مدیریت استقلال و پرسپولیس توسط سهامدار عمده

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۰۳:۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۹۱۲۲۲
مدیریت استقلال و پرسپولیس توسط سهامدار عمده

خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و حضورشان در فرابورس، اتفاق مهمی بود که برای این ۲ باشگاه رخ داد. این اتفاق می‌تواند مدیریت سرخابی‌ها را هم دچار تغییراتی کند. حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در ایرنا، پاسخگوی سوالاتی پیرامون فرآیند واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس بود. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

   با وجود اینکه پیش از این هم در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری استقلال و پرسپولیس شفاف‌سازی شده بود؛ اما هنوز حرف و حدیث‌های زیادی در خصوص این موضوع وجود دارد. درباره این قیمت‌گذاری توضیح دهید.

قیمت‌گذاری استقلال و پرسپولیس و سایر شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار دارند باید بر اساس دستورالعملی که آیین‌نامه شیوه قیمت‌گذاری است انجام شود. ارزش‌گذاری شرکت‌ها اگر در بورس نباشند بر اساس ارزش روز خالص دارایی‌ها انجام می‌شود. در مورد استقلال و پرسپولیس هم این اتفاق افتاد. حدود سه چهارم ارزش استقلال و پرسپولیس، ارزش برندی آنهاست. دارایی‌های منقول و غیرمنقول سرخابی‌ها تاثیر کمی در قیمت‌گذاری‌شان داشته است. شبهه ای که وجود داشت در خصوص چگونگی ارزش‌گذاری برند استقلال و پرسپولیس بود. ما در این خصوص جلسات متعددی با کارشناسان رسمی دادگستری داشتم تا ارزش‌گذاری برند بر اساس یک اصول و مبنایی انجام شود و خوشبختانه این اتفاق افتاد. ارزش‌گذاری برند بستگی به این دارد که شرکت چقدر از این برند سودآوری داشته است. یعنی اینکه این موضوع در نظر گرفته شده که استقلال و پرسپولیس در قراردادهایی که با اسپانسرها و کارگزاران داشته‌اند چقدر درآمد کسب کرده‌اند. چنین برندی را مثلاً باشگاه‌های پیکان یا شهرخودرو در اختیار ندارند تا بتوانند با استفاده از آن درآمدزایی کنند.

با این اوصاف مصادیق ارزش‌گذاری برند نسبتی از آنچه که شرکت درآمد کسب کرده است و این موضوع را با یک ضریبی به پنج سال آینده تسری می‌دهند و نرخ تنزیلی را قائل می‌شوند و ارزش برند مشخص می‌شود. این ارزش‌گذاری توسط یک هیات کارشناسی رسمی دادگستری ۳ نفره به صورت جداگانه برای هر کدام از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس رخ داد. این ارزش‌گذاری به هیات واگذاری ارسال شد. هیات واگذاری می‌تواند در ارزش‌گذاری شرکت‌ها تغییر ایجاد کند؛ اما در خصوص ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس به نظر هیات کارشناسی اعتماد شد و قیمت ۲ هزار و هشتصد میلیارد تومان برای استقلال و سه هزار و دویست میلیارد تومان برای پرسپولیس تصویب شد.

  پس اینکه گفته می‌شود تعداد هواداران استقلال و پرسپولیس به صورت مستقیم در قیمت‌گذاری آنها تأثیر داشته درست نیست؟

به این شکل خیر. چون تصور می‌شد تعداد جام‌ها، قهرمانی‌ها و همینطور تعداد هواداران در ارزش‌گذاری استقلال و پرسپولیس نقش داشته است. البته این موارد در بروز و ظهور میزان درآمد برندهای این ۲ باشگاه تاثیر داشته است. وقتی یک باشگاه ۱۰ میلیون هوادار دارد نسبت به باشگاهی که هواداران کمی دارد درآمدهای بیشتری از تبلیغات کسب می‌کند. ضمن اینکه هر باشگاهی طرحی برای درآمدزایی دارد. این درآمدزایی می‌تواند از حق پخش و تبلیغات محیطی و... باشد. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در طرح توجیهی خود درآمدهای‌شان را لحاظ کرده‌اند و کارشناس رسمی دادگستری هم به این موارد توجه کرده است. به صرف اینکه مثلاً تعداد فالوئرهای اینستاگرامی یک باشگاه چه تعداد است قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود.

  با ورود ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به فرابورس، طبیعتا باید مجامع آنها را سهامداران این ۲ باشگاه تشکیل دهند و رییس مجمع هم باید از سهامداران باشد. آیا از این پس ریاست مجامع سرخابی‌ها از وزیر ورزش سلب خواهد شد؟

استقلال و پرسپولیس باید قوانین و مقررات مربوط به بورس را رعایت کنند و بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی بر فعالیت‌های آنها نظارت خواهد کرد. البته تا الان ۱۰ درصد سهام این ۲ باشگاه واگذار شده است. پس کماکان ۹۰درصد استقلال و پرسپولیس دولتی است. ‌امیدوارم تا شهریور بخشی از سهام استقلال و پرسپولیس را به صورت بلوکی واگذار کنیم. اگر مجامع استقلال و پرسپولیس برگزار شود این مجامع باید مطابق قانون تجارت و مقررات بورس و فرابورس باشد. سهامداران همان ۱۰ درصد سهام واگذارشده استقلال و پرسپولیس هم می‌توانند در مجمع شرکت کنند؛ اما چون حداکثر آرا با دولت است تصمیم‌گیری‌ها بر اساس دستوری است که دولت به مجمع می‌آورد.

   وزیر ورزش همچنان رییس مجمع خواهد بود؟

رییس مجامع استقلال و پرسپولیس، وزیر اقتصاد است. مطابق بند ۳ ماده ۱۸ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هر شرکتی که در لیست واگذاری است حقوق مالکانه آن با وزارت اقتصاد است. شرکت‌هایی که بیشتر از ۵۰ درصد سهام‌شان دولتی است در ابتدای هر سال وزیر اقتصاد به وزیر مربوطه تفویض اختیار می‌دهد و اعضای مجمع آن متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری و وزیر ذی ربط هستند که در موضوع استقلال و پرسپولیس وزیر ذی ربط، وزیر ورزش است. با بورسی شدن استقلال و پرسپولیس، علاوه بر این ۳ عضو کسانی که ۱۰ درصد سهام را خریده‌اند عضو مجمع این ۲ باشگاه هستند.

   انتخاب مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره‌های استقلال و پرسپولیس همچنان توسط وزیر ورزش انجام می‌شود؟

هر دستوری که مجمع داشته باشد باید در مجمع مطرح شود. فعلا دولت می‌تواند مدیران عامل و و اعضای هیات‌مدیره‌های استقلال و پرسپولیس را تغییر دهد؛ چون ۹۰درصد سهام این ۲ باشگاه را در اختیار دارد؛ اما نمی‌تواند این کار را تنها توسط ۳ وزیر انجام دهد؛ بلکه باید در مجامع‌شان و با حضور سهامداران در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

  شما در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید که قراردادهای مربوط به ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس باید شفاف‌سازی شود؛ اما تا الان این اتفاق نیفتاد. حتی گفته می‌شود قرارداد مربی یکی از این ۲ باشگاه رقم بسیار بالایی است.

نکته‌ای که من گفته بودم این بود که نسخه‌ای از تمام قراردادهای استقلال و پرسپولیس باید در اختیار شرکت‌های خصوصی‌سازی و فرابورس قرار بگیرد؛ اما چون رقبای استقلال و پرسپولیس در بورس یا فرابورس نیستند نباید این شفافیت به ضرر این ۲ باشگاه تمام شود. باشگاه‌هایی مثل گل گهر، فولاد، مس و ... در محیط غیرشفاف عمل می‌کنند. اگر ما استقلال و پرسپولیس را مجبور کنیم که قراردادهای خود را با ذکر جزییات در سایت کدال منتشر کنند این مساله باعث ایجاد یک رقابت نابرابر بین آنها و باشگاه‌هایی که با بازیکنان به شکل‌های دیگری توافق می‌کنند می‌شود. فعلا توافق اینگونه شده که مجموع ارقام قرارداد بازیکنان و مجموع قراردادهای کادرفنی در سایت کدال افشا شود. فعلا امکان افشای قرارداد بازیکنان و مربیان به صورت مجزا نیست. البته اگر قراردادهای خارج از عرف و با ارقام نجومی بسته شود چون مصداق رویداد عمده مالی محسوب می‌شود به اقتضای مصداق باید این اتفاق برایش رخ دهد و حتی اگر لازم باشد بدون ذکر نام افشا شود.

  در خصوص درآمد حاصله از فروش ۱۰ درصد سهام استقلال و پرسپولیس هم صحبت کنید. آیا امکان برداشت این مبلغ توسط مدیران این ۲ باشگاه وجود دارد؟

کمیته مصارف با هماهنگی و توافق وزیر اقتصاد و وزیر ورزش تشکیل شده و من مسوول این کمیته هستم. مدیران عامل استقلال و پرسپولیس و معاون قهرمانی وزارت ورزش هم در این کمیته حضور دارند. در کمیته مصارف در خصوص اینکه منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف چه اموری شود تصمیم‌گیری می‌شود. چون این منابع باید بیشتر صرف سرمایه‌گذاری باشد و نه برای پرداخت هزینه‌ها. بر همین اساس در اولین جلسه کمیته مصارف تصمیم‌گیری شد که از منابع حاصل از افزایش سرمایه بین ۶۵ تا ۷۰ درصد آن صرف سرمایه‌گذاری، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد آن صرف بازپرداخت بدهی‌های معوق و بین ۵ تا ۱۰ درصد صرف بازارگردانی سهام باشگاه شود. تا زمانی که سرمایه‌گذاری بلندمدت در این کمیته تصویب نشده این پول باید صرف سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شود.

یعنی الان پولی که استقلال و پرسپولیس از فروش ۱۰درصد سهام‌شان به دست آورده‌اند سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت کرده‌اند؟ در حال حاضر پول هر ۲ باشگاه به صورت سپرده سرمایه‌گذاری شده و سود آن را که حدود چهار میلیارد تومان است دریافت می‌کنند.

   استقلال و پرسپولیس می‌توانند سهامدار عمده هم داشته باشند؟

در مذاکراتی که داشتیم در شهریور سهام مدیریتی ۴۱ درصد سهام باید واگذار شود که با ۱۰ درصد سهامی که پیش از این عرضه شده بود سهام عرضه شده به ۵۱ درصد می‌رسد. هر کدام از بلوک‌های سهام مدیریتی ۲۱ درصد کل سهام است.

  با این اوصاف سهامدارانی که به صورت عمده سهام استقلال و پرسپولیس را خریداری کنند می‌توانند مدیریت این ۲ باشگاه را در اختیار بگیرند؟

صد در صد می‌شود. هر شرکتی ۵ سیت مدیریتی دارند. ۱۷ تا ۲۰ درصد سهام شرکت یک سیت مدیریتی محسوب می‌شود و هر کسی که ۳ سیت مدیریتی را در اختیار داشته باشد می‌تواند کنترل شرکت را در اختیار بگیرد. با این اوصاف پس از عرضه سهام در شهریور ماه سهامداران عمده استقلال و پرسپولیس، مدیریت این ۲ باشگاه را بر عهده خواهند گرفت. بعد از شهریور کنترل دولت روی استقلال و پرسپولیس به حداقل می‌رسد.


 

ارسال نظر