سبز کمرنگ تابلو در خشکسالی بازار سهام

۱۴۰۱/۰۷/۰۶ - ۰۱:۵۵:۲۲
کد خبر: ۱۹۲۹۰۴
سبز کمرنگ تابلو در خشکسالی بازار سهام

شاخص کل بورس تهران امروز (دوشنبه، ۴ مهرماه) با ۶ هزار و ۲۶۲ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ٣۳۴ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش شاخص هم‌وزن با یک‌ هزار و ۵۱۴ واحد افزایش به ٣٨۸ هزار و ۳۱ واحد و شاخص قیمت با ۹۰۵ واحد رشد به ٢٣۲ هزار و ۵۹ واحد رسید.

شاخص بازار اول، پنج ‌هزار و ۵۳۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۹ ‌هزار و ۷۵۴ واحد افزایش را ثبت کرد.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از چهار میلیارد و ۲۲۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۲ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۴۲ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۶۰۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۵۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۷۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۴۱۵ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۳۹۸ واحد و سایپا (خساپا) با ۳۵۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۵۷ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۱۴۶ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۳۷ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۶۲ واحد و گروه دارویی برکت (برکت) با ۵۲ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گروه دارویی برکت (برکت) و آلومراد (فمراد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۳۷ واحد افزایش داشت و به ۱۸ هزار و ۱۸۴ واحد رسید.

در این بازار بیش از چهار میلیارد و هشت میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۱۳۵ هزار و ۶۳۰ نوبت بود.

فرابورس ایران (فرابورس)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) و بهمن دیزل (خدیزل) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند، همچنین سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، صنعتی مینو (غصینو)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند

شاخص کل پس از ۶ روز متوالی کاهش و افت حدود ۶۵ هزار واحدی، در معاملات روز دوشنبه توانست افزایش حدود 200/6 واحدی را ثبت کند. اما آیا می‌توان این افزایش را به معنای بازگشت بازار سهام و پایان اصلاح شاخص کل قلمداد کرد؟

    شاخص کل به کف رسید؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در حالی فصل تابستان برای معامله‌گران به پایان رسید که بر اساس تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن، بورس تهران بدترین عملکرد خود را در فصل تابستان طی ۱۵ سال گذشته به جا گذاشت. در این شرایط این امیدواری وجود داشت که با توجه به اصلاح شاخص کل و بسیاری از نمادها در این مدت، شاهد بازگشت بازار سهام در فصل پاییز باشیم.

 با این وجود اولین روز معاملاتی بورس در فصل پاییز همراه شد با دومین افت شدید روزانه شاخص کل، بیشترین افت روزانه شاخص هم وزن و شدیدترین موج خروج پول حقیقی در سال ۱۴۰۱. پس از آن روز دوشنبه و در دومین روز معاملاتی پاییز، شاخص کل پس از ۶ روز متوالی کاهش توانست افزایش بیش از ۶هزار واحدی را ثبت کند.

   کف بازار سهام همینجاست؟

قبل از اینکه بتوانیم تا حدودی به این پرسش پاسخ دهیم، یک گزاره همیشگی را بیان می‌کنیم؛ تا زمانیکه آینده ریسک سیستماتیک اصلی نه تنها بازار سهام بلکه کل اقتصاد ایران یعنی برجام مشخص نشوند و روند قیمت‌های جهانی کامودیتی به واسطه سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی جهان، بحران جنگ روسیه و اکراین و عملکرد ناامید‌کننده اقتصاد چین شرایط نوسانی داشته باشد، قدرت پیش بینی بورس به‌شدت کاهش می‌یابد و هیچ کف و سقفی برای بازار سهام قطعی نیست. بازار سهام چنان ملتهب است که یک خبر می‌توان بورس را به صف خرید بکشاند یا در صف فروش قفل کند.

با این پیش فرض نگاهی به چارت شاخص کل نشان می‌دهد که در تایم فریم هفتگی RSI به محدوده اشباع فروش رسیده است؛ محدوده‌ای که غالباً با واکنش مثبت شاخص کل همراه بوده است. در این شرایط به نظر می‌رسد اگر شوک خارجی دیگری به بازار سهام وارد نشود، بتوان امیدوار بود که حداقل در کوتاه‌مدت شاهد بازگشت نسبی بازار باشیم. به ویژه آنکه گزارش‌های ماهانه و سه ماه دوم نمادها می‌تواند به عنوان محرکی برای رشد بازار محسوب شود.

با توجه به شرایط کلی بورس که اشاره شد و هچنین روند معاملات در روز دوشنبه به نظر می‌رسد که احتمالاً فردا در نیمه شاهد بازار نسبتاً مثبتی باشیم و در صورتی که فشار عرضه در میانه بازار تشدید نشود و شاخص کل کار خود را مثبت به پایان برساند، می‌توان به بازگشت بازار در هفته آینده نیز امیدوار بود. به نظر می‌رسد که با توجه به معاملات روز دوشنبه، گروه خودرویی از صنایع مورد اقبال بازار باشد.

 

ارسال نظر