور به عنوان یک راهکار در قانون آمده و تعیین تکلیف هم شده است. براساس قانون بانک‌ها باید دارایی‌های خود را بفروشند تا منابع به چرخه رونق کشور بازگردد وی عنوان کرد: خوشبختانه بانک مرکزی بانک‌ها را در بخش مربوط به پرداخت تسهیلات با محدودیت مواجه کرده است و اگر بانک‌ها خواهان بالا بردن توانمندی خود هستند باید با فروش اموال خود و نه با استقراض و اضافه کردن پایه پولی، در راستای بهبود شرایط اقتصادی قدم بردارند. محبی بر پیگیری جدی مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی درصدد است فعالیت بانک‌ها در فضای شفاف صورت گرفته و از فضای سوداگری دور شوند. این نماینده تاکید کرد: بانک‌ها نباید رقیب واقعی بخش خصوصی شده و آن را تضعیف کنند. هدف اصلی دولت و مجلس اجرای کامل بانکداری اسلامی است.

اختیار آتی؛ ابزار جدید  بورس کالا برای مهار ریسک

کالاخبر| همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر آتی در بورس کالای ایران گفت: در بازارهای جهانی، حجم قابل توجهی از دادوستدها از طریق ابزارهای مشتقه انجام می‌شود که هدف اصلی این ابزارها، مدیریت ریسک است. دارابی افزود: هم‌اکنون این پوشش ریسک نوسانات قیمت در بازار سهام نیز از طریق انتشار اوراق تبعی دنبال می‌شود به‌طوری‌ که ناشر با انتشار اوراق تبعی به خریداران سهام یک سود مشخص را در سررسید تضمین می‌کند تا خریداران دغدغه‌ای از بابت نوسان قیمت‌ها و کاهش ارزش سهام خود در دوره سررسید اوراق تبعی نداشته باشند. مدیرعامل سبدگردان داریوش ادامه داد: در بورس کالای ایران نیز از سال‌ها پیش معاملات آتی و اختیار معامله بر دارایی‌های مختلف در جریان است که به تازگی قرار است قرارداد ترکیبی اختیار آتی به عنوان ابزاری پیشرفته در بورس کالا راه‌اندازی شود.

دارابی با بیان اینکه اختیار آتی یکی از مهم‌ترین ابزارهای جدید مهار ریسک به شمار می‌رود گفت: این ابزار به نوعی به مدیریت ریسک فعالان بازار در قراردادهای آتی و متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. گفتنی است؛ قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی یا به اختصار اختیار آتی ابزاری است که با هدف تنوع بخشی ابزارهای مدیریت ریسک توسط بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود. این ابزار از جمله مهم‌ترین ابزارهای مهار ریسک است و در آن، خریدار حق داشتن موقعیت تعهدی باز قرارداد آتی را از فروشنده اختیار، می‌خرد و فروشنده متعهد می‌شود در بازار قرارداد آتی طرف مقابل، موقعیت باز ایجاد شده قرار گیرد. قراردادهای اختیار معامله در بیشتر بورس‌های کالایی دنیا روی دارایی پایه از نوع قراردادهای آتی طراحی و پیاده‌سازی شده و با استقبال ویژه معامله گران و سرمایه‌گذاران مواجه شده است. به واقع قرارداد اختیار معامله بر روی قراردادهای آتی، ابزاری برای مدیریت ریسک معاملات فعالان بازار قراردادهای آتی و به تبع آن، مدیریت ریسک مضاعف نوسان قیمت کالاها به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر