اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۲۵ - ۰۱:۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۸۹۹۳۳

درباره کتاب ماهیت پول

سنا| پول یکی از فناوری‌های اجتماعی اساسی بشر است که در کنار نوشتن و حساب کردن، از پایه‌های شکل‌گیری نخستین جوامع در هزاره سوم پیش از میلاد محسوب شده، امروزه بدون اغراق چرخ دنیای جهانی شده را می‌چرخاند. هر نظریه درباره پول باید پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به سه پرسش در هم تنیده، ارایه کند: پول چیست؟ از کجا می‌آید یا چگونه وارد جامعه می‌شود؟ و ارزش آن چگونه کم یا زیاد می‌شود؟ کتاب «ماهیت پول» نوشته جفری اینگام ترجمه اصلان قودجانی، حسین درودیان و علی نصیری اقدم توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در ۳۰۴ صفحه منتشر شده است که قسمتی از آن را در بالا خواندید. بخش اول این کتاب به بررسی پاسخ‌هایی می‌پردازد که در سنت‌های اصلی علوم اجتماعی به پرسش‌های فوق داده می‌شود و در بخش دوم به تاریخچه و تحلیل‌های تاریخی و تجربی پرداخته شده است. کتاب حاضر به نحو شاخصی خود را در جایگاه بهترین مرجع برای یک رویکرد انتقادی عالمانه در برابر نظریه اقتصادی متعارف در حوزه پول معرفی کرده است. نویسنده از منظری جامعه شناختی، تاریخی و در عین حال اقتصادی به مقوله پول نگریسته است و گام را از تبیین ماهیت پول فراتر گذاشته و به نقش و اهمیت بنیادین آن در اقتصاد مدرن به مثابه یک رکن پرداخته است، نقشی که در رویکرد متعارف تخت عناوینی نظیر خنثایی پول، خوار و خفیف شده است.

نیازی به ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت نیست

ایسنا| سید مرتضی حسینی با بیان اینکه همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، گفت: طبق قانون سهام عدالت باید با اولویت اقشار ضعیف و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به افراد تعلق گیرد، در این راستا سازمان بهزیستی جلسه‌ای را با سازمان خصوصی برگزار و آمارها را در این زمینه به روز رسانی کرد و بر این اساس همه مددجویان سازمان بهزیستی سهام عدالت می‌گیرند. وی با بیان اینکه ۶ میلیون و ۹۲۸ هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد، افزود: این درحالی است که حدود ۷۰ درصد از این افراد (چهار میلیون و ۸۰۶ هزار نفر) در حال حاضر سهام عدالت دارند و حدود ۲ میلیون و ۲۵ هزار نفر، جز جاماندگان سهام عدالت هستند یا قبلا تحت پوشش سازمان بهزیستی نبوده‌اند که باتوجه به پیگیری‌های انجام شده همه این افراد سهام عدالت دریافت خواهند کرد. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قرار نیست جاماندگان سهام عدالت به هیچ عنوان به جایی مراجعه کنند، زیرا سازمان بهزیستی اسامی افراد را با اطلاعات دقیق در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و به محض اینکه سازمان خصوصی‌سازی کارهای قانونی و اداری آن را انجام دهد مستقیما برای افراد جامانده سهام عدالت برقرار می‌شود. حسینی با بیان اینکه مقرر است مرجع اعلام اخبار در مورد سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی باشد، بیان کرد: مطالبه سازمان بهزیستی این است که افرادی که سهام عدالت نگرفته‌اند و قرار است از این پس به آنها سهام تخصیص یابد، برمبنای ارزش روز به آنها سهام داده شود. وی در این راستا تاکید کرد: گاها افراد سودجویی هستند که به جاماندگان سهام عدالت مراجعه می‌کنند و به آنها پیامک می‌زنند که برای ثبت‌نام سهام عدالت باید مبلغی را به حساب‌شان واریز کنند، این درحالی است که هیچ ثبت‌نامی صورت نمی‌گیرد، زیرا سازمان بهزیستی به صورت متمرکز همه اقدامات در این زمینه را انجام داده است.

فساد در عرضه اولیه شرکت‌های تازه وارد؟

تجارت‌نیوز| در مدت اخیر، شرکت‌هایی بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند. مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی این شرکت‌ها را چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌کند. جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکت‌های تازه وارد به بازار؟میثم شوشتری، کارشناس بازارسرمایه گفت: در بازار فرابورس شرکت‌های جدیدالورودی هستند که به نام عرضه‌های اولیه شناخته می‌شوند، اما درباره آنها مشکلاتی وجود دارد. از جمله اینکه درصد و میزان تخصیص سهم به عرضه اولیه بسیار کم است. چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد به این منظور اختصاص داده می‌شود که بسیار کم است. حتی زمانی به علت درصد اندکی که اختصاص می‌یافت، بحث‌های زیادی بر سر این موضوع بود.وی افزود: هم‌اکنون مدل جدیدی برای عرضه‌های اولیه طراحی شده است. به این شکل که برخی عرضه‌های اولیه فقط در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد و کشف قیمت از سوی صندوق انجام می‌شود. همچنین پس از آن صندوق‌ها، سهام را با بالاترین قیمت در بازار عرضه می‌کنند که تا مدتی سهم به دست سهامدار نمی‌رسد.این فعال بازارسرمایه بیان کرد: اصلا نباید عرضه اولیه به صندوق داده شود. چون صندوق‌ها مشتریان خاص دارند و تنها آنها به سهم دست پیدا می‌کنند. این موضوع به نام فساد تعبیر می‌شود، اما مهم‌ترین مشکل این سهم‌ها این است که قیمت کارشناسی روی آن انجام نمی‌شود. همچنین قانون قیمت‌گذاری این است که شرکت تازه ورود توسط کارشناسان ارزش‌گذاری شود، سپس بر اساس دارایی‌ها و صورت‌های مالی حداقل ۵ دوره کف و سقف قیمتی آن را مشخص کنند.به گفته وی، اکنون چند شرکت بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند و مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی آنها را چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه می‌کند؛ جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکت‌های تازه وارد به بازار؟

 

ارسال نظر