بورس در نیمه خرداد منفی شد

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۳۰:۴۲
کد خبر: ۱۸۹۶۵۴
بورس در نیمه خرداد منفی شد

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۴۳ درصد به تراز یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۹۸۱ واحدی رسید. شاخص کل هم وزن با کاهش ۰.۶۷ درصدی به ارتفاع ۴۲۹ هزار و ۹۸۱ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۲۵ درصد در ارتفاع ۲۶ هزار و ۲۱۹ واحد قرار گرفت.

در این هفته صنعت منسوجات با افزایش ۱۹.۷۷ درصد بیشترین رشد را در بین صنایع تجربه کرد و بعد از آن صنعت قند و شکر با ۵.۵۲ درصد و صنعت زغال سنگ با ۳.۹۸ درصد رشد در رتبه‌های بعدی قرار گرفت. بیشترین کاهش را هم صنعت سایر معادن با ۱۴.۳ درصد داشت و بعد از آن محصولات چوبی با ۷.۳۶ درصد و صنعت خودرو با ۴.۸۲ درصد در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند.

ارزش معاملات در این هفته در مجموع ۲۳ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد و حق تقدم بود که به‌طور میانگین ۴ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان روزانه ارزش معاملات را در این هفته بازار تجربه کرد. شنبه ۵ هزار و ۴۲۶ میلیارد تومان، یکشنبه ۵ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۴ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان، سه شنبه ۴ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان ارزش معاملات داشته‌ایم.

روند ورود و خروج پول حقیقی در این هفته به این شکل بود که شنبه ۴۵۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی، یکشنبه ۶۴۶ میلیارد تومان، دوشنبه ۲۹۶ میلیارد تومان، سه شنبه ۶ میلیارد تومان و در نهایت چهارشنبه ۲۲۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی را در بازار شاهد بودیم و در مجموع یک هزار و ۷۰۰ میلیارد خروج نقدینگی داشته‌ایم. نکته منفی این هفته خروج نقدینگی در تمام روز‌های کاری بوده است.

میانگین سرانه خرید در این هفته ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر شخص حقیقی و میانگین سرانه فروش نیز برای هر شخص حقیقی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. از جمله موارد اثر گذار بر روند بازار در این هفته به موارد تکنیکالی باز می‌گردد. تعطیلات پیش رو نیز بر روند بازار اثر داشت و برای موارد دیگر می‌توان به تغییر نرخ‌ها، خبر احتمال قطعی برق صنایع، نرخ بهره بین بانکی بالای ۲۰ درصدی و اوراق فروشی دولتی اشاره کرد که فروش اوراق دولتی بازار را کاملا در گیر کرده است و به صورت متوسط روزی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شاهد فروش اوراق بودیم.

  هر 12 شاخص منفی شدند

در طول هفته معاملاتی گذشته که از ۷ تا ۱۱ خرداد محاسبه می‌شود، شاخص کل بورس با ۱.۴۴ درصد کاهش به میزان ۲۲ هزار و ۵۰۸ واحد تغییر داشته و از تراز یک میلیون و ۵۶۴ هزار به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن که نشانگر رشد یا کاهش ارزش شرکت‌های کوچک‌تر بازار است، با کاهش حدود ۱.۶۳ درصدی مواجه شد و به میزان ۷ هزار و ۱۳۷ واحد تغییر داشت. این شاخص از محدوده ۴۳۶ هزار و ۷۹۵ واحد به ۴۲۹ هزار و ۶۵۷ واحد رسید.

در هفته‌ای که گذشت شاهد وضعیت مناسبی در بازار سرمایه نبودیم و ۱۲ شاخص بورسی منفی و با افت بیش از ۱ درصد همراه بودند. علت وضعیت نابسامان بازار سهام، برآورده نشدن انتظارات آن از وضعیت سیاسی و اقتصادی است. همچنین در هفته گذشته شاهد حمایت‌هایی از قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بودیم اما در مقابل شرکت‌های کوچک با افت همراه بودند و شاخص هم وزن نسبت به سایر شاخص‌ها با افت بیشتری همراه بود. 

12 شاخص بورسی بیش از یک درصد افت کردند.ارزش کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران در هفته معاملاتی که گذشت با کاهش ۵.۸۲ درصدی نسبت به هفته معاملاتی قبل خود، از مبلغ ۲۸ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان به ۲۷ هزار و ۸۸ میلیارد تومان رسید. حجم کل معاملات نیز، از ۴۷ میلیارد و ۱۳۲ میلیون سهم به ۵۰ میلیارد و ۷۱۷ میلیون سهم رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۷.۶۱ درصدی را نشان می‌دهد. آمار‌ها حاکی از آن است که، ارزش معاملات در بازار بدهی که نشانگر میزان خرید و فروش اوراق است، ۱.۲۹ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته و از هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان به هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش معاملات بازار مشتقه که شامل اوراق آتی، اختیار معاملات، اوراق تبعی و... می‌شود با کاهش ۳۹.۶۰ درصدی از ۳۸ میلیارد تومان به ۲۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز با افزایش ۱۶.۱۴ درصدی از ۶ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

  نمادها چگونه بین تابلوهای بورس جابه‌جا می‌شوند؟

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ارتقا و جابه‌جایی نماد شرکت‌ها در بین تابلوهای بورس و فرابورس نکاتی را مطرح کرد. در حال حاضر دو بازار بورس و فرابورس پذیرای شرکت‌های مختلفی هستند. بازار بورس دو بازار اول و دوم دارد و بازار اول بورس خود دو تابلوی اصلی و فرعی دارد. بازار فرابورس نیز دارای تابلو‌های بازار اول و دوم، بازار سوم و بازار چهارم و بازار پایه است. خود بازار پایه فرابورس نیز سه تابلو با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز دارد. بازار چهارم فرابورس نیز مختص ابزار‌های نوین مالی، شامل انواع اوراق بدهی است. به صورت عمومی هر چه از سمت بورس به فرابورس و هر چه از بازار‌های اصلی به فرعی و پایه حرکت می‌کنیم، ریسک شرکت‌ها بیشتر می‌شود؛ البته ممکن است شرکت با کیفیتی نیز در بازار‌های پایین‌تر وجود داشته باشد.

 چه رویدادهایی در تابلوهایی که شرکت‌ها در آن حاضر هستند صورت می‌گیرد؟ مورد اول هنگام پذیرش شرکت‌ها است که بر اساس کیفیت صورت‌های مالی، گزارش‌های حسابرس و سیستم حسابداری شرکت، ترکیب سهامداران و میزان سهام شناور، میزان سرمایه ثبتی و اندازه شرکت و سابقه فعالیت امکان حضور در یکی از بازار‌های بورس یا فرابورس و تابلو‌های مختلف را دارند. البته خود شرکت هم در انتخاب نوع بازار و تابلو موثر است و بعضا دیده شده که علی رغم واجد شرایط بودن برای پذیرش در بازار یا تابلوی بالاتر، برای شروع ورود به بازار سرمایه، تابلو یا بازار پایین‌تر را به منظور آشنایی بیشتر با بازار یا درگیرشدن با قواعد و دستورالعمل‌های ساده‌تر انتخاب می‌کنند. رویداد دوم انتقال بین تابلوها، بین بازار و به بازار یا تابلوی ریسکی‌تر (پایین‌تر یا با کیفیت کمتر) است. این زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت به مرور زمان صلاحیت‌ها و الزامات حضور در تابلوی بالاتر را از دست بدهد. مثلا شرکتی به مرور زمان سهام شناورش کمتر شود، یا کیفیت صورت‌های مالی یا افشای نامناسب‌تری پیدا کند. در این صورت امکان انتقال از بورس به فرابورس، یا از بازار اول به بازار دوم بورس، یا از بازار‌های اول و دوم فرابورس به بازار پایه وجود دارد. تنزل تابلو اتفاق خوبی برای شرکت‌ها نیست و به اعتبار شرکت‌ها ضربه می‌زند.

چه عواملی سبب انتقال شرکت‌ها در بین تابلوها می‌شوند ؟ 

عواملی که منجر به انتقال بین بازاری یا بین تابلویی می‌شوند در دستورالعمل‌های پذیرش بورس و فرابورس اعلام شده است که مهم‌ترین تفاوت آنها در سابقه فعالیت شرکت، وضعیت سودآوری، میزان سرمایه ثبتی، کیفیت افشا، میزان سهام شناور در کنار چند مورد دیگر است. در طول زمان شرکت‌های زیادی از فرابورس به بورس منتقل شده است. به عنوان مثال از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون شرکت‌های میدکو، پتروشیمی غدیر، کاغذ پارس، پتروشیمی خراسان، بورس کالا، همکاران سیستم، پالایش نفت تهران، شرکت بورس، پترول، سبحان دارو، پتروشیمی جم، بیمه ما، کویرتایر، بانک خاورمیانه، فولاد صبانور، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، لیزینگ ایرانیان، صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، ارتباطات سیار ایران، پتروشیمی پردیس و تجارت الکترونیک پارسیان از یکی از بازار‌های اول و دوم فرابورس به یکی از بازار‌های اول و دوم بورس منتقل شده‌اند. در مقابل در همین 10 سال گذشته، شرکت‌های نیرو محرکه، نساجی بروجرد، پتروشیمی آبادان، سخت آژند، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان، بهسرام، پتروشیمی فارابی، قند نقش جهان، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، سرمایه‌گذاری ملت، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی، پلی اکریل، سیمان کارون، پارس پامچال، چینی ایران، کاشی نیلو، کاشی اصفهان، داروسازی شهید قاضی، داروسازی تهران شیمی، نورد و لوله اهواز، آذرآب، پتروشیمی اصفهان، فولاد کاویان، کف، ایران گچ، پشم توس، گروه صنعتی سدید، رنگین، تولی پرس، فارسیت درود، فیروزا، بسته‌بندی مشهد، بهپاک، هپکو، جوش و اکسیژن ایران، ماشین آلات تراکتورسازی، تهران دارو، ورزیران، آرتاویل تایر، ساختمانی اصفهان، سموم علف کش، آذریت، گازلوله، ایرانیت، نئوپان ۲۲ بهمن، سولیران، آلومتک، پرمیت، قند بیستون و ۲۵ شرکت دیگر از بورس اخراج و به یکی از تابلو‌های فرابورس (عمدتا بازار پایه به خاطر وضعیت نامناسب مالی یا کیفیت افشای این 

شرکت ها) منتقل شده‌اند.

 

ارسال نظر