بازار سرمایه میزبان بورس جدید

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۳:۴۷:۵۲
کد خبر: ۱۹۱۹۶۷
بازار سرمایه میزبان بورس جدید

عشقی رییس سازمان بورس، در حاشیه جلسه شورای عالی بورس در رابطه با سامانه توثیق سهام عدالت و حواشی اخیر مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها با سهامداران اظهار کرد: زیرساخت سامانه توثیق سهام در بازار سرمایه فراهم و سرویس‌های مرتبط با آن در اختیار تمامی بانک‌ها قرار گرفته است. او افزود: اکنون تمامی بانک‌ها امکان استفاده از سرویس سامانه توثیق سهام را دارند، به نحوی که تاکنون در دو بانک به مرحله اجرا رسیده و مابقی نیز منتظر تکمیل زیرساخت‌های حقوقی و الکترونیکی هستند. رییس هیات‌مدیره سازمان بورس بیان کرد: فراهم‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی وظیفه بانک‌ها است و سازمان بورس ماموریتی را در این رابطه ندارد. ابلاغیه توسط خود شعبه اصلی بانک مربوطه به شعبات زیر مجموع ارسال خواهد شد. او ادامه داد: سامانه متوفیان قرار بود تا پایان شهریور مهیا شود اما راه‌اندازی کامل آن نیازمند همکاری همه‌جانبه قوه‌قضاییه است. عشقی بیان کرد: از آنجایی که کار متوفیان و انحصار وراثت در اکثر شهرستان‌ها به صورت دستی انجام و تعداد متوفیان زیاد است، اکنون مسوولان مربوطه در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌های الکترونیکی در این شهرها هستند. دبیر شورای عالی بورس بیان کرد: همچنین امروز در جلسه شورای عالی بورس بحث تاسیس بورس بین‌المللی مطرح شد که شورا با راه‌اندازی آن به صورت اصولی موافقت کرد. او افزود: با اعطای این مجوز موسسین این بورس می‌توانند بحث‌های مربوط به مقدمات تاسیس بورس بین‌الملل را فراهم سازند. امید می‌رود در فرصتی که برای موسسین و درخواست‌کنندگان مشخص می‌شود شرکت تاسیس شده و کار خود را آغاز کند. احسان خاندوزی نیز دیروز چهارشنبه در توییتی نوشت: پس از پیگیری‌های بسیار، دیروز موافقت اصولی تاسیس بورس بین‌الملل توسط شورای عالی بورس صادر شد. بورسی که با کارکرد ارزی و در یکی از مناطق آزاد مستقر خواهد شد. با ایجاد ساختار تسویه فراملی، جریان ورود سرمایه به کشورمان تسهیل می‌شود.

    بورس بین‌الملل چیست؟

به‌طور کلی هر بازار سرمایه و بورسی که بدون محدودیت اجازه سرمایه‌گذاری به غالب سرمایه‌گذاران دنیا را بدهد بورس بین‌المللی نامیده می‌شود. با این حساب بورس تهران یک بورس بین‌المللی نیست. چرا که برای سرمایه‌گذاری در آن شرایطی مدنظر قرار گرفته است که تنها یک ایرانی با تابعیت ایرانی می‌تواند آنها را داشته باشد. شرایطی مانند کد ملی و… یک شرایط اختصاصی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ اما برای حضور در بورس بین‌المللی عموما تلاش شده است که شرایط عمومی‌تر وجود داشته باشد تا تعداد افراد بیشتری بتوانند در آن حضور داشته باشند. معمولاً این شرایط دومرحله‌ای هستند. در مرحله اول برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر تنها ثبت نام ساده و در یک بروکر معتبر می‌تواند کافی باشد؛ اما در این مرحله بنا به دلایل امنیتی شما دارای سقف معاملاتی خواهید بود؛ یعنی از یک حجم و تعداد معاملاتی بیشتر نمی‌توانید خرید و فروش داشته باشید. مرحله دوم ثبت نام نیز بسیار ساده است و به نوعی احراز هویت به واسطه پاسپورت است که با یک اسکن یا عکس از پاسپورت و آپلود آن در بروکر محدودیت‌های معاملاتی برای شما برداشته می‌شود. به‌طور کلی می‌توان بورس بین‌المللی و جهانی را به ۴ دسته اساسی تقسیم‌بندی کرد. این دسته‌ها عبارتند از: 

    بازار سهام (Stock Market) 

بازار سهام همان است که ما به عنوان بازار بورس می‌شناسیم. نمونه کامل آن بازار بورس ایران است. البته همانطور که گفتیم بازار بورس ایران یک بورس بین‌المللی محسوب نمی‌شود؛ اما بازار بورس امریکا یا اروپا که در آن سهام‌های شرکت‌های مختلف با قیمت‌های مختلف بر اساس سیستم عرضه و تقاضا فروخته می‌شود.

    بازار کالا (Commodity) 

در بازار کالا، همانطور که از نامش پیداست اصولاً معامله گران به خرید و فروش کالاهای مختلف مشغول هستند. این کالاها از طلا و نفت و قهوه و مواد خوراکی گرفته تا انرژی‌هایی مانند برق و گاز و زغال‌سنگ و... را شامل می‌شود. در این بازار نیز بر اساس سیستم عرضه و تقاضا و ارزش‌گذاری‌های منطقه‌ای یا جهانی معاملات صورت می‌گیرد.

    بازار اوراق بهادار (Bond Market) 

بازار اوراق بهادار نیز به نوعی بازار دولت است! در این بازار معمولا حکومت‌ها برای انجام کارهای عمرانی یا تأسیساتی اقدام به جذب سرمایه می‌کنند و در قبال سرمایه جذب شده تعهد پرداخت سود مشخصی به سرمایه‌گذار می‌دهند. برخی از کشورها از این بورس بین‌المللی به عنوان یکی از شرایط دادن اقامت استفاده می‌کنند تا بدین طریق سرمایه‌گذاری در آن کشور را جذاب‌تر کنند.

    مزایا بورس بین‌الملل

مزایای انواع بورس بین‌الملل به شرطی که حداقل اطلاعات مورد نیاز این نوع از کار را در اختیار خود داشته باشید وسوسه‌تان می‌کند تا هر چه زودتر دست به کار بشوید. از گذشته گفته‌اند که همه تخم‌مرغ‌های خودتان را در یک سبد نگذارید. از این رو می‌توانید سهام شرکت‌ها، بخش‌ها و مناطق جغرافیایی گوناگون را انتخاب نمایید و در نهایت خطرات از دست رفتن سرمایه خود را کاهش بدهید. پس اگر بدنبال بازده مناسب از بورس هستید می‌توانید به موارد زیر توجه نمایید. در میان‌مدت و بلندمدت، سهام علاقه به بازده بیشتر در مقایسه با انواع سپرده‌ها، اوراق قرضه و سایر ابزارها با درآمد ثابت دارد. توانایی ایجاد ثروت از روش افزایش سرمایه و همچنین درآمد سود سهم. سهام موجود در بازار بورس قابل فروش است، به همین خاطر پول نقد به آسانی در دسترس است. در هنگام تورم زیاد، سرمایه‌گذاری در سهام اثر خالص زیادتری نسبت به ابزارش با درآمد ثابت دارد. توانایی خرید سهام با در نظر داشت سرمایه‌ای که در اختیار دارید و باز بودن سرمایه‌گذاری با هر میزان بودجه‌. هر ساعتی از شبانه‌روز که تمایل داشته باشید می‌توانید سرمایه خودتان را کنترل نمایید. بازار بورس بین‌الملل ۲۴ ساعته فعال است و می‌شود به سرعت نسبت به رویدادهای موثر واکنش نشان بدهید. دسترسی آنلاین به این نوع از بازار از تمامی نقاط دنیا می‌تواند یکی از ویژه‌ترین مزایای بورس بین‌الملل باشد. می‌توانید به راحتی از پیش معاملاتتان را برنامه‌ریزی کنید و اقدام به فعالیت نمایید. این انعطاف‌پذیری این توانایی را می‌دهد که برنامه زمانی خاصی را با در نظر گرفتن سلیقه خود طراحی نمایید. شما بایستی جهت فعالیت در بازار بورس بین‌الملل فقط کارمزد مشخص و منطقی پرداخت کنید و غیر از این هزینه‌ای ندارد. وجود برخی از استانداردهای بین‌المللی در بازار این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید آسان‌تر معاملات‌تان را انجام بدهید. قیمت‌گذاری رقابتی نیز از قوانین معینی پیروی می‌نماید، توانایی پیش‌بینی و همچنین برنامه‌ریزی متناسب را در اختیار شما می‌گذارد. تغییرات در بازار ارزی نیز قابل پیش‌بینی است و اغلب از یک نمودار ویژه پیروی می‌کنند. این خصوصیت به شما توانایی می‌دهد تا در هنگام مناسب خرید نمایید یا ارز خودتان را به فروش رسانید. با حضور در بورس بین‌الملل برخوردار از اعتباری بیش از سرمایه اولیه‌تان می‌گردید. به‌طور مثال اگر 1000 دلار سرمایه اولیه دارید، می‌توانید معاملاتی تا سقف 100 هزار دلار را به راحتی انجام بدهید. انجام معادلات و سرعت تراکنش‌ها در حد چند ثانیه بهتان این امکان را می‌دهد که در هنگام نیاز اقدامات لازم را انجام بدهید. می‌توانید از هر جا با هر نوع از سیاست دولتی در پروژه‌های گوناگون کشورهای مدرن مشارکت نمایید و در سود یا زیانشان سهیم گردید. توانایی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تازه تاسیس که احتمال دارد سود زیادی نصیبتان کند را نیز دارید. چه کسی این فکر را می‌کرد که روزی شرکت اپل یک غول تجاری در دنیای تکنولوژی شود، حتی موسسان آن هم به این آینده آگاه نبودند! سوددهی بیشتر از بازارهای محلی یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای بورس‌های بین‌المللی است که شما را به وسوسه مشارکت در آن ترغیب می‌نماید.مشکلات منطقه‌ای و همچنین سیاست‌های دولتی بر روی این نوع از بازار تأثیری نمی‌گذارد. به همین خاطر است که بورس بین‌الملل می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئنی برای شما باشد.

    معایب بورس بین‌الملل چیست؟

یکی از سوالاتی که برای فعالان بورسی ایجاد می‌شود این است که بورس بهتر است یا فارکس؟ سرمایه‌گذاران و همچنین معامله‌گران فعال به تعداد زیادی از ابزارهای معاملاتی دسترسی دارند، از سهام حقیقی تراشه‌های آبی گرفته، تا بازارهای آتی و ارزهای سریع نظیر فارکس. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام یک از این نوع بازارها جهت معامله می‌تواند پیچیده باشد بایستی عوامل متعددی را در نظر گرفت. اصلی‌ترین فاکتور احتمال دارد، سبک تجارت و تحمل ریسک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر باشد. به‌طور مثال، سرمایه‌گذاران برای خرید و همچنین نگهداری اغلب جهت مشارکت در بازار بورس و اوراق بهادار مناسب هستند، این در حالی است که معامله‌گران کوتاه‌مدت (مثل معامله‌گران نوسان گیر) احتمال دارد فارکس را که دارای نوسان قیمتی زیاد است ترجیح بدهند.


 

ارسال نظر