اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۲۵:۰۱
کد خبر: ۱۹۲۹۴۸

دخالت نادرست دولت‌ها در سیستم بازار، تخریب‌کننده است

سنا| سهراب دل انگیزان گفت: اگر دولت‌ها بر طبق اصول عمل نکرده یا دخالت بیش از اندازه داشته باشند نه تنها مشکلات برطرف نمی‌شود بلکه ممکن است آنها را بدتر هم کند. حمایت دولت از سیستم بازار باید در قالب تنظیم قوانین و مقررات و مالیات‌ستانی در سیستم اقتصادی باشد تا بتواند تعادل را به سیستم اقتصادی برگرداند.این استاد دانشگاه با بیان اینکه ثبات اقتصادی در سیستم اقتصاد زمانی به وقوع می‌پیوندد که رشد اقتصادی تداوم بیشتری داشته و بتواند نوسانات دیگر را برطرف کند گفت: در واقع سیاست مالی، پولی، تجاری و ارزی و سایر سیاست‌های دولت باید به گونه‌ای باشد که ثبات اقتصادی را به سیستم بازگرداند.سهراب دل انگیزان با اشاره به اینکه در این میان نقش دستگاه‌های دولتی اهمیتی زیادی دارد، ادامه داد: اگر دولت‌ها بر طبق اصول عمل نکرده یا دخالت بیش از اندازه داشته باشند نه تنها مشکلات برطرف نمی‌شود بلکه ممکن است آنها را بدتر هم کند.وی عنوان کرد: حمایت دولت از سیستم بازار باید در قالب تنظیم قوانین و مقررات و مالیات‌ستانی در سیستم اقتصادی باشد تا بتواند تعادل را به سیستم اقتصادی برگرداند. توجه داشته باشید یک سیستم اقتصادی معلول نمی‌تواند سیستم درآمدها را تنظیم کند به همین دلیل مشکلاتی زیادی در جامعه ایجاد می‌شود. دولت باید این مشکلات را با نظریه جدید رفاه ترمیم و با دخالت‌های بجا، سیستم توزیعی را چه به صورت نهادی و عاملی و چه به صورت درآمد و ثروت، بازکارآمد کند.این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: در حقیقت ناکارآمدی نظام بازار همان ناکارآمدی نظام دولتی است که به دلیل دخالت بیش از اندازه دولت‌ها رخ داده است. برای رفع این مشکل دولت باید نسبت به آزادسازی اقتصادی، نظم دادن به سیستم‌ها در جامعه و به تناسب رساندن رفاه در کنار بخش خصوصی، اقدام کند. در یک سیستم اقتصادی افراد، دستگاه‌ها، نهادها و دولت باید با یکدیگر در تعادل باشند.دل‌انگیزان گفت: تمام عناصر ذکر شده باید در برابر یکدیگر به یک رفتار متقابل و متناسب برسند تا این رفتار به یک نظم ختم شود. اگر دولت نقش خود را در برقراری هماهنگی بین اعضا از دست بدهد ممکن است ارتباط بین عناصر را به هم ریخته و اختلال ایجاد کند. ناکارآمدی ناشی از دخالت خارج از قاعده دولت هنوز هم وجود دارد. دخالت به اندازه به این معنی است که تا کجا می‌توان دخالت کرد.

مصوبه شورای عالی بورس برای صندوق دولتی ابلاغ نشد

فارس| شورای عالی بورس هفته قبل مصوبه‌ای در مورد مدیریت صندوق دارایکم و پالایش یکم داشت که بر اساس آن باید اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها اصلاح شود و برای هر صندوق بازارگردان در نظر گرفته شود همچنین روش خرید و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها تغییر کند. در این زمینه با یک مقام مسوول تماس گرفتیم که وی گفت: هنوز هیچ یک از مصوبات شورای عالی بورس برای اجرا به صندوق‌های دارایکم و پالایش شده ابلاغ نشده است. به گفته وی، قرار است مطابق مصوبه شورای عالی بورس، علاوه بر در نظر گرفتن بازارگردان برای صندوق‌ها، شیوه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها اصلاح شود و نیز اساسنامه و امید نامه این دو صندوق سرمایه‌گذاری دولتی اصلاح شود. صندوق دارا یکم که از محل فروش باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و نیز بیمه‌های اتکایی ایرانیان و البرز بود، در بهار سال ۹۹ به قیمت هر واحد ۱۰ هزار تومان با درنظر گرفتن ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد، گرچه قیمت این واحدها تا ۲۴ هزار تومان هم رسید، اما بعد از ریزش بازار الان این صندوق با ۹۲۲۸ تومان یعنی حدود ۸ درصد زیان از اصل سرمایه بعد از ۲.۵ سال همراه است.صندوق پالایش یکم هم از محل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس بود که آن هم با ۲۰ درصد تخفیف به مردم فروخته شد که اکنون بعد از ۲ سال با ۲۶ درصد زیان از اصل سرمایه خود به ۷۴۱۸ تومان معامله می‌شود.

آغاز فروش ضایعات آهنی شهرداری تهران در بورس

هادی علیرضایی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر شهرداری تهران با بیان اینکه برای اولین‌بار شهرداری تهران فروش ضایعات خود را از طریق بورس کالا انجام خواهد، گفت: شهرداری تهران در نظر دارد برای اولین‌بار ضایعات آهنی خود را در بورس کالا به فروش برساند که تا چند روز دیگر مقدمات آن انجام شده و به زودی ضایعات از طریق بورس با قیمت واقعی و شفاف به فروش می‌رسد. وی با بیان اینکه ضایعات آهنی همچون عرشه‌های پل، در خطوط مترو و... متعلق به شهرداری است، عنوان کرد: عرضه ضایعات در بورس کالا را از ضایعات آهن شروع کرده و در نظر داریم تا به فروش سایر ضایعات تسری بخشیم و تقریبا هر چیزی را که بتوانیم در بورس کالا عرضه کنیم را در راستای شفافیت در بورس عرضه می‌کنیم چرا که هم خریدار و هم فروشنده مشخص است و نظارت بر آن انجام می‌شود و به عنوان اتاق شیشه‌ای همه معاملات را مردم می‌بینند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر شهرداری تهران با اشاره به ارزش ریالی این ضایعات افزود: همین حالا یکی از مزایده‌های ضایعات آهن ما، ۳۳۰۰ تن ضایعات آهن است که برآورده مالی آن ۳۰ میلیارد تومان است که مزایده آن در حال برگزاری است؛ اما وقتی فروش ضایعات وارد بورس شود هم شفاف‌سازی صورت گرفته و هم قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود.

 

ارسال نظر