بازار سرمایه

۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۰۳:۰۴:۵۰
کد خبر: ۱۹۳۷۹۰

برنامه دوطرفه کردن معاملات بورس با راه‌اندازی آتی تک سهم

بورس پرس| محمود گودرزی درخصوص شرایط فعلی بازار سهام گفت: متاسفانه به جهات مختلف فضای منفی بازار به‌صورت فرسایشی ادامه‌دار شده و همه ارکان بازار و سازمان مستمر و پیگیرانه به دنبال بهبود طرف تقاضا از طریق روش‌های مختلف تامین مالی برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ به منظور حمایت از بازار هستند. طبق اعلام قبلی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از ارایه درخواست این شرکت‌ها، امکان تامین مالی با ابزارهای موجود را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: در راستای توسعه ابزارهای نوین مالی، بورس تهران پیگیر تقویت بازار مشتقه از طریق راه‌اندازی بازار آتی تک سهم است. مصداق دو طرفه شدن بازار سهام همین ابزار است که در آینده‌ای نزدیک به‌صورت رسمی فعال خواهد شد.

برخورد با فساد و رانت در کنترل تورم تاثیرگذار است

سنا| سید کاظم موسوی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تورم و گرانی همچنان بر معیشت جامعه تاثیرگذار است، گفت: اقتصاد ما در کنار تحریم‌های خارجی با خود تحریمی‌های داخلی نیز رو به رو است و رفع مشکلات و موانع داخلی به مدیریت و نظارت بر جریان فعالیت‌ها اقتصادی باز می‌گردد. بنابراین باید کوشید ابتدا با رفع موانع، ثبات لازم را به بازار و به عرصه قیمت‌ها بازگرداند. سپس در پی کاهش قیمت‌ها رفت. زیرا کنترل تورم و ایجاد ثبات اگرچه مهم است اما مطالبه اصلی مردم کاهش قیمت‌ها است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: هرچند سیاست‌های انبساطی و جبران کسری بودجه از راه استقراض، چاپ پول و ... می‌تواند تورم‌زا باشد، اما آنچه در رشد کم‌سابقه تورم در چند سال اخیر نقش داشته، بیش از همه افزایش نرخ ارز بوده است. عامل موثر در افزایش تورم بالا رفتن نرخ ارز است، بنابراین، تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد قیمت‌ها نیز ثبات نخواهد یافت و ما همچنان با تورم مواجه خواهیم بود.

به گفته این نماینده مجلس؛ باید ارزهایی که در خارج از کشور بلوکه شده‌اند به کشور بازگردد. ارزهای بلوکه شده در خارج از کشور ناشی از درآمدهای صادرات غیر نفتی هستند.

موسوی با بیان اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی از بیانات مقام معظم رهبری است گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، باید درآمدهای حوزه‌های صنایع و معادن، کشاورزی و... با مدیریت درست، برای حل مشکلات اقتصادی کشور مورد استفاده قرار گیرد چرا که برخورد با هرگونه فساد و رانت در کنترل تورم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه فساد و رانت رشد اقتصادی را کند می‌کند، گفت: اگر شفافیت مالی ایجاد شود و جامعه ما همه به صورت یکسان به اطلاعات اقتصادی و منابع مالی به خصوص منابع مالی کسب و کار دسترسی داشته باشند طبیعتا رشد اقتصادی ما بالا می‌رود. فساد با رشد اقتصادی رابطه منفی دارد. هرچه فساد بیشتری به خصوص در سیستم اداری باشد رشد اقتصادی کمتر و پایین‌تر خواهد بود.

ماشین‌آلات صنعتی همچون تراکتور در بورس کالا عرضه می‌شود

بازار سرمایه| رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ماشین‌آلات صنعتی همچون تراکتور در بورس کالا عرضه می‌شود، گفت: عرضه محصولات تولیدی تراکتورسازی در بورس حلقه مفقوده چالش‌هایی نظیر قیمت‌گذاری دستوری و تامین نقدینگی کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات صنعتی است که با عملیاتی شدن آن هم قیمت عادلانه و شفاف برای تراکتور تعریف شده و هم افزایش ظرفیت تولید به واسطه قیمت عادلانه تحقق می‌یابد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری و تامین نقدینگی برای کشاورزان جهت خرید تراکتور به عنوان یکی از چالش‌های اصلی بخش تولید گفت: عرضه محصولات تولیدی تراکتورسازی در بورس حلقه مفقوده این چالش‌ها است که با عملیاتی شدن آن، قیمت عادلانه و شفاف برای تراکتور تعریف و هم افزایش ظرفیت تولید به واسطه قیمت عادلانه تحقق یافته و همچنین کاهش قیمت را در بازار آزاد شاهد خواهیم بود.

وی افزود: اگر بتوان با عرضه در بورس حذف تقاضای کاذب را ممکن ساخت، تحولی بزرگ و قابل توجه در اقتصاد کشور اتفاق خواهد افتاد.

پورابراهیمی در عین حال کمک به کشاورزان به دلیل ویژگی که در بازار سرمایه وجود دارد، با امکان تامین منابع از طریق طراحی ابزارهای مالی که اتفاق خواهد افتاد را مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت عرضه تراکتور در بورس اعلام کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی قیمت‌گذاری دستوری را به نفع اقتصاد کشور ندانست و اظهار کرد: با قابلیت‌های تولیدی و صادراتی که در تراکتورسازی وجود دارد می‌توان با هدایت مازاد تولیدات این مجموعه به بازارهای صادراتی، از وزنه ارزی این مجموعه برای افزایش تراز تجارت خارجی کشور بهره‌مند شد.

 

ارسال نظر