اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۳۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۳۵۸۵

صادرات دارو به روسیه، فرصتی برای رشد درآمد دارویی‌ها

سنا| این روزها اظهاراتی در مورد پتانسیل‌های شرکت‌های ایرانی برای صادرات دارو مطرح است. به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، با خروج کشورهای غربی از روسیه، فرصت صادرات دارو برای ایران ایجاد شده که می‌تواند سالانه ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری ایجاد کند. گویا توافقاتی هم در خصوص صادرات برخی اقلام دارویی صورت گرفته است. فرامرز اختراعی رییس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در این خصوص بیان کرد: صادرات دارو می‌تواند فرصتی برای شرکت‌های داروسازی باشد تا از ظرفیت‌های خالی صنعت بهره برده و ارزآوری ایجاد کنند. البته صادرات دارو با صادرات سایر کالاها تفاوت‌هایی دارد؛ چرا که برای صادرات دارو باید برخی استانداردها از جمله تاییدیه FDA امریکا و EMA اروپا را داشت که به دلایل سیاسی، این تاییدیه‌ها را به داروهای ایرانی نمی‌دهند. بنابراین برای صادرات دارو باید با کشورهای مقصد، توافق دو جانبه کرد تا طبق ضوابطی، دو کشور داروهای یکدیگر را بپذیرند. وی اضافه کرد: در حال حاضر هم صادرات دارو به میزان محدودی انجام می‌شود و شاید نتوان انتظار داشت در میان مدت تحولی در حجم صادرات دارو ایجاد شود؛ اما می‌توان به بازار داروی روسیه ورود کرد. نماینده روسیه مراجعاتی هم داشته و هم در تاسیس واحدهای مواد موثره دارویی و هم واردات دارو از ایران تمایل به همکاری با ایران دارند. این فعال صنعت دارو ادامه داد: علاوه بر آنکه در بعضی از اقلام دارویی بیش از نیاز بازار داخل تولید می‌کنیم، شاید حدود ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت داروسازی هم مورد استفاده قرار نگرفته است. حدود ۷۲ درصد از مواد موثره دارویی (۴۱۲ قلم) را در حجمی بالاتر از نیاز بازار ایران در داخل کشور تولید می‌کنیم و محدودیتی برای صادرات نداریم. البته به علت عدم برنامه‌ریزی خوب، ممکن است برخی اقلام دارویی بیش از نیاز و برخی دیگر کمتر از نیاز تولید شود. ضمن اینکه بانک‌ها نیز همکاری خوبی برای تامین مالی با داروسازان نداشته‌اند و این موارد شاید در مقاطعی سبب کمبود برخی داروها شود؛ ولی صادرات دارو ارتباطی به مقوله کمبود دارو ندارد. اختراعی در مورد تاثیر صادرات دارو بر سودآوری شرکت‌های دارویی گفت: داروهای جنرال در بازارهای جهانی قیمت تقریبا مشخصی دارند و داروسازان ما هم عمدتا داروهای جنرال تولید می‌کنند. با افزایش قیمت دارو در ماه‌های اخیر قیمت داروهای ما به قیمت‌های مرجع جهانی نزدیک‌تر شده؛ اما به هر حال هنوز هم می‌توان گفت قیمت دارو در ایران از قیمت‌های مرجع پایین‌تر است. بنابراین امکان صادرات دارو با قیمتی مناسب‌تر از قیمت‌های فروش داخلی وجود دارد.

تسهیل ورود سرمایه به بورس

خبرگزاری ایبِنا| جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز و زرقان درباره تسهیل‌گری در بازار سرمایه با ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش کارگزاری‌ها گفت: یکی از معضلات و مشکلاتی که اکنون وجود دارد، حجم سرمایه‌هایی است که در حال خروج از بورس است، بنابراین برای ورود سرمایه به این قسمت باید تسهیلاتی وجود داشته باشد تا کارگزاری‌ها بتوانند هم صاحب تراکنش بیشتری شوند و هم راحت‌تر برای متقاضیان سهام را خریداری کنند. شاید این کار بخشی از مشکلات را برطرف سازد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این خصوص تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات کشور در زمینه بازار سرمایه ناشی از شکل گرفتن حباب است. این بحث به قدری تاثیرگذار بود که شاید به راحتی نتوان آن را برطرف ساخت، ولی انتظار براین است که بورس حداقل یک رشد تدریجی را به دنبال داشته باشد. نماینده مردم شیراز و زرقان در ادامه اظهار کرد: شرایط فعلی بازار بورس نشان از این دارد که حمایت‌های لازم از این بازار انجام نمی‌شود. باید درباره به ثمر نشستن مباحث و موضوعات تخصصی در این زمینه تلاش بیشتری شود. قادری در ادامه اضافه کرد: این کارها باید هم از طریق وزارت اقتصاد وهم بازارهای موازی صورت گیرد. وقتی اذعان داریم که مطمئن‌ترین شیوه و روش سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در بورس است و مردم را تشویق می‌کنیم تا از این طریق دارایی‌ها خود را وارد بخش تولید کنند، باید تمام امکانات و ظرفیت‌هایی که وجود دارد را به خدمت بگیریم تا معضلات و مشکلات بازار بورس برطرف شود. وی در این رابطه افزود: امیدوارم با فروکش کردن ناآرامی‌ها اخیر در کشور از تاثیر منفی بر بازار کاسته شود، زیرا مردم در شرایط نامطمئن سرمایه خود را در بازاری خواهند برد که راحت‌تر به نقدینگی تبدیل شود.

انبار زعفران ۹ شرکت در بورس کالا گشایش می‌یابد

کالاخبر| براساس جدیدترین اطلاعیه مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران از روز یکشنبه اول آبان انبارهای این ۹ شرکت فعال شده و با نمادهای زعف۰۲۱۰پ۰۵، زعف۰۲۱۰پ۱۰، زعف۰۲۱۰پ۱۱، زعف۰۲۱۰پ۱۶، زعف۰۲۱۰پ۱۸، زعف۰۲۱۰پ۱۹، زعف۰۲۱۰پ۲۰، زعف۰۲۱۰پ۲۲ و زعف۰۲۱۰پ۲۳ آماده پذیرش محصول مشتریان است. در این اطلاعیه آمده است: زمان گشایش نمادهای معاملاتی گواهی سپرده مربوط به این انبارها متعاقبا اعلام خواهد شد. محصول تحویلی به انبار باید تولید سال ۱۴۰۱ باشد و انبار محصول تولیدی سال‌های گذشته را پذیرش نخواهد کرد. جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۵۰۰ گرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارایه شود. در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل، در بازار معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا خریداری شود. طبق این اطلاعیه سررسید انبار ۱۳ دی ۱۴۰۲ بوده و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده کالایی و آخرین روز معاملاتی نماد ایجاد شده ۶ دی ماه سال آینده است و پس از آن معاملات برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

 

ارسال نظر