اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۲:۳۸:۳۴
کد خبر: ۱۹۱۶۵۲

انتشار بولتن مقالات و دستاوردهای علمی جهانی در حوزه مالی

مهدی صالحی مدیر نوآوری و مطالعات اقتصادی فرابورس ایران از انتشار نخستین شماره بولتن «تازه‌ترین مقالات و دستاوردهای علمی جهانی در حوزه مالی» خبر داد و ضمن تاکید بر پیشرو بودن صنعت مالی در اقتصاد کشورها در تشریح انگیزه‌های انتشار این بولتن، اظهار داشت: آگاهی‌سازی در این زمینه موجب رشد سواد مالی، افزایش فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارتقای بازار سرمایه خواهد شد. مهدی صالحی با بیان اینکه به ‌عنوان بازوی پژوهشی فرابورس ایران، به‌روز بودن و آگاهی از اولویت ا و مطالعات نهادهای بین‌المللی، اندیشکده‌ها و موسسات معتبر را جز وظایف خود می‌دانیم، گفت: از این رو فعالیت‌های این نهادها را رصد می‌کنیم تا با جریان سریع و پرشتاب تحولات مالی که چندی‌ است با تحولات تکنولوژیک نیز گره خورده است، همگام باشیم. مدیر نوآوری و مطالعات اقتصادی فرابورس با تاکید بر اینکه بخش خدمات مالی یکی از محرک‌های اصلی اقتصاد هر کشور است، افزود: با پویایی این بخش و فراهم بودن جریان آزاد سرمایه و نقدینگی، شرکت‌ها می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان داده و ریسک خود را مدیریت کنند که در نهایت شرایط رشد اقتصادی بهتری را مهیا می‌کند. او یکی از اهداف فعالیت‌های پژوهشی را یافتن راه‌حل‌ها و دید تازه برای مسائل پیش‌روی بازار دانست و بیان کرد: در این مسیر گاهی با مقالات جالب توجهی روبرو می‌شدیم که یافته‌های آنها برای مخاطبان از جمله دانشجویان و علاقه‌مندان بازار‌های مالی و حتی سیاست‌گذاران مفید است. صالحی در ادامه در خصوص هدف از انتشار این بولتن، اینگونه توضیح داد: تصمیم گرفتیم مقالات و مطالبی که ویژگی‌هایی از جمله اعتبار منتشر‌کننده، علمی بودن و مفید بودن را دارا بوده و نسبتا به تازگی منتشر شده باشند، گردآوری کرده و نتیجه را در قالب گاهنامه منتشر کنیم که امیدواریم خروجی این کار بتواند دیدی به مخاطب در مورد جهت حرکت و دغدغه‌های روز این حوزه بدهد. مدیر نوآوری و مطالعات اقتصادی فرابورس ایران در پایان، توسعه‌یافتگی حوزه مالی را زمینه‌ساز و هم‌تراز با توسعه‌یافتگی اقتصادی-سیاسی دانسته و اظهار داشت: مسیر ارتقا و تعمیق بازار سرمایه از توجه به نیازهای داخلی و نگاه به فرآیند پیشرفت و توسعه در بازارهای مختلف می‌گذرد.

کاهش فشار به بورس

تجارت‌نیوز| بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه کاهش یافته و به عقیده کارشناسان این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی روی بورس داشته باشد. در هفته اخیر دولت ۱۶۶ میلیارد و ۷۰۴ میلیون تومان اوراق در بازار سرمایه فروخت، در نهایت مجموع درآمدهای دولت از طریق اوراق به 26.5 همت رسید. از اولین روز کاری امسال تا هفته اخیر بیش از ۳۲۳۶ همت اوراق مالی اسلامی در بازار معامله شد. بر همین اساس ۹۶ درصد ازآن یعنی ۳۱۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به عملیات بازار باز و یک درصد آن مربوط به فروش اوراق دولتی است. مجموع درآمدهای دولت از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ از محل فروش اوراق در بازار سرمایه به بیش از 99.5 هزار میلیارد تومان است. بخشی از این رقم مربوط به سال ۱۴۰۰ است و بر همین اساس در مرداد ماه این سال 9.5 همت، شهریور 16.1 همت، 7.5 همت در آبان، 9.2 همت در آذر، 6.2 همت در دی، 9.5 همت در بهمن، ۱۵ همت نیز در اسفند ۱۴۰۰ همچنین بخشی از مبلغ مربوط به امسال است. 13.1 همت در خرداد ماه، 9.6 همت در تیر، 3.8 همت تا نیمه مرداد توسط دولت شناسایی شده است. بر اساس امار می‌توان گفت که اوراق فروشی دولت در بازار سرمایه طی یک ماه گذشته نسبت به ماه‌های تیر و خرداد کاهش داشته است. کارشناسان عقیده دارند که فروش اوراق دولتی سیاست انقباضی محسوب می‌شود. همچنین از طریق جمع کردن پول و نقدینگی از بازارها می‌تواند خود زمینه‌ساز رکود باشد. در نتیجه با کاهش شتاب رشد پول و نقدینگی در اقتصاد کشور می‌تواند سمت تقاضا را تضعیف کند و علاوه بر این با کاهش تب تورم نیز از التهاب بالای بازارها در اقتصاد ایران نسبت به گذشته بکاهد. از سوی دیگر برخی می‌گویند که فروش اوراق صرفا مرهمی موقت بر زخم‌های عمیق اقتصاد کشور است. با وجود اثر کوتاه‌مدت اما راه‌حل اساسی برای کاهش تورم نیست و دوباره بازارها بر همان مدار قبلی در میان‌مدت حرکت خواهند کرد. همچنین بعضا مطرح می‌شود که حجم اوراق در برابر سایر متغیرهای پولی و رشد نقدینگی به حدی کم است که نمی‌توان فروش اوراق دولتی را چندان موثر دانست. اما به‌طور کلی می‌توان گفت که کاهش فروش اوراق می‌تواند حداقل از نظر روانی تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه داشته باشد.

تجارت ایران و هند در دولت سیزدهم

وزارت بازرگانی هند از افزایش ۵۳ درصدی تجارت با ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ خبر داد و میوه و فرآورده‌های نفتی را مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به این کشور اعلام کرد. وزارت بازرگانی و صنعت هند در جدیدترین آمار خود کل مبادلات تجاری با ایران را در نیمه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار اعلام کرد. این درحالی است که کل مبادلات تجاری دو کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۹۷ میلیون دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش، هند در نیمه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و ۳۸ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده، که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش داشته است. واردات هند از ایران در نیمه نخست امسال نیز افزایش قابل توجه ۵۴ درصدی داشته و به ۳۳۵ میلیون دلار رسیده است. برنج باسماتی مهم‌ترین کالای صادراتی هند به ایران در نیمه نخست امسال بوده است؛ به‌طوری که ۶۰ درصد کل صادرات هند به ایران در این دوره معادل ۶۳۰ میلیون دلار برنج باسماتی بوده است.

 

ارسال نظر