اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۵۱:۰۲
کد خبر: ۱۹۳۲۱۶

بورس توان بازگشت دارد؟

بورس‌نیوز| به دلیل افزایش ریسک‌های داخلی اقبال نسب به بازار سهام کم شده است، از سوی دیگر در بازار‌های موازی با وجود عدم توافق برجامی احتمال افزایش نرخ دلار وجود دارد و به‌تبع آن بالا رفتن قیمت طلا را هم شاهد هستیم به همین خاطر استقبال از بازار‌های موازی بیشتر می‌شود. سمیه صفری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سهام عنوان کرد: به دلیل افزایش ریسک‌های داخلی اقبال نسبت به بازار سهام کم شده است، از سوی دیگر در بازار‌های موازی با وجود عدم توافق برجام، احتمال افزایش نرخ دلار وجود دارد و به‌تبع آن بالا رفتن قیمت طلا را هم شاهد هستیم به همین خاطر استقبال از بازار‌های موازی بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد تمایل به بازار سرمایه کم شده است و با وجود ارزندگی در آن، نقدینگی در بازار سرمایه به شکل مطلوب جریان پیدا نکرده است.وی ادامه داد: در بازه یک‌ماهه شاید این روند بهبود پیدا کند، همچنین مثبت‌های مقطعی ممکن است رخ دهد، اما به سرعت فروش و عرضه زیاد می‌شود و بازار سهام به روند قبل بازمی‌گردد. شاخص کل بورس تهران ازنظر فنی شاید بتواند به یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار واحد برسد. باید گفت این اعداد ازنظر تکنیکالی چندان قطعیت ندارد، اگر ریسک‌ها اضافه شود این حمایت هم می‌تواند از بین برود.این فعال بازار سهام با اشاره به گزارش‌های تابستانه گفت: شرکت‌ها گزارش‌های خوبی ارایه داده‌اند که بخشی از آن‌هم مربوط به کم شدن قطعی برق بوده است. در صنعت سیمان قطعی برق کمتر مشاهده و نرخ فروش هم بالاتر ثبت شد به همین دلیل می‌توان به ارایه گزارش‌های خوب از این شرکت‌ها امیدوار بود. البته دراین‌بین جدای از صنایع، برخی تک سهم‌ها نیز عملکرد خوبی خواهند داشت. به نظر می‌رسد برای نیمه دوم سال باید به سمت صنایعی رفت که بهار و تابستان را با عملکرد خوب پشت سر گذاشته‌اند، نیروگاهی‌ها افزایش نرخی را تجربه کرده‌اند، اما میان ریسک‌های حاکم بر بازار سرمایه کمتر دیده شدند.

تلقی «سهام ممتاز» به سهام اشخاص تحت نظر بانک مرکزی

ایسنا| با مصوبه مجلس، سهام بانک مرکزی در شرکت‌های تابعه یا وابسته به بانک مرکزی که «اشخاص تحت نظارت» به هر میزان سهامدار آنها هستند، به عنوان سهام ممتاز تلقی می‌شود.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه در جریان رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران (ارجاع از جلسه علنی) تبصره ۲ ماده ۴ فصل این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند: تبصره ۲- ­سهام بانک مرکزی در شرکت‌های تابعه یا وابسته به بانک مرکزی که «اشخاص تحت نظارت» به هر میزان سهامدار آنها هستند، به عنوان سهام ممتاز تلقی شده و تعیین اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل و کلیه اختیارات مدیریتی شرکت‌های مزبور با بانک مرکزی است. رعایت مواد (۲) و (۳) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانونی اساسی در مورد شرکت‌های تابعه یا وابسته به بانک مرکزی الزامی است.نمایندگان همچنین به حذف تبصره ۳ این طرح موافقت کردند.

هزنیه خرید وام مسکن  برای مجردین و متاهل‌ها

هزینه اوراق مسکن حدود دو هفته قبل و پس از مدت‌ها به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید، روندی که همچنان ادامه دارد و این اوراق در سال جاری با ۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین ماه سال گذشته ۹۷ هزار و ۶۰۰ تومان، در اردیبهشت ماه ۹۸ هزار و ۶۰۰ تومان و در خردادماه ۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۹۷ هزار و ۷۰۰تومان و در شهریور سال گذشته ۹۸ هزار و ۱۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان، در آبان‌ماه ۹۸ هزار و ۱۰۰تومان و در آذرماه ۹۹ هزار تومان قیمت داشتند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۹۹ هزار و ۲۰۰ و ۹۸ هزار و ۵۰۰تومان معامله می‌شود. این اوراق در فروردین ماه سال جاری ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است. بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومانی ۳۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۸۵۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۵ میلیون و ۴۹۶هزار تومان می‌رسد. زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۹ میلیون و ۲۸۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و۸۶۵ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۵ میلیون و ۱۴۵هزار تومان پرداخت کنند. سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۱ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۶۳ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان پرداخت کنند.

 

ارسال نظر