اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۲:۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۹۲۶۰۳

صندوق پروژه هیبریدی انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی خواهد شد

علی نقوی در نشست تخصصی بررسی روش‌های تامین مالی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی گفت: راه‌اندازی صندوق با این عنوان می‌تواند روشی برای تامین مالی فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. وی به راه‌اندازی بورس انرژی از سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: بورس انرژی اکنون بازار فیزیکی برق نیز دارد و معاملات بالای پنج مگاوات در آن انجام می‌شود. نقوی ادامه‌داد: به‌ زودی معاملات بالای ۲ مگاوات هم اضافه خواهد شد و خرده فروشان برق نیز در بازار مشتقه حضور خواهند داشت. وی گفت: ۴۲ نیروگاه بخش خصوصی و ۴۱ نیروگاه دولتی در سامانه معاملات بورس حضور دارند. مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران از فراهم شدن امکان معامله قراردادهای دوجانبه خبر داد و افزود: زمانی می‌توان از بورس انتظار تامین مالی داشت که بازار فعالی باشد، بنابراین وزارت نیرو باید درباره بازار فعال انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش داشته باشد. همچنین وی از تلاش برای راه‌اندازی تابلوی معاملات انرژی تجدیدپذیر در بازار بورس خبر داد. نقوی خاطرنشان‌ کرد: شرکت‌های فعال در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند با تشکیل یک نیروگاه مجازی در این بازار فعالیت داشته باشند. وی، قراردادهای سلف موازی استاندارد را یکی از ابزارهای تامین مالی برای انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و ادامه‌داد: بحث صندوق پروژه از روش‌های دیگر تامین مالی برای انرژی‌های تجدیدپذیر است. مدیرعامل بورس انرژی از تلاش برای طرح جدید صندوق پروژه هیبریدی خبر داد که می‌تواند برای انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مورد استفاده قرار گیرد. نقوی بر ضرورت راه‌اندازی بازار کربن تاکید و خاطرنشان‌ کرد: این بازار می‌تواند ابزاری برای تامین مالی تجدیدپذیرها باشد.

مصوبه مهم سازمان بورس در حمایت از بازار

سنا| طبق اعلامیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام پرتفوی در شرکت‌های هلدینگ و مادر، قابل تقسیم است و مابقی بایستی به حساب اندوخته منتقل و افزایش سرمایه دهند. به استناد بند ۸ هفتصد و چهل و هفتمین صورتجلسه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ و با عنایت به موافقت ریاست سازمان در هامش نام ۱۳۱/۱۹۳۹۷۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ این مدیریت، ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های مادر/ هلدینگ (سهامی عام- سهامی خاص) به شرح زیر اصلاح می‌گردد:  سود حاصل از فروش سهام موجود در سبد سهام شرکت در هر سال، تا میزانی که منجر به زیان انباشته نگردد به حساب اندوخته سرمایه‌ای منتقل و پس از رسیدن به نصف سرمایه ثبت شده شرکت و اخذ مجوز از سازمان بورس بنا به پیشنهاد هیات‌مدیره و با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده قابل تبدیل به سرمایه است. اندوخته سرمایه‌ای تا زمان ادامه فعالیت شرکت غیرقابل تقسیم بوده و صرفاً برای حفظ روند سوددهی شرکت با پیشنهاد هیات‌مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی، هرسال می‌توان حداکثر تا ۲۰ درصد از مبلغی که در همان سال به حساب اندوخته سرمایه‌ای منظور می‌گردد، بین صاحبان سهام تقسیم نمود.

حجم انتشار صکوک در جهان کاهش می‌یابد

براساس گزارش اخیر رفینیتیو علی رغم اینکه ناشرین صکوک در اوایل سال میلادی جاری روی تقاضای بالای سرمایه‌گذاران بین‌المللی حساب باز کرده بودند اما حجم انتشار صکوک در نیمه نخست ۲۰۲۲ کاهش داشت. با این حال، بنابر پیش‌بینی رفینیتیو حجم انتشار صکوک در جهان طی پنج سال آتی با رشد سالانه ۶.۸ درصد در سال ۲۰۲۷ به ۲۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید. روند انتشار صکوک در جهان با رشد متوسط سالانه ۲۱ درصدی برای پنج سال متوالی صعودی بود و در سال ۲۰۲۱ رکورد ۱۹۶.۵ میلیارد دلار را به ثبت رساند. در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در مجموع ۱۰۰.۹ میلیارد دلار صکوک در جهان منتشر شد که نسبت به ۱۰۴.۲ میلیارد دلار دوره مشابه در سال گذشته اندکی کاهش داشت. با وجود شروع مقتدرانه سال ۲۰۲۲، برخی عوامل در کاهش شتاب انتشار صکوک جهانی تاثیرگذار بودند؛ از جمله، سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی و همچنین افزایش قیمت نفت که نیازهای استقراضی ناشرین دولتی صکوک را کاهش داد. حجم انتشار صکوک ارزی در نیمه اول سال میلادی جاری به ۲۲ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۳۳.۲ میلیارد دلار دوره مشابه در ۲۰۲۱ کاهش ۱۰ درصدی داشت و در عوض ناشرین صکوک بیشتر بر روی بازارهای داخلی خود متمرکز شدند. سهم سه کشور مالزی، عربستان سعودی و اندونزی از صکوک منتشره جهانی در سال ۲۰۲۱ و نیمه اول ۲۰۲۲ در مجموع ۷۵ درصد بوده که آنها را به بزرگ‌ترین پایگاه‌های انتشار صکوک در جهان مبدل کرده است. در عربستان سعودی علی رغم افزایش قیمت نفت، حجم انتشار صکوک از ۲۴.۲ میلیارد دلار نیمه اول ۲۰۲۱ به ۲۸.۱ میلیارد دلار در نیمه اول ۲۰۲۲ رسید؛ اگرچه سرعت آن با ثبت درآمدهای نفتی در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یافت، انتظار می‌‎رود در صورت آرام شدن نوسانات بازارهای مالی جهانی، انتشارهای صکوک در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جهت تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و همچنین در حوزه حاکمیت شرکتی، محیط زیستی و مسوولیت اجتماعی (ESG) رشد داشته باشد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون در حدود ۶۰ درصد از تامین مالی‌های انجام شده از طریق انتشار صکوک، مربوط به دولت‌هاست. سهم صکوک دولتی از انتشارهای نیمه اول ۲۰۲۲ در جهان مجموعاً ۶۸.۸ میلیارد دلار است که ۸۳ درصد آن توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مالزی و اندونزی عرضه شده است.

 

ارسال نظر