اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۱:۴۳:۴۵
کد خبر: ۱۹۰۱۸۷

قیمت کامودیتی‌ها افت می‌کند؟

بورس‌نیوز| علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش نرخ بهره امریکا بیان کرد: افزایش نرخ بهره امریکا قبلا پیش بینی شده و در واقع می‌توان گفت این اتفاق پیشخور شده بود؛ بنابراین تا زمان افزایش نرخ بهره مجدد، این اتفاق تأثیری در روند بازار سرمایه نخواهد داشت. صنایع داخلی کشور نیز در محدوده قیمتی به معیار‌های دیگری وابسته بوده و نگاه بازار به قیمت کامودیتی‌ها با این تغییرات کلان، دور از انتظار خواهد بود؛ اما قاعدتا رکودی که در برخی از صنایع به وجود آمده، به دلیل پیش‌بینی‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برآورد‌ها بر این بود که کامودیتی‌ها بر اساس صنایع حرکت نکرده و عوامل بنیادی دیگری در این زمینه تأثیر می‌گذارد.

در این راستا پیش بینی شده افزایش نرخ بهره امریکا در دو مرحله دیگر صورت بگیرد چرا که با این اقدام موفق به کنترل نقدینگی شد و همچنان جای کافی برای انجام افزایش نرخ بهره وجود دارد. البته محدوده مقدار افزایش نرخ را نمی‌توان پیش بینی کرد.

رحیم کریمی کارشناس بازار سرمایه نیز در این خصوص عنوان کرد: این افزایش نرخ منجر به تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضای طلا شده که در نهایت باعث افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی می‌شود. از طرفی این اقدام باعث افزایش هزینه‌های تولید و افت رشد اقتصادی می‌شود که در نتیجه تقاضا برای کامودیتی‌ها به خصوص در بخش معدنی و فلزی کاهش پیدا کند.

کارشناس بازار با اشاره به تأثیرا افت قیمت طلا اذعان کرد: به دنبال کاهش تقاضا نیز قیمت‌ها در روند نزولی قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر بوده که افزایش نرخ بهره به دلیل تأثیر خود در نرخ کالا‌های اساسی و با توجه به اینکه رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد، در نهایت باعث افت تقاضا در حوزه نفت خواهد شد. از طرفی با کاهش قیمت نفت و کامودیتی‌ها در حوزه جهانی، بازار داخلی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین لازم به ذکر بوده که اگر شرکت‌های کامودیتی محور با قیمت کمتری ارزش‌گذاری شوند، می‌توان گفت تأثیر موقتی در بازار داشته و مجددا متعادل خواهد شد. همچنین بازار داخل کشور متأثر از ارز داخلی و تورم بوده و در واقع افزایش نرخ دلار برای صنایع کامودیتی محور تأثیر بسزایی دارد. به گونه‌ای که احتمالا همدیگر را پوشش داده و از نظر مبلغی تأثیر آنچنانی نخواهد داشت.

روند قیمت‌های جهانی تغییر می‌کند؟

مهدی رضایتی مدیرعامل سبد گردان ثروت پویان بیان کرد: صحبت‌هایی که جروم پاول رییس فدرال رزرو امریکا در خصوص افزایش نرخ بهره انجام داد، کاملا بدبینانه بود و در واقع پیش‌بینی‌های بالاتری در این زمینه انتظار داشت. همین انتظارات منجر به فشار به بازار‌های مالی شده و به دنبال آن قیمت کامودیتی‌ها در روند منفی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: البته برخی شرکت‌های معدنی نظیر مس تحت تأثیر افزایش نرخ بهره امریکا در حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت را به همراه داشتند. در این راستا می‌توان گفت به احتمال زیاد در فولاد نیز تحت تأثیر افزایش نرخ بهره اثرات منفی نمایان خواهد شد که لازم به ذکر بوده شدت آن وابسته به میزان تأثیر کامودیتی‌ها است؛ بنابراین در روز دوشنبه با تعیین قیمت این محصولات، می‌توان نتیجه نهایی را در این زمینه مشخص کرد.

رضایتی در پ یان خاطرنشان کرد: از طرفی در شرکت‌های صادراتی، عمده معدنی‌ها از سنگ آهن بوده که در واقع نرخ آنها به فولاد بستگی دارد. در این راستا با کاهش نرخ فولاد، می‌توان دریافت این محصولات نیز تحت تأثیر قرار گرفته و روند منفی را تجربه می‌کنند.

 مهدی افنانی عضو هیات‌مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در این خصوص عنوان کرد: برآورد‌ها این بود که با افزایش اندکی در حوزه نرخ بهره امریکا، کامودیتی‌ها وارد دوره رکود نشده و از افزایش قیمت آنها جلوگیری و مدیریت خواهد شد. در این راستا باید گفت نرخ بهره بیش از انتظارات موجود رشد کرد؛ اما کماکان در بازار‌های جهانی نشانه‌ای از رکود دیده نمی‌شود.

عضو هیات‌مدیره کارگزاری اردیبهشت با اشاره به عدم مشاهده رکود با وجود افزایش نرخ بهره گفت: امروز قیمت نفت رشد کرده و سایر قیمت‌های کالایی نیز با وجود تغییرات نرخ بهره، روند صعودی را به همراه داشتند که در این راستا می‌توان به افزایش قیمت شکر اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت افزایش نرخ بهره امریکا در کوتاه‌مدت تأثیر سریع و آنی در بازار‌های کشور نداشته و البته در میان مدت با رفع سایر ریسک‌ها از جمله ریسک جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت و به دنبال آن سایر محصولات وارد فاز رکودی خواهند شد.

افنانی در پایان اظهار کرد: از طرفی افزایش تقاضا‌های چین به نوعی توانست از کاهش تقاضا به واسطه رشد نرخ بهره جلوگیری کند؛ اما در این راستا افزایش نرخ انرژی کماکان ادامه‌دار خواهد بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که سایه تهدید جنگ و مدیریت نشدن قیمت انرژی در جهان وجود داشته باشد، این اتفاق نمی‌تواند در کوتاه‌مدت به تنهایی تأثیر سریعی در اقتصاد داشته باشد.

 

ارسال نظر