معامله 63 میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در مرداد

۱۴۰۱/۰۶/۰۵ - ۰۴:۵۱:۱۲
کد خبر: ۱۹۲۰۱۶

بازار گواهی سپرده در ماه مرداد امسال با ثبت معامله ۶۴ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۲.۴ همت رسید. به گزارش تسنیم، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در مرداد امسال به 64 میلیون و 384 هزار و 301 ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، نخود، زیره، پسته بادامی و فندقی به ارزش نزدیک 2 هزار و 453 میلیارد و 729 میلیون تومان رسید.در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم و ارزش به زعفران تعلق گرفت. به عبارت دیگر، نزدیک 29 میلیون و 747 هزار و 98 گواهی سپرده زعفران در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک 1253 میلیارد تومان صدرنشین شد و از نظر ارزش حجم و ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. این دارایی به ترتیب 46 درصد از حجم کل و 51 درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند.

بعد از زعفران، سیمان به لحاظ حجمی با جابه‌جایی 25 میلیون و 655 هزار گواهی سپرده و کسب سهم 40 درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک 19 میلیارد و 292 میلیون تومان رسید.همچنین تعداد 6 میلیون و 931هزار و 100 گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش بیش از 1003 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در پنجمین ماه از سال جاری از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش رتبه دوم معاملات را کسب کند. این دارایی پایه 11 درصد از حجم معاملات و 41 درصد از ارزش معاملات را در مرداد از آن خود کرده بود.ارزش معامله 2 میلیون و 50 هزار و 361 گواهی سپرده شیشه نیز از رقم 178 میلیارد تومان فراتر رفت که این دارایی از نظر ارزش معاملات مقام سوم را بعد از زعفران نگین و سکه طلا به نام خود کند.در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی نخود نیز 521 گواهی سپرده میان معامله‌گران دست به دست شد و ارزش بیش از 21 میلیون تومان را در پی داشت.در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع 177 ورقه بهادار مبتنی بر کالا دست به دست شد و ارزش بیش از 21 میلیون تومان را رقم زد.در مرداد 1401 و بر پایه دارایی پسته بادامی و فندقی نیز در مجموع 44 گواهی سپرده معامله شد و ارزش به 13 میلیون تومانی را به ثبت رساند.آمارها همچنین گویای آن است که در مجموع 5 ماهه نخست امسال 424 میلیون و 356 هزار و 48 گواهی سپرده کالایی به ارزش 9 هزار و 915 میلیارد تومان میان معامله گران دست به دست شده است.

  80  هزار تن معامله محصولات پتروشیمی  در بورس کالا 

در هفته منتهی به 2 شهریور 1401، ارزش معاملاتی محصولات پلیمر در بورس کالا به 22407 میلیارد ریال افزایش داشته است. هفته قبل در بورس کالا معادل 20288 میلیارد ریال محصولات پتروشیمی عرضه شد.  پتروشیمی‌های تندگویان، مارون، جم، امیرکبیر، بندرامام، شازند، پلی پروپیلن جم، تبریز، اروند، آریاساسول، پلی استایرن انتخاب و لرستان بیشترین محصول را عرضه و معامله کرده‌اند. 48 محصول در رقابت و عرضه و تقاضا حضور داشته‌اند که تعداد محصولات معامله شده 213 معامله به وزن بیش از 79 هزار تن به ارزش 2240 میلیارد تومان معامله شده است. ارزش معاملاتی هفته قبل معادل 2028 میلیارد تومان بوده است. 10کالایی که بیشترین عرضه را داشتند شامل پلی پروپیلن، هموپلیمر نساجی، پی وی سی، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی، پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی، پلی‌اتیلن سبک فیلم، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، بوده است از نظر حجم تقاضا نیز پلی‌پروپیلن هموپلیمر نساجی، پی‌وی‌سی، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن پلی پروپیلن کوپلیمر شیمیایی، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی، بوده است همچنین بیشترین معامله مربوط به پی وی سی، پلی پروپیلن هموپلیمر نساجی، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن سنگین فیلم، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن، پلی‌اتیلن ترفتالات بطری، پلی‌اتیلن سبک فیلم، پلی پروپیلن کوپلیمر شیمیایی، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی، بوده است.

  کاهش شدت ریزش قیمت‌های پایه 

با توجه به نوسان قیمت‌های جهانی و احتمال حصول توافق و اثر آن بر نرخ ارز، معاملات این هفته محصولات پلیمری در بورس کالا، نزدیک به 13 درصد افزایش یافت با 9 هزار تن رشد، حجم معاملات به آستانه 80 هزار تن رسید.در هفته‌ای که گذشت به جز چند گرید پ پ شیمیایی، همه کالاها کاهشی شدند. شدت کاهش قیمت‌های پایه، همانند هفته‌های گذشته نبود و تعداد زیادی گریدها کمتر از 1.5 درصد کاهش قیمت داشتند. به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار، روند کاهشی قیمت‌های جهانی به پایان رسیده و از همین رو، خریدها در بورس کالا و بازار، افزایش یافته است.

    79.8 درصد عرضه‌های این هفته معامله شد

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته پایان مرداد ماه و هفته اول شهریور در حالی بسته شد که عرضه‌ها 937 تن و معاملات 9 هزار و 100 تن بیشتر از هفته قبل شد. معاملات که در هفته‌های میانی مرداد به کاهشی‌ترین حجم خود در سال 1401 رسیده بود در هفته‌های پایانی اما روندی افزایشی به خود گرفت و این هفته رکورد دوم بیشترین معاملات تابستان را ثبت کرد. معاملات پ پ و پی وی سی‌ها که خرید از بهین یاب آنها یک ماهه است، این هفته شکل متفاوتی داشت. پ پ‌ها به علت افزایش عرضه‌ها با رشد 1,432 تنی در معاملات مواجه شدند اما پ پ‌های شیمیایی به علت کاهش عرضه و همین طور پی‌وی‌سی‌ها به علت پایان ماه، معاملات‌شان کاهش یافت. اما در روز سه شنبه، به رغم کاهش 733 تنی عرضه‌ها، معاملات 5,100 تن افزایش یافت.معاملات این هفته 9,100 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشت. سنگین تزریقی با 1,982 تن، بیشترین افزایش معاملات این هفته را تجربه کرد. پت‌های نساجی با 1,811 و پ پ‌های نساجی با 1,451 تن، رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش در معاملات این هفته را به نام خود ثبت کردند. در گروه کاهشی‌ها هم استایرن بوتادین رابر با 796 تن، بیشترین کاهش در معاملات این هفته را تجربه کرد.

   افزایش و کاهش قیمت‌های بازار

بر خلاف هفته‌های قبل، قیمت‌های بازار، این هفته افزایشی شد. بیشترین افزایش در قیمت‌های این هفته بازار به گروه ABS مربوط می‌شود که 3,300 تومان نسبت به هفته پیش، رشد قیمت داشت. کالاهای ABS توسط پتروشیمی‌های تولیدکننده و با هماهنگی سازمان حمایت، تعیین قیمت می‌شوند. گرید 548R جم که در هفته‌های گذشته، پیشگام بیشترین کاهش بود، این هفته و به دنبال شایعاتی در مورد عدم عرضه در هفته‌های آتی، با 3 هزار تومان رشد، دومین کالایی بود که بیشترین افزایش را ثبت کرد. پلی استایرن معمولی 1504 با 1000، سبک فیلم با 600 و سنگین بادی، سنگین تزریقی، پی وی سی‌ها و سنگین فیلم، با 100 تومان، در رتبه‌های بعدی بیشترین افزایش این هفته هستند.در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، سنگین اکستروژن EX3 و پ پ نساجی Z30s مارون با 1400 تومان، بیشترین کاهش این هفته را تجربه کردند. سبک خطی 209 میر با 500 و پلی استایرن مقاوم 7240 با 200 تومان، رتبه‌های بعدی بیشترین کاهش این هفته را به نام خود ثبت کردند.

   صعود برنت به بالای مرز 100 دلار

برنت معاملات هفته گذشته را با 96 دلار به پایان رساند و دوشنبه این هفته نیز، با 95 دلار، بازار را آغاز کرد. در طول هفته، برنت موفق به عبور از مرز 100 دلار شد و روز چهارشنبه تا 101 دلار صعود کرد. افزایش قیمت نفت می‌تواند نظرات فعالان بازار در مورد پایان گرفتن روند کاهشی قیمت‌های جهانی را تقویت کند. آنچه از نخستین قیمت‌های جهانی نشریات بین‌المللی می‌توان دریافت این است که میزان کاهش در بسیاری از گروه‌ها به حداقل رسیده و در چند گروه نیز، قیمت‌ها بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، اعلام شده است.

 

ارسال نظر