رشد صنایع بورس در بهار

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۳:۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۰۱۴۹

براساس گزارش مدیریت بر نظارت ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، همه صنایع بورسی به‌جز استخراج کانه‌های فلزی، در دوره یک ماه منتهی به اردیبهشت نسبت به ماه گذشته، افزایش در فروش را تجربه کرده‌اند. بنا بر این گزارش، مجموع فروش صنایع بورسی در دوره یک ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مبلغ یک‌میلیون و ۹۰۵ هزار و ۷۸۸ میلیارد و ۳۲۸ میلیون ریال بوده است؛ این در حالی است که مجموع فروش این صنایع در دوره یک ماهه فروردین ماه سال جاری، مبلغ یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۴۹۵ میلیارد و ۳۴۸ میلیون ریال اعلام شده بود.

در این بین فروش گروه «بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تامین اجتماعی» با ۱۱۵ درصد افزایش نسبت به فروردین ماه، در صدر افزایش فروش صنایع بورسی قرار دارد. این گروه بورسی در اردیبهشت، مبلغ ۵۷ هزار و ۱۴۲ میلیارد و ۴۶۶ میلیون تومان فروش داشته است. گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر» با ۹۲ درصد و «خودرو و ساخت قطعات» با ۵۹‌درصد در مقام‌های دوم و سوم صدر این جدول قرار دارند.

همچنین گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۲ درصد کاهش فروش در اردیبهشت ماه نسبت به ماه گذشته کمترین میزان افزایش فروش را در بین صنایع بورسی داشته است. بنا بر این گزارش، گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با یک درصد و «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» با ۳ درصد در مقام‌های دوم و سوم در انتهای این جدول قرار دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط ناشران بازار سرمایه، گروه «سایر صنایع» نیز در مدت زمان مذکور ۱۲ هزار و ۱۹۷ میلیارد و ۹۰۳ میلیون تومان فروش داشته است. یادآوری می‌شود صنایع یادشده مشتمل بر محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، مواد و محصولات دارویی، محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر، مخابرات، شرکت‌های چندرشته‌ای صنایع، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، خرده‌فروشی به استثنای وسائط نقیله موتوری، عرضه برق، گاز و بخار و آب گرم و سایر صنایع می‌شوند

   نگاهی بر آمار تولیدات صنایع مهم بورسی

براساس گزارش مدیریت بر نظارت ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۶۸ درصد افزایش تولید در اردیبهشت ماه سال جاری، ۸۰ هزار و ۵۸۷ دستگاه تولید کرده است. میزان تولید این صنعت در فروردین ماه، ۴۸ هزار و ۵ دستگاه بوده است. افزایش در صنعت خودرو در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه عمدتا به دلیل افزایش تولید در شرکت ایران خودرو (۶۳درصد)، سایپا (۷۱درصد) و پارس خودرو (۹۷درصد) بوده است. صنعت استخراج کانه‌های فلزی در اردیبهشت ماه ۷ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۸۶۲ تن محصول تولید داشته که نسبت به ماه گذشته افزایش ۴ درصدی در میزان تولید را نشان می‌دهد.صنعت مواد و محصولات شیمیایی با افزایش ۴ درصد میزان تولید در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین، ۴ میلیون و ۳۱۴ هزار و ۸۲ تن محصول تولید داشته است. همچنین، فلزات اساسی در اردیبهشت ماه ۲ میلیون و ۵ هزار و ۴۱۴ تن محصول تولید داشته که نسبت به ماه گذشته حکایت از کاهش ۴ درصدی در میزان تولیدات خود داشته است.

    بورس نزولی شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی سه‌شنبه، ۳۱ خردادماه با هفت هزار و ۶۱۷ ‌واحد کاهش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۳۹‌ هزار واحدی قرار گرفت. معامله‌گران در این روز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۱ میلیارد و ۲۵۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۷ هزار و ۷۷۹ میلیارد ریال معامله کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه با هفت هزار و ۶۱۷ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد ایستاد. براساس گزارش ایرنا شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۱۲۶ واحد کاهش به ۴۲۳ هزار و ۴۵۷ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۹۱۲ واحد افت به ۲۵۹ هزار و ۵۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۶ هزار و ۶۶۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۱ هزار و ۹۶۶ واحد کاهش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از پنج میلیارد و ۶۹۱ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۷۴۷ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۴۸۹ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۸۱ واحد، تولیدی فولاد سپید فراب کویر (کویر) با ۷۱ واحد، موتوژن (بموتو) با ۵۸ واحد، سیمان تهران (ستران) با ۵۷ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۵۰ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۷۰۶ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۵۴۷ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۱۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۴۳۱ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۴۰۲ واحد و توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۳۸۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد سیمان آبیک (سآبیک)، انتقال داده‌های آسیاتک (آسیاتک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، ایران خودرو (خودرو)، پتروشیمی نوری (نوری) و زامیاد (خزامیا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۹۶ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات این روز در مجموع حدود سه هزار و ۵۶۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد که پنج نماد (دی)، (تفارس)، (حکشتی)، (اسیاتک) و (وآذر) به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند. سه نماد «تاصیکو»، «تفارس» و «بپاس» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وخاور»، «وآذر» و «فتوسا» معطوف بود.

در بورس دیروز حقوقی‌ها حدود ۴۳۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد به سه هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر حقوقی ۲۵ درصد یعنی ۹۱۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۲درصد از کل معاملات شد. بازار روز دوشنبه به واسطه انتشار خبر اعلام وصول استیضاح وزیر صمت واکنش مثبت نشان داد و به نوعی اهالی بازار سرمایه نسبت به این استیضاح خوشبین بودند. در این روز سهام خودرویی وضعیت بسیار خوبی داشت و کارشناسان عقیده دارند به واسطه این خبر صنعت خودرویی همچنان مثبت باقی می‌ماند.

البته نامه حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‎‌سازی نیز در تقویت روند معاملات خودرویی‌ها اثر داشت. در این نامه رییس سازمان خصوصی‌سازی از ارزنده‌ بودن سهام دولت در دو شرکت ساپیا و ایران‌خودرو گفته شده است. به‌طور کلی می‌توان گفت سهامداران بورسی از تغییرات در بدنه دولت اسقبال می‌کنند. برخی از فعالان بازار سرمایه نیز می‌گویند که تغییر وزیر صمت می‌تواند سهام خوردویی و شاخص کل بورس را سبزپوش کند.

    بورس چه روندی به خود می‌گیرد؟

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با اظهار کرد: بازار فردا روندی متعادل رو به منفی خواهد داشت. ارزش معاملات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در روند معاملات بازار سرمایه دخیل است و با توجه به پایین بودن این ارزش می‌توان روند منفی برای بازار سهام متصور بود. خروج نقدینگی از بورس و حتی صندوق‌های درآمد ثابت قوت بیشتری گرفته است و نقدینگی خارج شده از بورس به سمت و سوی سایر بازارهای موازی روانه می‌شود که به این زیان بازار است. .بنابراین عوامل و اخبار منفی می‌توانند تاثیر بیشتری نسبت به اخبار و عوامل مثبت روی تالار شیشه‌ای دارد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز سه‌شنبه بیش از ۱۵۲ واحد کاهش داشت و به ۲۰ هزار و ۸۳۳ واحد رسید. در این بازار پنج میلیارد و ۵۶۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۴۳ هزار و ۳۲ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۸۷ هزار و ۵۴۴ نوبت بود.

نمادهای بانک دی (دی)، بیمه کوثر (کوثر)، پویا زرکان آق دره (فزر)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و بیمه سامان (بساما) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، پالایش نفت لاوان (شاوان) و آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    سهام عدالت کاهشی شد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۹درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۵۵۶هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۴۱۷هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۴۹۱هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۳۳هزار تومان رسیده است

 

ارسال نظر