اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۲۶ - ۰۴:۳۵:۲۵
کد خبر: ۱۸۹۹۶۵

اتصال برق وزارت نفت به شبکه سراسری برای تامین برق صنایع

در دو سال گذشته، قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است. با این حال، ۲۱ خردادماه، جلسه‌ای درخصوص محدودیت‌های برقی شرکت‌های فولادی با حضور وزیر نیرو و اعضای هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار و مقرر شد که کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد، برنامه‌ای فنی و کارشناسی برای محدودیت‌های مصرف برق صنایع فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق تدوین کنند و شرکت‌های برق منطقه‌ای، این برنامه را برای تأمین برق واحدهای فولادی‌ ملاک عمل قرار دهند. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تامین برق صنایع حساس گفت: مذاکراتی با وزارت نفت انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز بین این وزارتخانه و وزارت نیرو، امضا شده است تا در صورت امکان، برق وزارت نفت به شبکه سراسری متصل شود. وی افزود: یکی از مواردی که نیاز به اصلاح داشت، موضوع تعرفه برق نیروگاهی برای اتصال به برق شبکه سراسری بود. زیرا قیمت سوخت مصرفی در صنایع بزرگ، بالا بود و برقی که باید به شبکه عرضه می‌کردند قیمت کمی داشت، مشوق مناسبی برای صنایع نبود و صنایع تمایل بیشتری به استفاده از برق شبکه سراسری داشتند. رحیمی مظفری تصریح کرد: راهکارهایی در نظر گرفته شده است که قیمت برق معادل قیمت خوراکی که به صنایع داده می‌شود، محاسبه یا سوخت این صنایع بر اساس قیمت نیروگاهی، محاسبه شود. این راهکارها در راستای ایجاد انگیزه برای تامین برق صنایع و شبکه سراسری است. عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: برخی از صنایع با توجه به سیستمی که استفاده می‌کنند، تمایل دارند اورهال را در فصلی انجام دهند که گرما، شدت کمتری دارد. بسیاری از صنایع، همکاری مناسبی داشتند و اورهال آنها با فصل گرما تداخلی نخواهد داشت تا وزارت نیرو بتواند برق دیگر صنایع را نیز تامین کند. وی خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی مجلس هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی، پیگیر قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها بوده و از ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز، استفاده کرده و این قانون در حال اجرا است.

عرضه‌های گسترده و مستمر سیمان در بورس کالا

ایرنا| عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: شایعه قطعی برق صنایع سیمانی در هفته‌های گذشته، منجر به افزایش قیمت این کالای ساختمانی شد. به گفته این مقام صنفی، همین شایعات سبب شد تا خریداران با ورود به بورس کالا میزان خرید زیادی انجام داده و قیمت‌ها را بالا ببرند، همچنین عرضه سیمان به بازار کاهش یافت. وی ادامه‌ داد: با ابطال حدود ۶۰ معامله سیمانی از سوی بورس کالا در هفته جاری، این عرضه‌های ابطال شده همراه با کف عرضه ۱.۳ میلیون تنی هفتگی در روز یکشنبه آینده (۲۹ خردادماه) عرضه خواهد شد که به‌طور قطع این میزان عرضه که بیش از حد است منجر به شکسته شدن قیمت‌ها خواهد شد. یکشنبه گذشته (۲۲ خرداد ماه) یک میلیون و ۵۲ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شده بود که ۵۳۸ هزار تن آن تایید شد و بقیه به دلیل غیرمنطقی بودن قیمت‌ها مورد تایید قرار نگرفت. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین بیان‌داشت: در جلسه اخیر اعضای این انجمن با وزیر نیرو و برخی معاونان، مقرر شد برق مورد نیاز برای معادل تولید پنج میلیون تن سیمان تامین شود. وی خاطرنشان‌ کرد: با مدیریت دیماند اختصاص داده شوده از سوی واحدهای تولیدکننده سیمان و همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای، خللی در تولید سیمان به وجود نخواهد آمد و التهابات موجود در این زمینه فروکش خواهد کرد. شیخان همچنین گفت: صنعت سیمان با ۷۰ درصد دیماند برق خریداری شده نیز می‌تواند تولید خود را مدیریت کند تا شاهد توقف کارخانجات و التهاب بازار نباشیم.

دومین تامین مالی جمعی تامین سرمایه تمدن کلید خورد

امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، عرضه گواهی‌های شراکت مربوط به شرکت دنیای نوین عناصر کیان بر روی سکوی تامین مالی جمعی به آدرس  www.ibcrowd.ir به ارزش یکصد میلیارد ریال صورت می‌گیرد. این طرح سرمایه‌گذاری، به‌منظور تامین سرمایه در گردش شرکت مذکور جهت تهیه مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی انجام می‌شود. این یک فرصت سرمایه‌گذاری یک ساله با نرخ سود علی الحساب ۲۳درصد و با پرداخت سود به‌صورت ماهیانه و پرداخت اصل سرمایه‌گذاری در سررسید، به مدت محدود۷ روزجهت سرمایه‌گذاری در سکویIBCROWD در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که تمایل به کسب سودی بالاتر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سپرده بانکی دارند می‌توانند در این فرصت سرمایه‌گذاری سهیم شوند . لازم به ذکر است گواهی‌های شراکت معاف از مالیات هستند. تامین سرمایه تمدن جهت پوشش ریسک‌های تامین مالی جمعی، علاوه بر اخذ چک، وثایق مالی کافی شامل سهام بورسی آریان کیمیا تک از متقاضی اخذ شده است و نگرانی از بابت وصول مطالبات متوجه سرمایه‌گذاران و خریداران گواهی‌های شراکت دنیای نوین عناصر کیان نخواهد بود. شایان ذکر است تامین سرمایه تمدن سال گذشته نیز برای اولین‌بار در بازارسرمایه کشور اقدام به تامین مالی جمعی شرکت دارو‌سازی پارس حیان به ارزش یکصد میلیارد ریال کرد که با استقبال بی‌نظیر سرمایه‌گذاران در کمتر از ۲ ساعت تامین مالی شرکت صورت پذیرفت . 

 

 

ارسال نظر