دائما یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور!

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۳:۳۲:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۴۲۴

در معاملات روز شنبه پانزدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت با افزایش 11 هزار و 563 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 448 هزار و 924 واحد رسید. به نظر می‌رسد تزریق سرمایه از طریق صندوق تثبیت موجب رشد تقاضا در بورس شده است. شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 6 هزار و 87 واحدی در سطح 390 هزار و 142 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 188 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 50 واحد قرار گرفت. در اولین روز کاری هفته نمادهای «فملی»، «وبملت» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای پالایشی «شبندر»، «شپنا» و «شبریز» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «خدیزل» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «فغدیر» و «کلر» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، فرابورس و شاوان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 144 هزار و 762 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 140 هزار و 400 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 779 میلیارد تومان رسید. 

    صف‌های پایانی بازار 

در پایان معاملات روز شنبه اغلب صف‌های فروش جمع‌آوری شد و تنها یک نماد صف فروش داشت. ارزش صف فروش حپترو 1.4 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز در پایان معاملات به 184 میلیارد تومان بالغ شد. روز شنبه نماد خساپا (شرکت سایپا) با صف‌ خرید 26 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خساپا، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و حتاید (شرکت تاید واتر خاورمیانه) بیشترین صف خرید را داشتند.

    ریزش هفتگی بورس ثبت شد

علیرضا محمدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس برای هفتمین هفته متوالی در روندی نزولی به سر برد. اما پس از ریزش 17 هزار واحدی نماگر اصلی بازار در ابتدای دومین هفته مرداد ماه، شاهد بهبود روند معاملاتی در روزهای پایانی بودیم. اگرچه شاخص کل سطح مهم و حمایتی یک میلیون و 440 هزار واحد را از است داده است. اما به نظر می‌رسد در صورت تداوم شرایط فعلی و افزایش ارزش معاملات؛ بتوانیم شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار سهام باشیم. 

وی ادامه داد: در این هفته شاخص کل با از دست دادن ارتفاع یک میلیون و 440 هزار واحد تا نقطه یک میلیون و 427 هزار واحد سقوط کرد. اما بهبود نسبی روند معاملات در روزهای پایانی هفته سبب بازگشت دماسنج بازار به ارتفاع یک میلیون و 437 هزار واحد شد. در پایان این هفته بر خلاف نخستن روزهای آغازین مرداد ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران فقط سه هزار و 500 واحد افت معادل منفی 0.2 درصدی را به ثبت رساند. 

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: شاخص هم‌وزن البته شرایط متفاوتی داشته و با کاهش ارتفاع سه هزار واحدی معادل 0.8 درصد افت کرده است. ابتدای هفته در ارتفاع 387 هزار واحد بوده و تا ارتفاع 379 هزار واحد نیز اصلاح کرد؛ اما در نهایت بهبود روند معاملات به ویژه در آخرین روز معاملاتی هفته سبب شد تا این نماگر در نقطه 384 هزار واحد متوقف شد. 

محمدی در ادامه ظهار کرد: قصه پر غصه این روزهای بازار همچون پاییز و زمستان سال گذشته، افت معنادار ارزش معاملات است. طبق اطلاعات بولتن بورس تهران ارزش معاملات این بورس در ماه گذشته نسبت به خرداد ماه 20 درصد کاهش داشت. یعنی از 1.049.104 میلیارد ریال به 839.451 میلیارد ریال رسیده است. در واقع ابهام در روند مولفه‌های کلان اقتصاد و همچنین تورم انتظاری شتابان در سایر بازارهای موازی به ویژه مسکن، ارزش معاملات در بازار سهام را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همزمان با افت معنادار ارزش معاملات بازار سهام، شاهد خروج پول حقیقی از چرخه معاملات هستیم. طبق اطلاعات موجود روند خروج پول حقیقی طی دوازده هفته گذشته تداوم داشته و از ابتدای تابستان نیز شدت گرفته است. در دو هفته ابتدایی مرداد ماه نیز حدود 3 هزار میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شده است. علاوه بر این موضوع، افزایش سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ارزش معاملات روزانه نیز بیانگر بی‌میلی مفرط سهامداران به فعالیت در بازار سهام است.  وی توضیح داد: سهم ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ارزش معاملات روزانه در فصل بهار به‌طور میانگین حدودا 25 درصد بود. اما این نسبت از ابتدای ماه گذشته افزایش یافته و به حوالی 35 درصد است. این موضوع نیز یکی دیگر از نشانه‌های افت ارزش معاملات بازار و یکی از دلایل فضای رکودی حاکم بر فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.  محمدی در نهایت گفت به هرحال با توجه به پایان فصل مجامع و همچنین انتشار وضعیت عملکردی شرکت‌ها در فصل بهار (طبق اطلاعات موجود سود خالص شرکت‌ها در فصل بهار 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد بیش از 45 درصدی به 157 هزار میلیارد تومانی رسیده است.) به نظر می‌رسد قیمت‌های ارزنده و جذاب با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کلان در بازار سهام یافت می‌شود. اما عدم اطمینان بخشی به فعالان بازار سهام از جانب سیاست‌گذاران پولی و مالی، افت ارزش معاملات و در نهایت رکود در بازار سهام را منجر شده است. 

به منظور بررسی وضعیت نمادهای بازار سهام؛ دسته‌بندی نمادهای با ارزش بازار بیش از 100 هزار میلیارد تومان حکایت از این دارد که 19 شرکت؛ در مجموع حدود 46 درصد ارزش بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین ارزش بازار به هلدینگ خلیج فارس تعلق دارد که تقریبا 404 هزار میلیارد تومان است. در این رتبه‌بندی پس از فارس، نمادهای فولاد و میدکو در رتبه دوم و سوم قرار دارند. سرمایه‌گذاری غدیر نیز با ارزش بازار 100 هزار میلیارد تومانی آخرین عضو این دسته‌بندی است. البته در صورت مقایسه ارزش بازارشرکت‌ها بدون احتساب هلدینگ‌ها؛ نمادهای فولاد، کگل و فملی سه شرکت بزرگ تولیدی بازار سرمایه محسوب می‌شوند. فارس، میدکو و شستا نیز سه هلدینگ بزرگ بازار هستند. نوزده شرکت بزرگ بازار در دومین هفته معاملاتی مرداد ماه به‌طور متوسط بازدهی خاصی نداشتند. ارزش کل بازار نیز در این هفته افت 0.6 درصدی را تجربه کرده است. افت ارزش معاملات و از رونق افتادن جریان معاملات در این هفته، در روند بازار تاثیرگذار بوده است.


 

ارسال نظر