رشد ۲،۶ درصدی شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۰۱:۴۸:۰۷
کد خبر: ۱۹۰۹۵۴

روند صعودی رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در خرداد نیز ادامه پیدا کرد و بعد از آنکه رشد این شاخص اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به محدوده صفر درصد رسیده بود، در خردادماه رشد این شاخص به ۲،۶ درصد رسید. رشد قابل توجه شاخص تولید صنعت خودرو (حدود ۱۸ درصد) و مثبت شدن رشد صنعت محصولات شیمیایی در این ماه از مهم‌ترین تحولات اثرگذار بر مثبت شدن رشد شاخص تولید صنعتی بود. بیش از ۲8۰ شرکت صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و فرابورس که به صورت ماهانه گزارش تولید خود را منتشر می‌کنند، بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند. لذا با توجه به بررسی آمار این شرکت‌ها می‌توان وضعیت تغییرات تولید صنعت کشور را رصد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص مستخرج از داده‌های این شرکت‌ها همراستا با شاخص تولید صنعتی کل کشور است. لذا این شاخص در زمانی که شاخص‌های رسمی کل کشور با تاخیر منتشر می‌شوند و تواتر فصلی دارند، می‌تواند جایگزین خوبی برای آنها باشد و وضعیت تغییرات ماهانه صنعت را نشان دهد. بعد از کاهش قابل توجه تولید صنعتی در نیمه دوم سال ۱397 و ابتدای سال ۱398، رشد تولید این بخش از فصل چهارم ۱398 روند صعودی به خود گرفت و این روند تا خردادماه ۱۴۰۰ ادامه داشت. روند افزایشی رشد شاخص تولید در تابستان متوقف شد و رشد شاخص تولید در تیر و مردادبه ترتیب به 3،۱ درصد و صفر درصد رسید. اما در پاییز مجددا روند رشد شاخص تولید صنعتی نزولی شد و رشد شاخص در ماه‌های پاییز سال گذشته به بازه منفی یک تا صفر درصد رسید. در دی و بهمن رشد شاخص تولید صنعتی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۹ به ترتیب منفی ۰،۱ درصد و منفی ۰،7 درصد رسید. در ادامه روند نزولی ملایم شاخص تولید صنعتی شرکتهای بورسی، این شاخص در اسفندماه نسبت به سال گذشته حدود ۱،۲ درصد کاهش داشته است. بعد از کاهش بیش از ۵ درصدی شاخص تولید صنعتی در فروردین امسال، روند رشد این شاخص در دو ماه اردیبهشت و خرداد صعودی شد و در اردیبهشت رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی به نزدیک صفر درصد رسید و در خردادماه رشد این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲،۶ درصد رسیده است. نمودار زیر رشد شاخص تولید صنعتی بورسی و شاخص تولید صنعتی مرکز آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. نکات مهمی که از بررسی آمار رشد صنایع در خرداد ماه استخراج می‌شود عبارتند از: 

   چند دوره رشد منفی شاخص تولید محصوالت شیمیایی، در خرداد ماه رشد این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت شد.

   در ادامه روند رو به رشد تولید در صنعت خودروسازی، رشد این صنعت در خرداد ماه مجددا دو رقمی شد و به ۱8 درصد رسید. 

    رشد تولید شاخص صنعت خودروسازی و قطعات و صنعت ماشین آلات و تجهیزات در خردادماه نسبت به سال قبل بیشترین رشد را در بین صنایع داشته است.

نمودار زیر رشد تولید صنایع مختلف در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱ را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. کاهش موجودی انبار در اردیبهشت که در خرداد نیز ادامه پیدا کرد می‌تواند محرک رشد مثبت تولید صنعتی در دوره‌های آتی باشد. لذا ادامه روند رشد مثبت شاخص تولید صنعتی در ماه‌های آتی در صورتی که موانع جدی سمت عرضه (مانند محدودیت در تامین خوراک و انرژی واحدهای تولیدی) اتفاق نیفتد دور از انتظار نخواهد بود.

 

ارسال نظر