رشد بورس به واسطه قیمت دلار

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۳۶:۱۴
کد خبر: ۱۹۰۰۱۴
رشد بورس به واسطه قیمت دلار

بورس در هفته‌ای که گذشت روند صعودی داشت و به نوعی افت هفته اخیر خود را به واسطه رشد شاخص جبران کرد و در این هفته شاخص بیش از دو درصد رشد کرد. از سوی دیگر این رشد تاثیر چندانی روی صنایع نداشت و به واسطه قیمت دلار و جو روانی ناشی از آن رشد کرد.

در هفته‌ای که گذشت نرخ دلار بازار آزاد به محدوده 33 هزار تومان رسید. این عامل باعث شد که شاخص کل رشد بورس کند و از سوی دیگر تاثیر مثبتی روی بازارهای موازی داشت و با افزایش نرخ دلار بازار آزاد اغلب بازارها رشد کردند. اما این رشد موقت و ناشی از فشار روانی افزایش قیمت دلار است. 

قیمت دلار همبستگی با بورس دارد اما این روزها به واسطه افزایش خبردرمانی‌ها در حوزه برجام و دلار این همبستگی تا حدود زیادی ضعیف شده و تنها با افزایش نرخ دلار بازار سرمایه تنها یک الی دو روز فشار روانی تحمل می‌کند و پس از آن به حالت عادی خود می‌رسد. اگر روند قیمت دلار بازار آزاد و نیمایی شرکت‌های دلارمحور بازار سرمایه نیز می‌توانند به تعادل قیمتی برسند. درحال حاضر برخی از مدیران برخی از صنایع می‌گویند که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و مشخص نبودن وضعیت دلار نیمایی به آنها زیان وارد کرده و این زیان را به مرور می‌توان در صورت مالی شرکت‌ها دید. با وجود این زیان با دید که مسوولان چه روندی برای دلار بازار آزاد و نیمایی تعریف می‌کنند و پس از درخصوص وضعیت صنایع اظهارنظر کرد.

   رشد 2 درصدی بازار

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته گذشته بر تراز یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحد ایستاده و در پایان این هفته به محدوده یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی رسید و رشد 2.8 درصدی را تجربه کرد. شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۷۶ درصد به سطح ۴۲۸ هزار و ۹۳۱ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با رشد ۱.۹۲ درصدی خود را به محدوده ۲۱ هزار و ۳۴۹ واحد رساند.

بازار سرمایه در چهارمین هفته خرداد ماه شاهد خروج نقدینگی حقیقی بود. در این هفته شنبه ۴۴۸ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۴ میلیارد تومان، دوشنبه ۳۲۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۳۱۱ میلیارد تومان و در نهایت در روز چهارشنبه ۳۳۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار خارج شد. در مجموع در چهارمین هفته خرداد ماه هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان نقدینگی خارج شد که در مقایسه با هفته قبل رقم کمتری بود.در چهارمین هفته خرداد ماه صنعت انتشار و چاپ با رشد ۱۷ درصدی بالاترین بازدهی مثبت صنایع را داشت. دومین صنعت پربازده بازار سیمانی‌ها با رشد ۷ درصدی بودند و مقام سوم به فرآورده‌های نفتی با رشد ۵ درصدی رسید.

در این بین کمترین میزان بازدهی هفتگی متعلق به صنعت منسوجات با 7.4 درصد منفی بود و پس از آن وسایل ارتباطی کاهش 7.3 درصدی را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در هفته اخیر ۲۰ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان بود که میانگین روزانه ۴ هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان را ثبت کرد. سرانه خرید نیز این هفته ۲۰ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و سرانه فروش ۲۰ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بود. در هفته کاری که به اتمام رسید ریزش جهانی رمز ارزها، تصمیمات بانک مرکزی در رابطه با فروش دلار نقدی شرکت‌های صادراتی با قیمت آزاد به صرافی‌ها بر روند بازار اثرگذار بود.

بازار طی هفته گذشته تحت تاثیر تصمیمات ارزی بانک مرکزی و مداخلات صورت گرفته (که موجب افزایش نرخ نیمایی شد) و علیرغم کاهش نرخ‌های جهانی تحرکات مثبتی داشت. در این هفته با توجه به پیش بینی روند حرکتی دلار و حمایت حقوقی‌ها از نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ و همچنین پیش‌بینی‌های شرکت‌ها از روند سودسازی، سایه بدبینی‌ها به بازار کمرنگ‌تر شد. ورود دانش بنیان‌ها به بازار سرمایه خبر دیگری بود که بر روند بازار بی‌تاثیر نبود.

فروشندگان بازار هنوز قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند. این هفته فقط در روز دوشنبه قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به 1.07 رسید. اما در سایر روزهای معاملاتی هفته خریداران قدرت کمتری داشتند. کمترین قدرت خریداران در روز سه شنبه با شاخص 0.74 بود و در سه روز دیگر هفته نیز این شاخص بین عدد 1 و 0.9 نوسان کرد.

    رکورد بازار شکست!

رکورد شش ماهه رشد روزانه شاخص‌کل بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شکست. دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در این روز کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوسان ظاهر شد و درحالی که فشار عرضه‌ها در کلیت بازار افزایش یافته بود، این نماگر به مدد معاملات مثبت برخی گروه‌ها توانست در محدوده سبز تابلو تاب‌آورده و در نهایت با رشد ۱۷/ ۰‌درصدی همراه شود. سهامداران خرد اما بازهم فروشنده شدند تا آشتی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با بورس یک روز بیشتر دوام نداشته باشد.

   ارزش معاملات خرد بیشتر شد

در هفته اخیر ارزش معاملات خرد بورس افزایش یافت و میانگین روزانه آن 334 میلیارد تومان بیشتر از هفته پیشین بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 438 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 104 میلیاردی هفته پیشین، رشد 8 درصدی داشته است. کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز چهارشنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد 3 هزار و 503 میلیارد تومان بود و بیشترین رقم هفته نیز در روز دوشنبه ثبت شد که به رقم 5 هزار و 562 میلیارد تومان بالغ شد. در هفته‌ اخیر میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 309 میلیارد تومان بود و به‌طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 43 درصد بود.

در این هفته شستا صدرنشین جدول معاملات بود و به استثنای روز سه‌شنبه در باقی روزهای هفته بیشترین حجم معاملات بازار سهام را داشت. روز سه‌شنبه بیشترین حجم معاملات به خگستر تعلق داشت.

روز شنبه نمادهای فسازان، خگستر و وآذر بیشترین ارزش معاملات بازار را داشتند و شستا، خودرو و خگستر بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. روز‌های یکشنبه و دوشنبه شپنا بیشترین ارزش معاملات و شستا بیشترین حجم معاملات را داشتند. روز سه‌شنبه بیشترین ارزش معاملات به نمادهای فخوز، حگستر و شپنا تعلق داشت. روز چهارشنبه بیشترین ارزش معاملات به وبملت، خزامیا و سآبیک اختصاص داشت و شستا، وبملت و خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند. 

در هفته‌ اخیر میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی افت داشت و سهم اوراق از معاملات بازار سهام کاهش یافت. میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 16 هزار و 309 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 68 درصدی داشته است. این هفته به‌طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 43 درصد بود. 

    بورس رشد می‌کند؟

سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته جاری بازار روزهای نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل که نزدیک سه درصد رشد کرد. شاخص هم‌وزن که بیانگر وضعیت شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است نیز کار خود را با رشد 1.5 درصدی به پایان رساند. این در حالی است که در سه هفته پی‌درپی ما شاهد بازدهی منفی بازار بودیم.

فلاح درباره عوامل تاثیرگذار روی شاخص بورس توضیح داد: این روزها عوامل بنیادی در بازار وجود دارد که مقداری شرایط بازار را خاص می‌کند. مهم‌ترین نکته واگرایی است که بین ارز نیما و دلار آزاد دیده می‌شود. همزمان با رشد دلار و افزایش تورم، بهای تمام‌شده بسیاری از کالاها بالا رفت. این در حالی است که شرکت‌ها مجبور هستند محصولات‌شان را با نرخ دلار نیمایی بفروشند. حال آنکه سایر بازارها موازی نیز رشد داشتند و در حال حاضر بازار سرمایه یکی از راکدترین بازارهاست.

او تشریح کرد: در گذشته دو نرخی شدن ارز، یعنی ارز ۴۲۰۰ و ارز آزاد مشکلات بسیاری را برای شرکت‌ها و هم برای کلیت جامعه به بار آورد. متاسفانه همین سناریو با دلار آزاد و دلار نیمایی در حال تکرار است. اگر همین رویه ادامه‌دار باشد و اختلاف بین نرخ این دو ارز که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است بیشتر شود باید منتظر اتفاق مشابه باشیم. همیشه دو نرخ بودن دلار باعث رانت و فساد می‌شود و افراد خاص که رانت‌های خاص دارند از این موقعیت آربیتراژی نهایت سوءاستفاده را می‌کنند. موضوع بعدی مساله برجام است. هفته گذشته با ارایه بسته جدید از طرف ایران به امریکا قیمت دلار کاهش یافت. بنابراین همچنان مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور مساله برجام است. نتیجه برجام هر چه باشد درنهایت یا دلار نیمایی به سمت دلار آزاد می‌رود یا دلار آزاد کاهش پیدا می‌کند و این اختلاف ۳۰ درصدی کم می‌شود.

   تاثیر نرخ دلار روی بورس

فالاح درباره تاثیر نرخ دلار روی بورس معتقد است: نرخ دلار عامل مهم اثرگذار بر بازار سرمایه در میان‌مدت است. همانطور که گذشته به ما نشان داد، دلار و بورس با یکدیگر وابستگی در میان‌مدت دارند. یکی دیگر از معیارهای اثرگذار در کوتاه‌مدت برگزاری مجامع شرکت‌هاست. شرکت‌هایی که سودهای تقسیمی بهتری داشته‌اند مورد توجه قرار می‌گیرند. به‌ویژه که امسال بسیاری از شرکت‌ها سودهای تقسیمی را زودتر از سال‌های گذشته پرداخت می‌کنند.

او افزود: مولفه دیگری که همچنان برای بازار مهم است وضعیت گزارش‌‌دهی پالایشی‌ها و مشخص شدن واگذاری بلوکی در دو نماد خودرو و خساپاست. این دو عامل از ابتدای امسال تاثیر کوتاه‌مدت زیادی بر بورس داشتند.

در مورد گروه پالایشی نیز کرک اسپرد (تفاوت قیمت هر بشکه نفت و فرآورده‌های آن) یه بالاترین حالت تاریخی خود رسید. روند صعودی کرک اسپرد که از بهار سال گذشته آغاز شد همچنان نیز ادامه دارد. از طرفی چشم‌انداز قیمت جهانی نفت همچنان مثبت است و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قیمت نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ بالای ۱۰۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند که تمام این نکات بیانگر وضعیت مطلوب گروه پالایشی است.

فلاح درباره عرضه بلوکی خودرویی‌ها نیز یادآور شد: در مورد وضعیت معامله بلوکی خودرو و خساپا هم شنیده می‌شود که قیمت‌گذاری انجام شده و واگذاری بزودی انجام می‌شود. بنابراین هر کدام از این اتفاقات یعنی ارایه گزارش پالایشی‌ها یا واگذاری بلوکی خودرو و خساپا رخ دهد مهم‌ترین معیار اثرگذار بر بازار است.

    بررسی وضعیت شاخص‌ها

این کارشناس بازار سرمایه درباره شاخص کل نیز تاکید کرد: با آنکه هفته پیش با افزایش RSI به بالای سطح ۵۰ شاهد برتری قدرت خریداران به فروشندگان بودیم؛ اما مقاومت پیش روی شاخص یعنی محدوده ۱۶۰۸ واحد مقاومت ماژور بسیار مهم و عبور از آن بسیار سخت است. MFI هم در ناحیه متعادل قرار دارد و مکدی هم نه سیگنال خرید صادر کرده و نه سیگنال فروش. حمایت استاتیکی اول محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد است (محدوده ۳۸ فیبوناچی) که البته تا رسیدن به این حمایت، شاخص کل با یک حمایت داینامیکی مووینگ اوریج ساده با دوره تناوب ۳۵ روبرو است که در گذشته واکنش‌های موثری را به آن داشته است که اگر این حمایت را از دست بدهد تا محدوده ۱۴۵۰ هزار واحد اصلاح خواهد داشت.شاخص هم‌وزن به دو محدوده حمایت استاتیکی سطح ۲۳ فیبوناچی و حمایت داینامیکی مووینگ اوریج ۳۵ روزه واکنش مثبت نشان داد. اگر این ناحیه حماینتی را از دست بدهد تا حمایت بعدی یعنی محدوده ۳۹۶ هزار واحد اصلاح می‌شود. همچنین مقاومت بعدی پیش روی آن محدوده ۴۵۰ هزار واحد است. وضعیت حجم افت کرده و RSI در محدوده ۵۰ قرار دارد که تعادل نسبی بین قدرت خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد.


 

ارسال نظر