اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۰۶:۳۷:۵۷
کد خبر: ۱۸۹۷۸۴

بازگشت رقابت به اقتصاد با پایان ارز ترجیحی

سنا| جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای ارز ترجیحی باعث شد تفاوت قیمت کالاها در داخل و خارج از کشور افزایش پیدا کند و ارزانی کالاها در داخل سودجویان را به این فکر انداخت که از این شرایط استفاده کرده و به قاچاق معکوس کالاها به خارج از کشور مبادرت کنند.

وی خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره توزیع به انتهای آن باعث می‌شود واردات و تولید معطل نشود یعنی کالاها به اندازه کافی و به موقع وارد کشور ‌شوند، فراموش نکرده‌ایم که در همین چند سال پیش صف‌های طویلی برای تهیه اقلامی مانند مرغ به وجود می‌آمد.

قادری اضافه کرد: حالا که ارز ترجیحی دیگر جایگاهی در اقتصاد کشورمان ندارد، انحصار واردات در اختیار دولت و برخی از شرکت‌های خاص نیست و افراد عادی هم می‌توانند در فضایی رقابتی واردات داشته باشند. این شرایط باعث می‌شود از ظرفیت تولید کارخانجات داخلی نیز به‌طور کامل استفاده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح فعلی هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت‌های ناشی از اصلاح ارز ترجیحی جبران شده است تا معیشت مردم در معرض خطر قرار نگیرد.

قادری تصریح کرد: در شرایط جدید، واردکننده کالاها را با قیمت آزاد خریداری می‌کند و آن را با همان قیمت به توزیع‌کنندگان می‌فروشد تا اینکه کالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد. از آنجایی که کالاها با قیمت آزاد در بازار عرضه می‌شود و یارانه به صورت مستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، حاشیه سود برای قاچاقچیان از بین می‌رود.

وی ادامه داد: طبیعی است که آزادسازی قیمت‌ها و اصلاح ارز ترجیحی می‌تواند باعث واقعی شدن قیمت ارز شود. این اتفاق برای واحدهای صادرکننده کالا که اکثرا بورسی نیز هستند شرایط مزیتی به وجود می‌آورد. از آنجایی که اغلب واحدهای موجود در بورس متکی به منابع داخلی هستند و نیاز به منابع ارزی ندارند، با مشکل جدی رو به رو نمی‌شوند. مثلاً قیمت جایگزینی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع معدنی یا خودرو می‌تواند متناسب با واقعی شدن نرخ ارز افزایش پیدا کند و در نتیجه رونق بگیرند.

قادری افزود: واحدهایی که در زمینه صادرات مواد غذایی نیز فعال هستند پس از هدفمندی یارانه‌ها امکان بهبود شرایط‌شان وجود دارد. واحدهایی که در داخل کشور فعالیت دارند نیز می‌توانند شاهد افزایش شاخص قیمت‌هایشان باشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، گفت: ما ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف از جمله دارویی، بیسکوئیت‌سازی، ماکارونی و... در کشور داریم که متاسفانه به دلیل اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی سرکوب شده بودند. وی افزود: تا زمانی که ارز ترجیحی به کالاها تعلق می‌گرفت بخش قابل توجهی از ظرفیت این شرکت‌های تولیدی خالی می‌ماند، حالا با اصلاح ارز ترجیحی این مجموعه‌ها در فضای رقابتی در بازارهای صادراتی حضوری پررنگ خواهند داشت و می‌توانند از کل ظرفیت‌شان استفاده کنند. در نتیجه این واحدها می‌توانند نیاز داخلی را برآورده کنند و حتی در بحث صادرات هم فعال شوند. وقتی ارز ترجیحی می‌دادیم، در واقع تولید داخلی در اقلام مشمول، مقرون به صرفه نبود. بنابراین، با حذف ارز ترجیحی شرایط بهتری برای تولیدات داخلی به وجود می‌آید.

١٠ شرکت برتر هفته در بورس کالای کدامند؟

بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته منتهی به ۲۰ خرداد براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی بورس کالا اعلام کرد.

فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۸۴ هزار و ۶۵۰ تن انواع ورق فولادی شامل ورق سرد، ورق گرم، ورق قلع اندود، ورق رنگی و ورق گالوانیزه به ارزش ۱۹۵۶ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

ملی صنایع مس ایران با فروش ۸ هزار و ۳۷۰ تن مس کم عیار، مس کاتد، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش بیش از ۱۱۳۸ میلیارد تومان، دوم شد. فولاد خوزستان با ثبت معامله ۶۰ هزار تن شمش بلوم و تختال C به ارزش بیش از ۸۸۸ میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. معدنی و صنعتی گل گهر نیز ۱۹۶ هزار تن گندله سنگ آهن را به ارزش ۶۳۳ میلیارد تومان فروخت و چهارم شد. پتروشیمی شهید تندگویان ۱۴ هزار و ۳۲۲ تن انواع پلی اتیلن ترفتالات و نخ پلی استر در گریدهای مختلف را به ارزش ۴۸۱ میلیارد تومان فروخت و پنجم شد. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۴ هزار و ۵۴۲ تن انواع تیر آهن و میلگرد به ارزش نزدیک به ۴۰۹ میلیارد تومان، ششم شد. پالایش نفت بندرعباس با فروش ۳۱ هزار تن وکیوم باتوم و سلاپس واکس به ارزش حدود ۳۴۵ میلیارد تومان هفتم شد. پتروشیمی بندر امام با فروش ۷ هزار و ۸۲۶ تن پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن سبک و سنگین، زایلین، استایرن بوتادین رابر و بنزن به ارزش بیش از ۲۷۳ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. جهان فولاد سیرجان موفق به ثبت معامله ۱۷ هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان شد و جایگاه نهم را به دست آورد. مجتمع فولاد خراسان با دادوستد ۱۵ هزار و ۴ تن میلگرد به ارزش ۲۴۹ میلیارد تومان، رتبه دهم را کسب کرد.

 

ارسال نظر