بازار سهام

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۴۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۳۵۸۶

توسعه اقتصادی با معافیت مالیاتی شرکت‌ها

بازلر سرمایه| حسین حسین‌زاده عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راه‌های تشویق شرکت‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری و به تبع آن جذب نقدینگی و در نهایت ایجاد اشتغال، تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است، گفت: یکی از مولفه‌های اصلی برای تشویق سرمایه‌گذاران، معافیت مالیاتی شرکت‌ها است.این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه دولت‌ها برای تشویق کارآفرینان، کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی برای خلق ثروت بیشتر و همچنین کمک به توسعه اقتصادی برای برخی فعالیت‌ها، معافیت راه‌های معافیت مالیاتی وضع کرده‌اند. افزود: موضوع معاف از مالیات شرکت‌های تولیدی باید آنقدر دقیق باشد که مورد سوءاستفاده برخی شرکت‌هایی که در عمل هیچگونه مولد‌سازی نکرده‌اند، قرار نگرفته و از زیر بار مالیات فرار نکنند. این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: امید داریم در بودجه سال ۱۴۰۲ این قضیه محقق شود که خوشبختانه کمیسیون انرژی هم روی این برنامه پیگیری جدی خواهد کرد تا با سرعت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های تولیدی و بورسی اجرایی شود. حسین‌زاده در ادامه در خصوص عملکرد عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا برای شرکت‌های سازنده بسیار خوب بوده است. وی با تاکید به اینکه موافق شفاف‌سازی هستم، تصریح کرد: یکی از راه‌های شفاف‌سازی در قیمت‌ها و عرضه و تقاضا، ارایه کالا از طریق بورس کالا است چرا که بورس یکی از جاهایی است که در سراسر دنیا پذیرفته شده است. حسین‌زاده خاطرنشان کرد: امیدواریم با عرضه محصولات و کالاهای دیگر، مردم بتوانند در بستر بورس کالا اقدام به خرید و فروش کنند.

کاهش 22 درصدی ارزش بازار بورس در سال 1401

فارس| بازار سهام در طول مهرماه هم نتوانست شرایط مطلوب و رو به رشدی از خود برجای گذارد و نزول بورس بدون توقف همچنان ادامه دارد و از روزهای پایانی اردیبهشت ماه تقریباً شاهد رکود معاملاتی و اصلاح شاخص کل هستیم. در هفته چهارم مهرماه وضعیت بازار سهام طوری بود که نگرانی خاصی برای سهامداران ایجاد نکرد. البته که وضعیت بورس بسیار بد است؛ اما همین که افت شاخص‌ها تشدید نشد را احتمالا می‌توان نکته‌ مثبتی دانست. در این میان ارزش بازار سهام (بورس و فرابورس) کاهش بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده که به معنای افت بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی در این مدت است. از طرف دیگر، قیمت سهم‌ها آنقدر پایین آمده که بسیاری از کارشناسان بر ارزندگی بازار سهام صحه می‌گذارند. البته دو روند متفاوت در معاملات روز چهارشنبه در بازار سهام دیده شد. اغلب نمادهای بزرگ قرمزپوش بودند و اغلب نمادهای سبزپوش از کوچک و متوسط‌‌های بازار بودند. ارزش معاملات خرد نیز به کمترین رقم از ابتدای سال 1400 به این سو رسید. بورس تهران در حال در جا زدن است و ارزش معاملات خرد نیز به‌شدت کاهش یافته است. اینکه روزانه کمتر از دو هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام می‌شود، تبدیل به یک اتفاق عادی شده و این برای آینده بورس خوب نیست. از دیگر سو، همچنان زنجیره خروج پول حقیقی‌ها در بازار قطع نشده و برای سومین هفته متوالی است که در تمام روزهای معاملاتی بازار سرمایه خروج پول به ثبت رسیده است. مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت معاملات بورس به گونه‌ای است که اصلا نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج از این وضعیت فعلی مشخص کرد. تا پایان معاملات هفته چهارم مهرماه، سهامداران در مجموع بیش از 270 هزار میلیارد تومان زیان در سبدهای خود شناسایی کردند. وی ادامه داد: با توجه به تغییرات این هفته شاخص‌ها می‌توان گفت که همچنان بازار سهام در مسیر نزولی قرار دارد؛ اما شیب نزول کمتر شده و این بازار در حال گذراندن یک دوره فرسایشی است. چنانچه این دوره فرسایشی طولانی شود، اقبال سرمایه‌گذاران به بازار کمتر خواهد شد و همین کاهش اقبال، منجر به کاهش ارتفاع شاخص‌ها نیز می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش ۱۰ برابری نقل‌ و انتقال از درگاه پرداخت و کارت‌خوان‌های کارگزاری، انتقال پول به بازار سهام را اندکی تسهیل کرده است، اما این اقدام به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک حاکم بر فضای بازار سهام تأثیر فوری و لحظه‌ای نخواهد داشت. دانشی با اشاره به بحث بودجه، حاکمیت شرکتی و قیمت‌گذاری دستوری، تصریح کرد: دولت باید این سه موضوع را تعیین تکلیف کند. با باقی ماندن ریسک‌ها، بازار سرمایه تا پایان سال به ‌صورت خنثی به کار خود ادامه ‌می‌دهد و نحوه حل این ریسک‌ها هم در روند معاملات بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

عرضه صکوک جدید در فرابورس

مرکز دارایی| با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت تعاونی تولیدی فاران شیمی تویسرکان به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال و صکوک اجاره شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان (سهامی عام) به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از طریق فرابورس ایران از روز شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ به مدت سه روز کاری عرضه عمومی خواهند شد. صکوک مرابحه شرکت تعاونی تولیدی فاران شیمی تویسرکان به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال به منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جهت اجرای طرح نوسازی و بهسازی این شرکت از طریق فرابورس ایران در نماد فاران۰۵ عرضه می‌گردد. این اوراق ۴ ساله و با نرخ ۱۸ درصد می‌باشد که اقساط آن هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌گردد. ضامن این اوراق بانک خاورمیانه است و بازارگردانی و تعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده شرکت تامین سرمایه کاردان می‌باشد. ضمناً عامل فروش و عامل پرداخت اوراق به ترتیب شرکت کارگزاری بانک سامان و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می‌باشند. 

 

ارسال نظر