اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۲:۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۹۱۳۴۰

افزایش ۳۰ درصدی سرمایه شرکت بورس تهران

مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت بورس اوراق بهادار بورس تهران روز گذشته ۱۰ امرداد ۱۴۰۱، با حضور ۵۳ درصد از سهامداران رسمیت یافت و افزایش سرمایه ۳۰ درصدی این شرکت به تصویب نهایی سهامداران رسید.در مجمع عمومی فوق‌العاده بورس تهران، سهامداران پس از استماع و قرائت گزارش حسابرس قانونی با اکثریت آرا به افزایش سرمایه رای مثبت دادند. اعضای هیات رییسه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت بورس اوراق بهادار تهران را جواد عشقی نژاد به عنوان رییس مجمع، حمید خیل نژاد و علی رحیمی به عنوان ناظرین، سید مهدی پارچینی به عنوان نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، رویا مهدی‌زاده نماینده حسابرس و بازرس قانونی از موسسه حسابرسی هشیار بهمند، محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان دبیر بر عهده داشتند. در این مجمع با تصویب افزایش سرمایه ۳۰ درصدی، سرمایه بورس تهران از ۱۴ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.این افزایش سرمایه از محل اقلام حقوق صاحبان سهام شامل سود انباشته و اندوخته احتیاطی صورت پذیرفت.

عرضه صکوک اجاره شرکت «کاله»

صکوک اجاره شرکت سولیکو کاله (سهامی خاص) با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، به مبلغ ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از طریق فرابورس از امروز سه‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۰۴۱ به مدت سه روز کاری در نماد «کاله۰۶» به روش حراج، عرضه عمومی خواهد شد.شرکت سولیکو کاله به عنوان بانی، در نظر دارد منابع مالی مورد نیاز خود را در قالب اوراق اجاره و از طریق فروش تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و بسته‌بندی به نهاد واسط (شرکت واسط مالی شهریور پنجم) و سپس اجاره به شرط تملیک آنها، تامین کند. این اوراق ۵ ساله و با نرخ ۱۸ درصد است که اجاره‌بهای آن هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت می‌شود.ضامن این اوراق بانک سامان بوده و بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس آن شرکت تامین سرمایه تمدن است. همچنین، عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری امین آوید است.

جدیت دولت در اجرای بسته‌ حمایتی ده‌گانه بازار سرمایه

سنا| احسان خاندوزی در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه دولت تسلیم التهابات بازار نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مصوبات دولت در مورد بورس با جدیت دنبال می‌شود و مجوزی برای خروج از آن وجود ندارد. او در رابطه با انتشار مطالبی درباره تشکیک تغییر سیاست‌های دولت در بازار سرمایه، تصریح کرد: انتشار اینگونه اخبار، زمینه‌ساز بی‌اطمینانی می‌شود که باید اعلام کنم تا امروز بر اساس جلساتی که در ستاد اقتصادی دولت برگزار شده، همان چارچوب تعیین شده بهمن ۱۴۰۰ در دستور کار دولت است. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه توقع دولت از وزارتخانه‌های تولیدی، اقتصاد و بانک مرکزی این است که هیچ‌گونه تخطی در این زمینه صورت نگیرد، تصریح کرد: اقدامات هماهنگ نهادهای اقتصادی دولت باید به‌گونه‌ای باشد که تردید و بی‌اعتمادی را از میان بردارد. خاندوزی گفت: وضعیت بازار سرمایه باید با همه متغیری‌های داخلی و خارجی موثر بر کل اقتصاد ایران تحلیل شود زیرا موضع ستاد اقتصادی دولت نسبت به تقویت بنیادی و اصولی آن متمرکز است. او در خصوص جایگزینی کالابرگ الکترونیک به جای پرداخت نقدی یارانه حدف ارز ترجیحی، اظهار داشت: از ابتدا مقرر شده بود بعد از اتمام دوره آزمایشی این طرح، نتیجه به ستاد اقتصادی دولت اعلام شود و سپس اجرایی و توسعه پیدا کند. این طرح در حال طی‌ شدن است، اما هنوز به ستاد اقتصادی دولت نرسیده بنابراین اگر از سوی دولت تصمیم دیگری گرفته شود، اعلام خواهیم کرد.

بازارهای سهام آسیا قرمزپوش شد

با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر سفر نانسی پلوسی به تایوان، بازارهای هنگ‌کنگ و چین در آسیا سقوط کردند. شاخص هنگ سنگ ۲.۹۴ درصد و شاخص‌های علی بابا و میت وان به ترتیب ۲.۸۳ و ۲.۹۶ درصد سقوط کردند. شاخص تکنولوژی هنگ سنگ ۴.۱۸ درصد کاهش یافت. شاخص کامپوزیت شانگ‌های چین ۲.۹۳ درصد و شنژن ۳.۱۱ درصد کاهش یافت. گزارش‌های رسانه‌های محلی به نقل از منابع ناشناس گفتند پلوسی سفر به تایوان را در برنامه خواهد داشت. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پکن با توجه سفر پلوسی هشدار داد که ارتش این کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی چین حمایت خواهد کرد. نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۵۹ درصد و شاخص تاپیکس ۱.۸۱ درصد کاهش یافت. در کره جنوبی، کاسپای ۰.۹ درصد و کاسداک حدود ۱ درصد کاهش یافت. داده‌های رسمی روز سه شنبه نشان داد که قیمت مصرف‌کننده در کره جنوبی در ماه جولای نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۶.۳ درصد افزایش یافته است. رویترز گزارش داد که این داده‌ها مطابق با انتظارات و با سریع‌ترین شتاب رشد قیمت‌ها از ماه نوامبر ۱۹۹۸ است. بانک کره در ماه جولای نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش داد. اس‌اند پی/‌ای اس اکس استرالیا ۰.۳۶ درصد کاهش داشت. انتظار می‌رود بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه افزایش دهد، با وجودی که داده‌های رسمی نشان داد قیمت‌ها در استرالیا در سه ماهه دوم نسبت به سال گذشته ۶.۱ درصد افزایش یافته است.‌ام‌اس‌سی‌ای جامع‌ترین شاخص سهام آسیا واقیانوسیه ۱.۵۵ درصد کاهش یافت. در وال استریت ایالات متحده، شاخص صنعتی داوجونز ۴۶.۷۳ واحد معادل ۰.۱۴ درصد از دست داد و به ۳۲۷۹۸.۴۰ رسید. اس‌اند‌پی ۵۰۰ با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۴۱۱۸.۶۳ رسید و نزدک با ۰.۱۸ درصد کاهش در ۱۲۳۶۸.۹۸ بسته شد.  

 

ارسال نظر