رویداد

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۷:۴۸
کد خبر: ۱۹۱۸۰۶

زمان واگذاری سهام شرکت‌های خودرویی مشخص شد

ایسنا| مهدی مساحی، دستیار ویژه رییس سازمان بورس در حاشیه نشست خبری معاون وزیر اقتصاد از واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: کار ارزش‌گذاری این سهام زمان‌بر بود و هنوز کار کارشناسی آن تمام نشده است که بتوان زمان دقیق واگذاری را اعلام کرد. وی با بیان اینکه اصلاح اساسنامه ETF‌ها در صحن هیات دولت مطرح شد، اظهار کرد: نظرات در این مورد مثبت بود و احتمالا با انجام این کار قیمت دارا یکم و پالایش یکم به ارزش ذاتی آنها نزدیک شود. دستیار ویژه رییس سازمان بورس همچنین در مورد وضعیت بازگشایی نماد سرخ‌ آبی‌ها در بازار فرابورس توضیح داد: باید قراردادهای دو تیم استقلال و پرسپولیس شفاف‌سازی می‌شد که در این راستا بخشی از آن افشا شده و بخش دیگر هم افشا خواهد شد. مساحی با اشاره به عرضه چند خودرو در بورس کالا ادامه داد: خودروهای بیشتری در بستر بورس کالا عرضه خواهند شد. به گفته دستیار ویژه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مذاکرات بین سازمان بورس و قوه قضاییه برای انتقال اطلاعات متوفیان سهام عدالت برای تعیین تکلیف این سهام صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد برای شفافیت و نظارت بر بورس کاری نکرد

تحلیل بازار| محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ارزیابی خود از وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: وضعیت بازار بورس متاثر از سه موضوع است. وی با بیان اینکه باید راهبردی کلی برای مسائل اقتصادی کشور داشته باشیم، گفت: از این رو باید گفت که اقتصاد پیش بینی پذیر نیست لذا بورس و بازار سرمایه خوب، بازاری است که قابل پیش بینی باشد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تاکید مجددا بر این نکته که بازار بورس ما قابل پیش بینی نیست، بیان کرد: صرف نظر از سبز یا قرمز شدن چراغ بورس، همواره پیش‌بینی پذیر بودن این بازار حائز اهمیت است. این نماینده مجلس اظهارکرد: پیش بینی بازار سرمایه در تحلیل‌های تکنیکال و غیر تکنیکال امری موثر است و این مساله یکی از مسائل بیرونی بازار سرمایه قلمداد می‌شود و به بازار سرمایه ربطی ندارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصمیم‌گیری برای شرکت‌ها را یکی دیگر از عوامل تاثیرپذیر در بازار سرمایه دانست و گفت: به عنوان مثال شرکت‌ها نمی‌دانند فردا دولت در زمینه فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم و خودروسازی چه تصمیمی خواهد گرفت؛ حتما تعدد تصمیم‌گیری‌ها در قیمت و در سود شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد. این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین اگر زمانی نرخ گمرکی پایین یا بالابرود این موارد در سود و زیان یک شرکت تاثیرگذار است. وی در ادامه با اشاره به ضعف ساختاری بورس و قوانین آن تصریح کرد: ما در دولت قبلی هم به این نکته تاکید کردیم که بازار سرمایه ما ضعف‌های جدی دارد. این نماینده مجلس تاکید کرد: متاسفانه در حاشیه این ضعف ساختاری برخی از شرکت‌ها و صندوق‌ها سیگنال‌گیری می‌کنند و تاثیر خود را بر بازار می‌گذارند. وی بیان کرد: همچنین متاسفانه قوانین بورسی ما از آن شفافیت، نظارت و پایداری لازم برخوردار نیست و این موضوع داخلی است که باید وزارت اقتصاد و سازمان بورس آن را برطرف کنند که تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: هنوز اقدامی درباره ساماندهی بازار سرمایه از سوی دولت و مسوولان مشاهده نشده است و چیزی ندیده‌ایم البته دولت در برنامه تحول اقتصادی به این موارد خوب اشاره کرده است و راهکارهایی برای آن پیشنهاد شده است اما تاکنون اتفاق خاصی در عمل رخ نداده است.

وام بگیرید و از سود و افزایش سرمایه سهام خود بهره‌مند شوید!

هفته‌نامه بورس| محمد باغستانی در یادداشتی نوشت: جامعه هدف سامانه توثیق الکترونیکی همه سهامداران است. به همین دلیل سعی کردیم این فرآیند با همکاری بانک‌ها با کمترین میزان پیچیدگی ارایه شود، به‌طوری که افراد به سادگی یک خرید اینترنتی و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود بتوانند تسهیلات را وثیقه کنند و یک تامین مالی آسان را دریافت کنند. توثیق هوشمند یا الکترونیک، یک روش تامین مالی است که ضمن امتیازات گسترده برای سهامداران خرد، منافع ملی و کلانی برای اقتصاد کشور و ثبات بازار سرمایه خواهد داشت. مدل طراحی شده برای توثیق هوشمند سهام به گونه‌ای است که سهامداران از سود، افزایش سرمایه و مشارکت در مجامع شرکت‌هایی که در آن سهامدار هستند، محروم نمی‌شوند. این یعنی با وجود اینکه سهم آنها به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود اما مزایای سهامداری را از دست نمی‌دهند. در مدل کنونی توثیق هوشمند، نسبت میزان پذیرش توثیق برای تسهیلات به ارزش سهام، در اختیار بانک‌هاست. یعنی بانک‌ها مشخص می‌کنند که سقف توثیق چقدر باشد. متقاضیان برای دریافت این تسهیلات باید در سامانه جامع مشتریان «سجام» ثبت نام و احراز هویت شده باشند و در ادامه باید شرایط و تعهدات مربوط به توثیق الکترونیکی سهام را حتما بپذیرند و تمام بندهای مربوط به آن را با دقت کافی مطالعه کرده باشند تا بتوانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند. از مزایای توثیق الکترونیکی سهام و دریافت تسهیلات این است که، باعث ثبات و تعادل بخشی در بازار سرمایه می‌شود؛ به این صورت که مردم می‌توانند برای تامین مالی به جای فروش دارایی، آن را نزد بانک وثیقه، تسهیلاتی دریافت و برای امور مربوط به خود از آن استفاده کنند. توثیق الکترونیکی سهام به عنوان یک پل ارتباطی بین بازار سهام و بازار پول ایجاد شده و در نتیجه این بانک‌ها هستند که به عنوان یکی از عوامل اصلی این فرایند ایفای نقش می‌کنند. در حال حاضر سه بانک ملی، مهر و رسالت به این فرایند ملحق شده و این امکان را در درگاه‌های خود اضافه کرده‌اند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی محدودیتی در خصوص ارایه این خدمات به سایر بانک‌ها ندارد و این شرکت درحال تنظیم تفاهم‌نامه‌هایی است که فهرست حقوقی تکمیل شود و پس از آن اعلام عمومی می‌شود که سایر بانک‌ها هم ملحق شوند.

 

ارسال نظر