خوشرویی بورس به سهامداران

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۳:۴۸:۳۵
کد خبر: ۱۹۱۹۶۸

شاخص کل بورس تهران دیروز چهارشنبه، دوم شهریورماه و در آخرین روز کاری هفته با ۱۰ هزار و ۹۲۳ واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۴۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با پنج هزار ۹۲۴ واحد افزایش به ۴۰۸ هزار و ۲۵۰ واحد و شاخص قیمت با سه هزار ۵۴۵ واحد رشد به ۲۴۴ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۹ هزار و ۵۳۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد افزایش را ثبت کرد. روز چهارشنبه در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۵۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال معامله شد. همچنین پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۱۰۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۲۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۸۴۱ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با ۶۱۶ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۵۸۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۵۵۸ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۴۷۶ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. همچنین توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۵۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۲۹ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۹۶ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۷۱ واحد و بورس کالای ایران (کالا) با ۶۵واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز نماد سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، بورس کالای ایران (کالا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز چهارشنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۴۱ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال دادوستد شد. 

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز چهارشنبه بیش از ۱۷۸ واحد افزایش داشت و به ۱۹ هزار و ۳۲۰ واحد رسید. در این بازار چهار میلیارد و ۲۵۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۲۲۷ هزار و ۳۱۷ نوبت بود. نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، پالایش نفت شیراز (شراز)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و بانک دی (دی) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین سنگ آهن گهر زمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و اعتباری ملل (وملل) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. روز گذشته هم حقیقی‌ها بیش از ۸۱ میلیارد تومان وارد بازار کردند که فرآورده‌های نفتی با ۵۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بیشترین اقبال را از سوی حقیقی‌ها داشتند. گروه اطلاعات و ارتباطات هم با ۴۰ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد. در میان نمادهای معامله شده در بازار در این روز، استقلال با ۵۴، فولاد با ۱۸ و شپدیس با ۱۶ میلیارد تومان بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و‌های وب با ۳۲، فارس با ۲۷ و بپاس با ۱۸ میلیارد تومان هم شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بود. به نظر می‌رسد که معامله‌گران همچنان نسبت به آینده مذاکرات احیای برجام خوشبین هستند و این دید، باعث شده که بورس برای دومین روز متوالی سبزپوش باشد. البته اخباری که از مذاکرات به گوش می‌رسند تا حد زیادی این پیش‌بینی بورسی‌ها را تایید می‌کند. رسانه‌های امریکایی از افزایش احتمال توافق بین امریکا و ایران با وجود پابرجا ماندن شکاف‌ها خبر می‌دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که واشنگتن، روز اخیر به پیشنهادات برجامی ایران پاسخ دهد. از طرف دیگر، برخی از رسانه‌ها به موضوع عقب‌نشینی ایران از برخی درخواست‌های خود خبر داده‌ و این موضوع را سیگنال مثبتی در مسیر حصول توافق می‌دانند. با این وجود به نظر می‌رسد که پافشاری تهران برای دریافت تضمین از دولت بایدن همچنان ادامه دارد و هیچ یک از طرفین مذاکره از موضع خود در این زمینه کوتاه نمی‌آیند. باید دید که نتیجه مذاکرات احیای برجام که مدت‌هاست بزرگ‌ترین ابهام در آینده بازار سهام است، چه می‌شود. مشخص شدن نتیجه مذاکرات، می‌تواند تکلیف سهامداران را تا حد زیادی روشن کند و معامله‌گران می‌توانند نسبت به این موضوع، استراتژی خود را تنظیم کنند.

    شفاف شدن وضعیت سرخابی‌ها  با واگذاری

حسین قربان‌زاده در آیین بازگشایی نماد سرخابی‌ها در فرابورس و آغاز معاملات ثانویه دو باشگاه اظهار داشت: فراز و نشیب‌های زیادی را برای بورسی شدن سرخابی‌ها طی کردیم. وی با بیان اینکه جعبه سیاه باشگاه استقلال و پرسپولیس با واگذاری باز شد، افزود: همه متوجه این مساله شدند که گره کور مدیریت و اداره دو باشگاه باز نمی‌شود، مگر آنکه مدلی در پیش گرفته شود که در آن شاهد شفافیت، انضباط مالی و مشارکت مردمی باشیم. قربان‌زاده ادامه داد: به این مساله توجه شد که سودآوری اقتصادی و جریان نقدینگی ٢ باشگاه فقط در قالب افزایش سرمایه و واگذاری صورت می‌پذیرد. رییس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: باشگاه استقلال و پرسپولیس اولین باشگاه‌هایی بودند که برای آنها افزایش سرمایه از محل تقدم صورت گرفت. وی تأکید کرد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده قرار بر این است تا نماد باشگاه پرسپولیس برای روز شنبه بازگشایی شود. قربان‌زاده اظهار داشت: در بازگشایی روز چهارشنبه نماد استقلال ١٤٤ میلیون برگه سهم به ارزش ٥٨ میلیارد تومان معامله انجام شد که بیش از ١٣٠ میلیون برگه سهم توسط سهام‌داران حقیقی خریداری شد. وی به افزایش سرمایه ٢ باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه از محل حق تقدم منجر به انتفاع باشگاه‌ها از این محل شد. به گفته قربان زاده، با توجه به چنین اقدامی، هر باشگاه به صورت ماهانه بالغ بر چهار میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه منتفع خواهند شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی به تشکیل کمیته مصارف برای هر باشگاه استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و اظهار داشت: این کمیته با حضور مدیران عامل دو باشگاه و معاون وزیر ورزش برگزار می‌شود و دارای مصوباتی مشخصی است که به حضور مردم هم رسید. وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مصوبه این کمیته درصدهایی بود که باشگاه‌ها می‌توانستند از این محل برای تسویه بدهی خود استفاده کنند، گفت: از این طریق حدود پنج درصد برای پرداخت بدهی‌های معوق، پنج درصد برای بازارگردانی و تقریباً ۶۵ درصد برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت استفاده می‌شود. قربان‌زاده خاطرنشان کرد: جلساتی را با سازمان امور مالیاتی در مورد بدهی‌های مالیاتی باشگاه استقلال و باشگاه برگزار کردیم و این مساله را مورد بررسی قرار دادیم. معاون وزیر اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اگر اصل مالیات پرداخت شود می‌توان بخشی از این مالیات را بخشید. وی به علت تاخیر در بازگشایی نماد پرسپولیس اشاره کرد و گفت: سال مالی پرسپولیس مربوط به ۳۱ خردادماه است، با توجه به چنین مساله‌ای به مدت ٢ ماه فرصت برای ارایه صورت‌های مالی دارد. رییس سازمان خصوصی‌‌سازی اظهار داشت: رقابت اصلی در زمین بازی است نه در تابلوی معاملات و باید به‌طور حتم معاملات دو باشگاه بر اساس منطق صورت پذیرد.


 

ارسال نظر