رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۰۶:۳۸:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۷۸۵

قیمت سیمان افزایش خواهد یافت؟

تابستان سال گذشته بود که به دنبال کاهش ۹۰درصدی برق کارخانجات، قیمت سیمان به کیسه‌ای ۱۰۰هزار تومان نیز رسید. در حال حاضر نیز، چند روزی است که قطع برق واحدهای تولیدی آغاز شده است و این قطع برق تنها برای شرکت‌های فولادی و سیمانی نیست و تمام واحدهای تولیدی را دربر می‌گیرد. قطعی برق در فصل گرما، به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده است. مشکلی که نتیجه آن، خسارت تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و... بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بدون برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشده است. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در مورد قطع برق واحدهای سیمانی گفت: جداول زمان‌بندی برای قطعی برق، به واحدهای تولیدکننده سیمان ابلاغ شده که مدت این جداول، دو ماه است. وی افزود: در حال حاضر به دلیل قطع برق و انتشار جداول زمان‌بندی، وضعیت بازار سیمان کمی با التهاب مواجه شده و قیمت‌ها افزایش یافته است. با این حال، تمهیداتی در دست بررسی است تا با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نیرو، برق حداقلی کارخانجات سیمان تامین شود. اگر قصد ادامه روند تولید و افزایش عرضه سیمان را داریم، باید ۷۰درصد تقاضای خریداری‌شده برق از سوی کارخانجات سیمان به آنها تخصیص داده شود. شیخان تصریح کرد: قیمت فعلی و پایه سیمان که در بورس کالای ایران مورد معامله قرار می‌گیرد، کیسه‌ای ۲۸ تا ۳۰هزار تومان بوده و قیمت سیمان در بورس کالا رقابتی شده است. درمجموع، بسیاری از واحدهای سیمانی در حال فروش سیمان با همان قیمت پایه ۲۸هزار تومان هستند.  دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: نمی‌توان به‌طور دقیق، احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته را داد. اگر همکاری با وزارتخانه‌های مذکور صورت گیرد، افزایش قیمت مانند سال گذشته نخواهد بود. وی خاطرنشان کرد: مصرف سیمان در هر متر مربع ساخت یک مسکن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم است که اگر آن را بر قیمت ساخت تقسیم کنیم، حدود ۱.۵درصد از هزینه‌های ساختمان را دربر می‌گیرد و تاثیر زیادی در قیمت مسکن ندارد.

زمان واریز سومین مرحله سود جاماندگان سهام عدالت اعلام شد

صداوسیما| محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه اظهار کرد: سود سهام جاماندگان سهام عدالت (سهامداران سهام عدالت که تاکنون موفق به دریافت سود عملکرد سال‌های ۹۸ و ۹۹ خود نشده اند) در نیمه دوم تیرماه به حساب آنها واریز می‌شود. این افراد نگران سودهای خود نباشند این سودها محفوظ است. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر همچنان به علت داشتن شماره شبای نامعتبر موفق به دریافت سود سهام خود نشده‌اند. حسنلو از جاماندگان دریافت سود سهام عدالت که تاکنون به ثبت نام و احراز هویت خود در سامانه سجام اقدام نکرده‌اند، نیز خواست هرچه زودتر با مراجعه به سامانه سجام به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند تا در مرحله بعدی سود سهام به حساب آنها واریز شود.

ترمز نوسانات اخیر معاملات بورس کجا کشیده می‌شود؟

سنا| علی سامانی فرد، دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران به نوسان اخیر ایجاد شده در بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و افزود: مساله نخست تاثیرگذار در نوسان ایجاد شده در بازار بحث مربوط به توافق در مذاکرات و نیز تصمیمات دولت در کنترل تورم است. وی با اشاره به اینکه به‌طور معمول بازارهای مالی در دنیا اقدام به خرید آینده می‌کنند، ادامه داد: زمانی که آینده نامعلومی روبرو فعالان اقتصادی قرار بگیرد تبعاً رفتار انقباضی از خود نشان می‌دهند که اکنون هم بخشی از رفتار فعلی فعالان بازارسرمایه ناشی از چنین مساله‌ای بوده است. دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران به تصمیمات دولت برای بورس کالا و بورس انرژی اشاره کرد و افزود: اکنون با عدم قطعیتی برای تامین برق و گاز صنایع در ماه‌های پیش رو مواجه هستیم و اطلاعات دقیقی از توانایی دولت برای تامین برق وجود ندارد. در وضعیت فعلی چنین شبهه‌ای در بازار ایجاد شده که دولت تا چه میزان قادر به تامین برق صنایع برای فصل تابستان است و آیا باز هم مانند سنوات گذشته با بحران برق و محدودیت در فعالیت صنایع روبرو هستیم یا خیر؟ به گفته سامانی‌فرد، وجود چنین مساله‌ای در بازار زمینه‌ساز عدم قطعیت در معاملات بورس شده است. دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مقاومت شاخص در یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، گفت: برخی معتقدند که رشد بازار سرمایه زمینه‌ساز انتظارات تورمی است، این در حالی است که بازار سرمایه آینده را خریداری می‌کند و اگر تورمی در آینده وجود داشته باشد بازار برای هماهنگی خود با آن تورم شروع به رشد می‌کند؛ بنابراین چنین مساله‌ای درست نیست که رشد بازار سرمایه زمینه ساز ایجاد تورم است. سامانی‌فرد آینده بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: به احتمال زیاد بازار تا فصل مجامع و پایان مرداد ماه ادامه‌دهنده روند فعلی خود باشد اما این مساله در مورد سهم‌های بزرگ بازار صدق نمی‌کند. دبیر کمیته بازار سرمایه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: بعد از فصل مجامع به دلیل دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس می‌توان امیدوار به رشد بازار بود. سامانی‌فرد خاطرنشان کرد: در صورت رفع مناقشات بین‌المللی در زمینه برجام، فرصت خوبی برای بازار سرمایه ایجاد می‌شود و اقتصاد ایران از حالت رکود تورمی خارج خواهد شد. وی ادامه داد: ایجاد رونق در فعالیت شرکت‌ها منجر به افزایش بازدهی شرکت‌ها می‌شود که این امر روی تابلوی معاملات بورس نشان داده خواهد شد.

 

ارسال نظر