رویداد

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۳:۵۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۱۹۷۰

صندوق توسعه ملی با وام ارزی، از شرکت‌های بورسی حمایت کند

بهروز محبی نجم‌آبادی درباره صندوق توسعه ملی و کمک به بخش خصوصی برای حفظ سرمایه‌ها برای آینده اقتصاد کشور گفت: هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی توسعه اقتصادی کشور و تخصیص درآمدهای نفتی به بخش سرمایه‌گذاری بوده چرا که رشد تولید ملی و بهبود معیشت مردم را به دنبال دارد.

او با بیان اینکه صندوق توسعه ملی، محلی برای سرمایه‌گذاری و افزایش درآمدها است تا بتواند ‌موجب توسعه شده و ‌نرخ رشد ۸ درصدی اقتصاد را به تحقق نزدیک کند، افزود: این صندوق می‌تواند در اولویت نخست به عنوان پشتیبان بازار سرمایه به بهبود نظام اقتصادی کشور کمک کند. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون شک، غفلت از بازار سرمایه، هزینه‌هایی به نظام اقتصادی کشور وارد می‌کند که بهتر است این صندوق با ارایه تسهیلات مناسب ارزی به شرکت‌های بورسی، توانمندی‌های آنان را در عرصه اقتصاد کلان کشور بیش از پیش افزایش دهد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی باید در بخش‌های اقتصادی کشور انجام شود، خاطرنشان کرد: در صورت پشتیبانی صندوق توسعه ملی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه، شاهد قوت گرفتن این بازار و بازگشت اعتماد مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار‌های داخلی خواهیم بود و همچنین سرمایه‌گذاری صندوق در بورس، جان دوباره‌ای به آنها می‌بخشد. محبی نجم آبادی یادآور شد حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت‌های بورسی باعث افزایش ارزش سهام و رونق بازار سرمایه خواهد شد.

پس از عرضه خودرو نوبت به اوراق خودرو می‌رسد

کالاخبر| سعید اسلامی بیدگلی با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اگرچه ورود برخی از محصولات به بورس در دنیا رایج نیست ولی دلیل تاکید فعالان بازار سرمایه و اقتصادانان به بهره مندی اقتصاد ما از ظرفیت‌های بورس کالا، رهایی از قیمت‌گذاری‌های فسادزا در بازار کالای کشور است که از این منظر بدون شک شفافیت و معاملات رقابتی بورس کالا به کمک صنعت و تولید کشور می‌آید.  وی افزود: موضوع مهم‌تر این است که پس از ورود کالاهای مختلف به بورس کالا به مرور به سمت طراحی ابزارهای مالی بر پایه مبادلات فیزیکی در بورس کالا حرکت خواهیم کرد و در آن زمان هم مشکلات قیمت‌گذاری حل شده و هم امکان جذب سرمایه‌ها به سمت تولید محقق می‌شود.  اسلامی بیدگلی تصریح کرد: تجربیات گذشته نشان داده با وجود آنکه منطق ورود کالاها و معاملات شفاف بورس کالا بر هیچ کس پوشیده نیست اما متاسفانه در برهه‌هایی قدرت برخی نهادها در بخش سیاست‌گذاری بر منطق بازار چربیده و عملا تصمیم‌های غیرکارشناسی در خصوص بازار یک محصول و دخالت در روند بازار و قیمت‌ها گرفته شده است؛ در این زمینه امیدواریم که در حوزه خودرو خللی در اجرای نظام عرضه و تقاضا بر معاملات ایجاد نشود تا ثمره این رویکرد اقتصادی خیلی زود نمایان شود.  دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در پایان گفت: در بلندمدت عرضه خودرو در بورس کالا به اوراق بهادار خودرو تبدیل خواهد شد تا عملا بخش بزرگی از معاملات به این اوراق در بورس کالا اختصاص یابد که این اوراق در بورس‌ها مورد معامله قرار بگیرد؛ مثلا می‌شود خودروهای پرتیراژ را توکنایز کرد و در واحدهای کوچک‌تر مورد معامله قرار داد که در این مسیر هم فرآیند قیمت‌گذاری برداشته می‌شود و هم تعداد زیادی از سهامداران، سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها حرکت می‌کنند.

معامله ۶۴ میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

بازار گواهی سپرده در ماه مرداد امسال با ثبت معامله ۶۴ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۲.۴ همت رسید. معاملات گواهی سپرده کالایی به لحاظ ارزشی روند روبه جلویی را به ثبت رساند و افزایش ۲۵.۵ درصدی را نسبت به تیر تجربه کرد. در مجموع نیز تا پایان مرداد ماه ۴۲۴ میلیون گواهی سپرده به ارزش ۹.۹۵ همت میان معامله گران دست به دست شد. حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در مرداد سال ۱۴۰۱ به ۶۴ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۳۰۱ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی‌های سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، نخود، زیره، پسته بادامی و فندقی به ارزش نزدیک ۲ هزار و ۴۵۳ میلیارد و ۷۲۹ میلیون تومان رسید. در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم و ارزش به زعفران تعلق گرفت. به عبارت دیگر، نزدیک ۲۹ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۹۸ گواهی سپرده زعفران در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک ۱۲۵۳ میلیارد تومان صدرنشین شد و از نظر ارزش حجم و ارزش معاملات در جایگاه نخست ایستاد. این دارایی به ترتیب ۴۶ درصد از حجم کل و ۵۱ درصد از ارزش کل معاملات این ماه را به ثبت رساند. بعد از زعفران، سیمان به لحاظ حجمی با جابه‌جایی ۲۵ میلیون و ۶۵۵ هزار گواهی سپرده و کسب سهم ۴۰ درصدی از حجم کل معاملات، در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک ۱۹ میلیارد و ۲۹۲ میلیون تومان رسید. ۶ میلیون و ۹۳۱هزار و ۱۰۰ گواهی سپرده سکه طلا نیز به ارزش بیش از ۱۰۰۳ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در پنجمین ماه از سال جاری از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش رتبه دوم معاملات را کسب کند. این دارایی پایه ۱۱ درصد از حجم معاملات و ۴۱ درصد از ارزش معاملات را در مرداد از آن خود کرده بود.

 

ارسال نظر