شاخص تغییر کانال داد

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ - ۰۲:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۹۲۴۹۳
شاخص تغییر کانال داد

شاخص کل بورس تهران دیروز شنبه، ۱۹ شهریورماه با ۱۵‌ هزار و ۴۲۴ واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۳۹۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۷۵۶ واحد کاهش به ۴۰۵ هزار و ۵۶۸ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۸۴۵ واحد افت به ۲۴۲ هزار و ۶۱۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۲ هزار و ۹۷۹ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۵ هزار و ۹۸۴ واحد کاهش را ثبت کرد.بر اساس گزارش ایرنا؛ دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از چهار میلیارد و ۳۶۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۶ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال معامله شد.همچنین مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۹۶ واحد، پارس فولاد سزوار (فسبزوار) با ۵۸ واحد، نفت سپاهان (شسپا) با ۳۱ واحد، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس (حفارس) با ۳۰ واحد و دشت مرغاب (غدشت) با ۲۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۹۵۲ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک‌هزار و ۱۳۸ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۶۷۰ واحد، بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۶۶۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۳۸ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۵۹۹ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، روز شنبه نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، انتقال داده‌های آسیا تک (آسیاتک) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۴۶ میلیون و ۴۹۹ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۴۹۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۱۳۷واحد کاهش داشت و به ۱۸ هزار و ۹۸۱ واحد رسید. در این بازار بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۵ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۱۷۹ هزار و ۶۰۸ نوبت بود.توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، پخش رازی (درازی) و تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند و پلیمر آریا ساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، بهمن دیزل (خدیزل)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، بانک دی (دی) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.در معاملات روز شنبه ارزش معاملات خرد به حدود ۲هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاهش ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. در ۹روز معاملاتی گذشته ارزش معاملات خرد دوباره به کم‌تر از ۳هزار میلیارد تومان رسیده است. در شرایطی که شاخص کل و همچنین بسیاری از نمادها در نقاط حمایتی خود قرار دارند، ادامه روند ناامیدکننده ارزش معاملات خرد از دو بعد قابل توجه است؛ از یکسو این موضوع نشان می‌دهد که حتی در سطوح حمایتی، افزایش تقاضا در بازار شکل نمی‌گیرد و از سوی دیگر، این موضوع می‌توان به شکست نقاط حمایتی منجر شود. در این شرایط شاید ادامه روند نزولی و افزایش فشار فروش محتمل‌ترین سناریو پیش روی بازار باشد.

   حقیقی‌های فراری 

در جریان معاملات روز شنبه، حقیقی‌های بازار حدود ۳۸۵ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند. تشدید خروج پول حقیقی و همچنین کاهش ارزش معاملات خرد، موضوع نگران‌کننده‌ای است که در صورت تداوم بازگشت بازار را بیش از گذشته کمرنگ می‌کند. به‌طور کلی دیروز بیش از ۷۲ درصد نمادهای معامله شده، خروج پول حقیقی را ثبت کردند و تنها ۱۶ درصد نمادها شاهد ورود پول حقیقی بودند.درازی نماد تازه وارد بازار سهام، با حدود ۲۹ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد؛ خکرمان با ۷ و کایزد با ۴.۵ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی ورود پول حقیقی در بازار دیروز بودند. در نقطه مقابل حکشتی با ۵۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد و پس از آن شستا با ۱۷ و‌های وب با ۱۶ میلیارد تومان قرار داشتند. در میان صنایع هم مواد و محصولات دارویی به واسطه معاملات ارزی، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد. محصولات شیمیایی با ۶۹ میلیارد تومان هم بیشترین خروج پول حقیقی را در بازار روز شنبه تجربه کرد.

   شاخص به کف 1401 بازگشت

شاخص کل بورس در طول معاملات دیروز بار دیگر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازگشت. این افت شاخص در سال جاری بی‌سابقه بوده، به نحوی که تنها در نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۱ شاخص کمتر از حد کنونی بوده است. طبق اطلاعات مندرج در TSETMC شاخص کل بورس در روز ششم فروردین ۱۴۰۱ در محدوده یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی بود. اما از روز هفتم فروردین تا به روز شنبه شاخص هیچگاه به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بازنگشته بود.ظاهرا این اتفاق از سوی بسیاری از سهامداران به منزله سیگنالی از ادامه روند فعلی بورس بوده است. واکنش کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از نارضایتی و نگرانی شدید آنها از وضعیت فعلی بازار سرمایه است. وضعیتی که از دیدگاه کارشناسان به دلیل ریسک‌های متعدد پیرامون بورس ایجاد شده و دولت نیز با سیاست‌های غلط خود بر آن دامن می‌زند. برخی از کاربران بورسی در شبکه‌های اجتماعی با توجه به بازگشت بورس به کف شاخص در سال جاری نگرانی خود از بازگشت بازار به روزهای سال گذشته ابراز کردند. اغلب تحلیلگران نیز معتقدند اگر چنین روندی در عرصه سیاست خارجی و همچنین سیاست‌گذاری کلان اقتصادی کشور تداوم داشته باشد، بازگشت بورس به روزهای سال ۱۴۰۰ و نیمه دوم ۹۹ دور از انتظار نخواهد بود.

 

ارسال نظر