اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۴:۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۶۸۹

با وجود همه بی‌اعتمادی‌ها بورس رشد خواهد کرد

ایسنا| حسن کاظم زاده، کارشناس بازار سرمایه درمورد وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به اینکه انتظار می‌رفت قیمت‌های جهانی تثبیت شود، نرخ دلار کمی رشد پیدا کند و فصل مجامع نیز نزدیک است، برآوردها حاکی از آن بود که بازار وضعیت مثبت‌تری داشته باشد زیرا قیمت سهم‌ها همچنان در مقایسه با سایر بازارهای مالی رقیب جذاب‌تر است.وی ادامه داد: اما عدم اطمینان نسبت به سیاست‌های کنترلی مخصوصا دخالت در نرخ فروش شرکت‌ها، وضع عوارض مختلف، هزینه‌های شرکت‌ها مانند مالیات و عوارض صادرات و... باعث بدبینی سهامداران نسبت به بازار شده است. به‌طوری‌که با وجود آنکه پتانسیل رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازار نهفته است، حتی افرادی که حرفه‌ای هستند ناامید شده‌اند.این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه پتانسیل رشد در بازار سرمایه وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به وجود این پتانسیل بازار رشد خواهد کرد. البته فراز و نشیب دارد اما هرچقدر هم بی‌اعتمادی وجود داشته باشد رشدی که ناشی از تغییرات فاکتور اقتصادی است روی بازار تاثیر می‌گذارد اما به مرور و با نوسان و تاخیر زمانی.کاظم‌زاده درمورد وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال نیز عنوان کرد: طبق تحلیل فاندامنتال بسیاری از سهم‌هایی که سودآور هستند، فارغ از اینکه حاشیه سود آنها بالا است یا پایین یا سودآوری آنها زیاد است یا کم، پتانسیل این را دارند که در ۶ ماه دوم سقف قیمتی سال ۱۳۹۹ خود را ببینند. اگر این اتفاق رخ دهد عبور شاخص از سقف سال ۱۳۹۹ محتمل است.

خاموشی صنایع با اعلام قبلی انجام می‌شود

سنا| آرمان خالقی، قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای قطعی برق صنایع در تابستان اشاره کرد و گفت: طبق صحبت‌های انجام شده برنامه‌هایی برای قطعی برق واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده اما هنوز جدول زمان‌بندی آن را در اختیار ما قرار ندادند. از چند روز آینده قطعی برق در واحدهای تولیدی آغاز می‌شود و واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ تحت‌الشعاع این معضل قرار می‌گیرند.وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های بزرگ جزو اهداف اصلی قطعی برق هستند، ادامه داد: وزارت نیرو این برنامه را در اختیار شرکت توزیع نیروی برق قرار داده است.قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اعلام اینکه قرار است قطعی برق واحدها یک روز در هفته و برای حدود هشت ساعت باشد، گفت: به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‌ها، باید به‌طور حتم قطعی برق صنایع با اعلام قبلی صورت بگیرد، زیرا سال گذشته شرکت‌های فولادی، سیمانی و معدنی خسارت سنگینی را تحت تاثیر چنین اتفاقی متحمل شدند.وی با بیان اینکه سال گذشته قطعی برق باعث ایجاد آسیب به خطوط تولید و مواد اولیه شده بود، گفت: با توجه به چنین مساله‌ای نباید قطعی برق به صورت غافلگیرانه انجام شود زیرا دستگاه‌ها و ماشین آلات با مشکل جدی مواجه می‌شوند. طبق قانون اگر قطعی برق بدون اطلاع قبلی باشد، شرکت‌ها اجازه شکایت خواهند داشت و می‌توانند طلب خسارت کنند.

دلیل زیان سنگین هواپیمایی کیش در سال ۹۹ چه بود؟

اقتصادآنلاین|کیش‌ایر یکی از شرکت‌هایی بود که در سومین مرحله انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، عملکرد خود در سال ۱۳۹۹ را برای عموم افشا کرد. اقتصاد آنلاین در ادامه بررسی گزارشات شرکت‌های دولتی، به بررسی هواپیمایی کیش می‌پردازد.بر اساس گزارش سالانه هواپیمایی کیش، میانگین تعداد کارکنان کیش ایر در سال ۱۳۹۹ با کاهش ۹نفری نسبت به سال ۹۸، به ۹۳۵ نفر رسیده است. ۶۲۲نفر از این تعداد کارکنان قراردادی و ۳۱۳نفر، کارکنان شرکت‌های خدماتی کیش ایر را تشکیل می‌دهند.اوج‌گیری بیماری کرونا در سال ۹۹، کیش ایر را هم مثل دیگر شرکت‌های هواپیمایی کشور، متحمل زیان‌های سنگینی کرد. کاهش ۵۴درصدی مسافران جابه‌جا شده، افت ۳۲درصدی تعداد پروازها و اعمال استفاده ۶۰درصدی از کل فضای هواپیماها، باعث شد که درآمدهای عملیاتی این شرکت با افت ۳۴درصدی نسبت به سال ۹۸ مواجه شود و به ۳۳۴میلیارد تومان برسد.با کسر درآمدهای عملیاتی ۴۳۳میلیارد تومانی کیش ایر از این مقدار، زیان ناخالص شرکت معادل ۹۹میلیارد تومان ثبت شد. درحالی که این شرکت هواپیمایی در سال ۹۸ سود ناخالص ۴۴ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بود.به همین ترتیب در سال ۹۳، ایران ایر زیان خالص ۲۲۳میلیارد تومانی را رقم زد. این در حالی است که این شرکت در سال گذشته سود خالص هفت میلیارد تومانی را شناسایی کرده بود.گفتنی است که بخش بزرگی از زیان خالص چشمگیر کیش ایر، به دلیل ثبت رقم ۱۸۰میلیارد تومانی در بخش سایر هزینه‌های این شرکت است. عمده این هزینه‌ها نیز ناشی از تسعیر ارز بدهی‌های ارزی شرکت است.نگاهی به ترازنامه کیش ایر در پایان سال ۹۹، نشان می‌دهد که مجموع دارایی‌های این شرکت به هزار و ۱۵۴میلیارد تومان رسیده که ۸۹۰میلیارد تومان از آن دارایی‌های غیر جاری و مابقی، دارایی‌های جاری شرکت هستند. دارایی‌های ثابت شهود شرکت هم بخش عمده دارایی‌های غیر جاری آن را تشکیل می‌دهند.مبلغ دفتری دارایی‌های کیش ایر در پایان سال ۹۹، برابر با ۶۲میلیارد تومان زمین، ۲۰میلیارد تومان ساختمان و ۷۸۰میلیارد تومان هواپیما بوده است. کیش ایر مالک ۱۲فروند هواپیما است که سه فروند از آنها غیر فعال و یک فروند نیز نیمه فعال است. یک فروند ایرباس ۳۲۱ تحت مالکیت این شرکت نیز در قبال دریافت تسهیلات کرونا به مبلغ ۹۰میلیارد تومان، در رهن بانک ملی است.

 

ارسال نظر