بازار سهام

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۰۱:۵۸:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۳۲۹

مدیریت تخصصی بخش مسکن با صندوق املاک و مستغلات

سنا| محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صندوق املاک و مستغلات یکی از ابزارهای محرک اقتصادی و راهکار تنظیم و رونق بازار مسکن به شمار می‌رود گفت: این صندوق‌ها، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که سرمایه افراد را به منظور سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات جمع‌آوری و واحدهای این صندوق‌ها در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی افزود: صندوق املاک و مستغلات ظرفیت بسیار خوبی را در حوزه مسکن ایجاد می‌کند. به گفته این نماینده مجلس؛ فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری، توسعه و بهسازی و نیز فراهم شدن امکان مدیریت تخصصی در بخش املاک و مستغلات از کارکردهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است. پورابراهیمی بر این باور است که ابزارهایی که تاکنون در بازار سرمایه فعال شده به بهبود عملکردها و شفافیت اطلاعات و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه میدانی مرتبط با ماموریت‌های مختلف کمک کرده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه عنوان کرد: هنر بازار سرمایه این است که تجهیز منابع را به درستی انجام دهد.

مزایای استفاده از صندوق املاک و مستغلات چیست؟

ایرنا| محمد پورمزرعه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است و سرمایه‌گذاری‌های پرسودتر ریسک‌های بالاتری نیز دارند، افزود: بازار املاک و مستغلات یکی از گزینه‌های کم‌ریسک ولی پربازده برای سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات، واحدی تجاری است که به منظور کسب سود، سبدی از دارایی‌های مبتنی بر املاک و مستغلات را خریداری و اداره می‌کند، اظهار داشت: سود حاصل از این سبد سرمایه‌گذاری میان سهامداران صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات توزیع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق املاک و مستغلات، شرکت‌های املاک و مستغلاتی هستند که در بورس فعال و به مردم سهام می‌فروشند.

وی اعلام کرد: مدیریت مجموعه‌ای از دارایی‌ها مانند زمین، برج، فروشگاه‌ها و نیز تقسیم قسمت زیادی از سود حاصله (مثلاً ۷۵ یا ۹۰ درصد) بین سهامداران جزو ویژگی‌های این صندوق محسوب می‌شود. پورمزرعه توضیح داد: صندوق املاک و مستغلات برای نخستین‌بار در امریکا و در سال ۱۹۶۱ ایجاد شد، در آن سال قانونی توسط کنگره تصویب کرد که به موجب آن سرمایه‌گذاران می‌توانستند سهام مربوط به صندوق‌های مسکن و مستغلات را نیز مانند سایر دارایی‌های موجود در بورس بخرند و معامله کنند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در تاریخ اول ژانویه ۱۹۶۱ الحاقی قانون مالیات‌ها مزایای مالیاتی خاصی را برای این نوع جدید از شرکت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرد، افزود: بر اساس این الحاقیه، در صورتی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات شرایط معینی را احراز کنند، سود تقسیمی آنها معاف از مالیات خواهد بود.

وی گفت: تصویب قانون یادشده به این منظور صورت گرفت که برای همه سرمایه‌گذاران فرصت سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری متنوعی از املاک و مستغلات درآمدزا فراهم شود، با تصویب این قانون، سرمایه‌گذاری در طبقه دارایی املاک و مستغلات از طریق خرید و فروش اوراق بهادار امکان‌پذیر شد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پس از آن این صندوق‌ها در اکثر کشورهای جهان راه‌اندازی شد، گفت: بر اساس گزارش انجمن ملی املاک و مستغلات امریکا (NAREIT) ارزش بازار جهانی صندوق‌های املاک و مستغلات در سال ۲۰۱۶، ۱.۱ تریلیون دلار بوده است. وی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، املاک و مستغلات درآمدزا را خریداری و اداره می‌کنند. این صندوق‌ها در طیف وسیعی از فعالیت‌ها مانند لیزینگ، تعمیر و نگهداری، ساخت‌وساز املاک و مستغلات و ارایه خدمات به مستأجران اشتغال دارند.

پورمزرعه اظهار داشت: وجه تمایز عمده این صندوق‌ها و شرکت‌های عملیاتی مستغلات آن است که در آنها خریدیا ساخت و ساز به منظور نگهداری، اداره و نهایتاً کسب درآمد (عمدتاً اجاره) صورت می‌گیرد و هدف از آن فروش نیست.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستغلات رهنی (Mortgage REITs) از دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات است که عمدتاً سبد سرمایه‌گذاری آنها سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق اعطای وام به صاحبان مستغلات و شرکت‌های عملیاتی مستغلات (REOCs) یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق خرید وام‌های رهنی یا اوراق بهادار با پشتوانه رهن را شامل می‌شود. پورمزرعه با بیان اینکه برخی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیتی این صندوق‌ها شامل خرده فروشی، مسکونی، بیمارستانی، اداری و هتل‌ها می‌شود، گفت: به عنوان مثال صندوق‌های املاک و مستغلات خرده فروش که بیشترین سهم از این بازار را نیز به خود اختصاص داده‌اند، به صندوق‌هایی گفته می‌شود که در حوزه مال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ فعال هستند. این کارشناس بازار سرمایه در پایان به مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها دارای مزایای مالیاتی، نقدشوندگی، تنوع سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای است.

 

ارسال نظر