اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۰۲:۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۹۳۱۰۳

الزام ارزیابی سلامت درونی شرکت‌ها

سنا| سید اسماعیل ابراهیمی، مشاور رشد و توسعه شرکت‌ها، به موضوع مهمی در رابطه ساختار سرمایه شرکت‌ها و متغیرهای ارزشمندی آنها پرداخت و به بورسان گفت: تا زمانی که شرکتی را انتخاب نکنید که سلامت درونی داشته باشد، تمامی راه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود، نمی‌تواند صحیح باشد.

به گفته ابراهیمی؛ تا زمانی که افراد شرکتی انتخاب نکنند که سلامت درونی آن ارزیابی شده باشد، بررسی مواردی چون ریسک، بازده مورد انتظار و سایر موارد، راه به ناکجاآباد دارد. مشاور رشد و توسعه شرکت‌ها بر این باور است که هر شرکت باید متناسب با ماهیت و فعالیتی که دارد، نقطه بهینه‌ای را برای ساختار سرمایه خود پیدا کند و هزینه ساختار سرمایه را به حداقل برساند. وی اضافه کرد: در تمام دنیا تلاش بر این است که هزینه ساختار سرمایه به حداقل برسد چرا که شرکت قابلیت رقابت بیشتری پیدا کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای شرکت ایجاد می‌شود. ابراهیمی اعتقاد دارد که علاوه بر تمامی نکاتی که باید برای ارزندگی یک سهام بررسی کرد، موضوع سلامت روند ساختار سرمایه و مدیریت شرکت‌ها با توجه به سهم آورده سهامداران، تسهیلات بانکی، تامین مالی از اوراق و... نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی همچنین تاکید کرد که طی سال‌های گذشته ابزارهای تامین مالی در کشور شرایط رو به رشدی داشته‌اند و شرکت‌ها باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

نحوه فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا

ابوالفضل خلخالی درخصوص وضعیت واردات خودرو، اظهار داشت: در وزارت صنعت براساس آیین نامه اجرایی مصوبه هیات وزیران مبنی بر واردات خودرو روند بررسی و اجرای مصوبه واردات خودرو در حال انجام است. وی با بیان اینکه در حال حاضر با متقاضیان جلساتی برگزار شده تا نحوه اجرایی شدن واردات خودرو به صورت کارشناسی شده انجام شود، گفت: براین اساس نوع خودرو، نوع برند و تعداد خودروها در حال بررسی است. معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت، ادامه داد: علاوه براین اجرایی شدن این مصوبه نیازمند تفاهم نامه‌های وزارت صنعت با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که در این رابطه نیز درحال برگزاری جلسات مختلف جهت به نتیجه رسیدن موضوعات هستیم. خلخالی تصریح کرد: متقاضیانی که خواستار واردات خودرو هستند باید تاییدیه خدمات پس از فروش و سرمایه‌گذاری در حوزه فناورانه را معرفی کنند تا در آینده ما شاهد واردات منطقی خودرو به کشور باشیم. معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت در ادامه صحبت‌های خود در خصوص سرمایه‌گذاری فناورانه برای متقاضیان واردات خودرو، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه موتورهای کم مصرف، گیربکس اتوماتیک، باطری لیتیون، الکتروموتور، درایوهای خودروهای برقی مراکز آزمون خودرو واحدهای کنترلی خودرو از جمله‌ای سییو را می‌توان جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری برای انتقال فناورانه به شمار آورد. در دستورالعمل آیین‌نامه واردات خودرو، بحث سود بازرگانی بر اساس کتاب قوانین صادرات و واردات و سود بازرگانی مطابق با آن چیزی که تا امروز وجود بوده، در نظر گرفته می‌شود و سود شرکت به صورت یک سود متعارف خواهد بود. اما با توجه به اینکه بازار خودرو یک بازار نامشخص است موضوع میزان تقاضا و قیمت هم در نظر گرفته می‌شود و خودروهایی که وارد می‌شوند در بورس کالا عرضه خواهند شد و مابه‌التفاوت قیمت پایه، به همراه سود بازرگانی و سود متعارف شرکت با قیمتی که در بورس به فروش خواهد رفت به عنوان سود قطعی توسط دولت برداشت می‌شود. به این صورت که خودرو در بورس به فروش می‌رسد و سازمان بورس قیمت محصول را بر اساس قیمت فوق و هزینه‌های حمل و نقل با سود بازرگانی دولت و حقوق گمرکی و همچنین سود شرکت، پرداخت می‌کند در نهایت سازمان بورس به دولت تحت عنوان سود بازرگانی قطعی پرداخت می‌کند. بر این اساس سود بازرگانی در بخش‌های مربوط به فناوری‌های خودرویی هزینه خواهد شد.

انتقال گاز ایران به ترکیه متوقف شد

شرکت خط لوله نفت ترکیه (بوتاش) اعلام کرد: ارسال گاز ایران به ترکیه از دوم اکتبر تا 9 اکتبر به علت علمیات تعمیر برنامه‌ریزی شده، متوقف شد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به علت انجام بازرسی و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده از خط لوله گاز طبیعی ایران و ترکیه در بازه زمانی دوم تا نهم اکتبر امسال، ارسال گاز از نقطه ورودی «گوربولاک» به شبکه انتقال ما به مدت 8 روز امکان‌پذیر نخواهد بود.» این شرکت خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در ارتباط با ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در شبکه سراسری انتقال گاز ملی در دوره فعالیت تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده وجود ندارد.

سکه امامی  ۱۵ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان

قیمت سکه روز گذشته 11 مهر ماه نسبت به روز ماقبل آن با ریزش همراه شد، اما با توجه به افزایش انس طلا در بازار جهانی قیمت هر گرم طلا افزایشی شد. قیمت هر سکه امامی در این روز به 15 میلیون و 344 هزار تومان و قیمت نیم سکه به 8 میلیون و 350 هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز به 5 میلیون و 350 هزار تومان رسید. همچنین قیمت دلار توافقی در بازار آزاد به ۳۱۴,۲۸۰ ریال رسید و قیمت انس طلا نیز در بازار جهانی ۱۶۶۴ دلار بوده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۳,۸۵۷,۰۰۰ ریال قیمت‌گذاری شده است.


 

ارسال نظر