بورس نزولی شد

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۳:۲۲:۱۱
کد خبر: ۱۹۰۰۴۶

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی ‌شنبه، ۲۸ خردادماه با ۱۶ هزار و ۶۳۲ ‌واحد کاهش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۴۷ هزار واحدی قرار گرفت. براساس گزارش ایرنا معامله‌گران دیروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از هشت میلیارد و ۹۸۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۵ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال معامله کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه با ۱۶ هزار و ۶۳۲ واحد کاهش، در ارتفاع یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۷۵۱ واحد کاهش به ۴۲۵ هزار و ۱۸۰ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۲۹۸ واحد افت به ۲۶۰ هزار و ۵۲۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱ هزار و ۱۳۸ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۶ هزار و ۷۲۹ واحد کاهش را ثبت کردند.دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۶ میلیارد و ۴۳۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال معامله شد.همچنین بانک ملت (وبملت) با ۶۴۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شندر) با ۵۰۸ واحد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش (افق) با ۱۷۳ واحد، نفت بهران (شهرن) با ۹۹ واحد و بانک سینا (وسینا) با ۷۸ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۵۲۶ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۲۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۸۶۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۸۰۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۷۵۶ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۴۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، دیروز نماد سیمان آبیک (سآبیک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بانک ملت (وبملت)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، زامیاد (خزامیاد) و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۹۹۶ میلیون و ۹۳۱ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۹۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۳۹ واحد کاهش داشت و به ۲۱ هزار و ۱۱۰ واحد رسید. در این بازار ۲ میلیارد و ۵۴۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۲۸ هزار و ۳۲۸ نوبت بود.نمادهای تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، نفت پاسارگاد (شپاس)، نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) و پخش البرز (پخش) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پلیمر آریاساسول (آریا)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سهر صادرات (وسپهر)، فرابورس ایران (فرابورس)، داروسازی دانا (ددانا)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    واریز سود سجام به حساب سهامداران 

حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته، سود سنواتی ۲ میلیون و ۷۶۷ هزار سهامدار از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب بانکی سهامداران پرداخت شده است. وی تصریح کرد: شرکت‌های «گروه دارویی برکت، شرکت بهنوش ایران، گروه دارویی البرز (گروه سرمایه‌گذاری البرز)، بانک دی، پالایش نفت تهران، فولاد مبارکه اصفهان، پترو صنعت گامرون، تولید نیروی برق دماوند، شفا دارو، سرمایه‌گذاری ساختمان نوین، بانک سینا، گروه توسعه هنر ایران و غلتک‌سازان سپاهان» از ۱۰ خرداد تا ۲۸ خردادماه سال جاری سود سنواتی خود را به حساب سهامداران‌شان واریز کرده‌اند. قشمی اضافه کرد: شرکت‌های «سرمایه‌گذاری پردیس (سهام و حق تقدم استفاده نشده)، بیمه حکمت صبا، بیمه نوین، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی (حق تقدم استفاده‌نشده)، سیمان درود، بورس انرژی، سرمایه‌گذاری خوارزمی، داروسازی فارابی (حق تقدم استفاده نشده)، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، فولاد آلیاژی ایران، کشتیرانی دریای خزر، بانک کارآفرین، سرمایه‌گذاری بوعلی، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، پست بانک، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، تامین سرمایه بانک ملت (حق تقدم استفاده نشده)، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، جنرال مکانیک و بانک ملت» نیز از ابتدای سال جاری تا به امروز مطالبات سنواتی صاحبان سهام خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌اند.

    سامانه سجام چیست؟

سجام یک سامانه زیرساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک‌بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیرحضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده‌های تایید شده خواهند بود. بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره‌حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.

 

ارسال نظر