رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۱۶ - ۰۱:۲۰:۵۷
کد خبر: ۱۹۳۱۲۳

شباهت بورس ایران با بازارهای جهانی

سنا| همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در تمام بورس‌ها دوره رونق و رکود وجود دارد و این امری بدیهی است که بازارها بعد از یک دوره صعود، برای سال‌ها دچار کاهش می‌شوند؛ این موضوع در بازارهای جهانی نیز رخ داده است که از جمله آن می‌توان به بورس امریکا در سال ۲۰۰۰ و سایر کشورهای جهان اشاره کرد. وی گفت: لازم به ذکر است که ابتدای سال میلادی جاری نیز بورس امریکایک دوره صعود و نزول را در پی افزایش نرخ بهره تجربه کرده است؛ بازار سرمایه کشور ما نیز در دو سال گذشته درگیر و اسیر نرخ بهره بوده و می‌توان گفت که نخستین و مهم‌ترین فاکتور در ایجاد رکود و مسیر کاهشی در کل اقتصاد، این موضوع است. کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: بورس آینه واقعی اقتصاد است و تحولات را سریعا منعکس می‌کند، از این رو در زمانی که اقتصادها دچار رکود می‌شوند بازار سهام نیز به تبع آن نزولی می‌شود. در کشور ما به کرات این مساله پیش آمده است و دوره‌های متعدد کاهش پس از اتمام دوره رونق، امری بدیهی است. مدیرعامل سبدگردان داریوش تشریح کرد: آنچه که موجب ورود اقتصاد به فاز رونق می‌شود، می‌تواند بورس را از دوره کاهشی نیز خارج کند؛ بنابراین نکته حائز اهمیت ایجاد سیاست اقتصادی مدون و تعیین استراتژی مشخص برای طی کردن مسیر رشد است. وی مطرح کرد: در حال حاضر شاخص کل و دیگر شاخص‌ها در تولیدات صنعتی، مسکن و... در روند نزولی و رکودی قرار دارند و مقصر اصلی این موضوع در نخست نرخ بهره بالا و پس از آن مواردی همچون قیمت‌گذاری دستوری، نبود شفافیت‌های ارزی و عدم سیاست‌گذاری مشخص و مدون برای ایجاد رونق است؛ به بیان دیگر جمیع موارد یاد شده باعث ایجاد روند کاهشی در بورس شده است. کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت باید سیاست ۱۰ فرمان بورسی که در اواخر سال ۱۴۰۰ تعیین کرد را به‌طور جدی پیش بگیرد چرا که در آن به سیاست‌های مهمی همچون کاهش نرخ بهره پرداخته شده است؛ در حال حاضر بانک‌ها بی‌پروا سود ۲۴ درصدی را پیشنهاد می‌دهند که این مساله می‌تواند تهدید جدی برای بازار سهام باشد. دارابی در خاتمه با اشاره به تجربه جهانی در مواجهه با ریزش بازار سهام، گفت: به‌طور کلی بازار سهام ما تفاوت‌های بزرگی با بورس امریکا دارد که از جمله آن می‌توان به بحث مزیت نسبی اشاره کرد؛ کشور ما در صنایعی همچون پتروشیمی، معدن، نفت و گاز، حمل و نقل، مسیرهای ارتباطی و... دارای مزیت فراوانی است و ظرفیت‌های بالقوه آن می‌تواند با رفع موانع فعلی به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل بشود. در حقیقت اقتصاد ما می‌تواند به سرعت به محرک‌ها واکنش نشان بدهد و این در حالی است که کشورهای اروپایی و امریکا، در ظرفیت‌های خود به اشباع رسیده‌اند.

جزییات فروش متری مسکن در بورس کالا

همشهری آنلاین| مهدی هدایت، رییس سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تلاش کردیم برای افرادی که سرمایه کمی هم دارند شرایطی فراهم کنیم که بتوانند خانه‌دار شوند، گفت: از اواخر آبان سال جاری فروش متری مسکن آغاز می‌شود، به این معنا که قرار است مسکن را در بورس کالا عرضه کنیم. این اقدام در جهت جذب سرمایه‌های خرد است تا بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت مسکن بیاوریم. هدایت در توضیح بیشتر تصریح کرد: چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند به صورت خُرد خرید کنند. برای مردم هم منفعت مالی دارد و اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند. هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند. رییس سازمان نوسازی شهر تهران گفت: این کالا در بورس کالا عرضه می‌شود سرمایه‌هایی که به سمت سکه و دلار رفته به سمت مسکن می‌آیند و در این زمینه ساخت و ساز فعال‌تر می‌شود و مردم راحت‌تر می‌توانند خانه‌دار شوند اما در خصوص قیمت اوراق مسکن باید بگویم که تا اواخر آبان قیمت نهایی مشخص می‌شود. هدایت درباره قیمت‌های مسکن نیز گفت: پروژه‌ها مشخص است ولی هنوز قیمت در نیامده است؛ بیشتر فروش‌ متری مسکن در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۹ و ... است و این پروژه برای اقشار کم درآمد جامعه است که بتوانند صاحبخانه شوند.

اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی یکم و دارا یکم ابلاغ شد

ایرنا| سازمان بورس و اوراق بهادار در توییتی اعلام کرد: مصوبه هیات دولت برای اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی یکم و دارا یکم ابلاغ شد.اصلاحات اساسنامه صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم در شهریور ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، تبدیل مدیریت صندوق از مدیریت غیرفعال به فعال و اضافه شدن رکن بازارگردان برای صندوق‌های مزبور به تصویب هیات دولت رسید. با اعمال اصلاحات اساسنامه به شرح فوق صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بینNAV و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم خواهد بود.

 

ارسال نظر