رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۲:۴۵:۴۰
کد خبر: ۱۸۹۵۹۳

علت محدودیت سفارش چیست؟

بورس‌پرس| روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران درباره توقف نماد سیمان آبیک توسط بورس به دلیل محدودیت در تعداد شمارنده سفارش (حداکثر ۶ رقم) در سامانه معاملات، گفت: این رویه در گذشته هم بوده و به بورس و فرابورس هم اعلام شده که تعداد سفارش‌های یک نماد در یک روز معاملاتی نباید از یک میلیون بیشتر باشد و قبل از رسیدن به این عدد، نماد شرکت باید بسته تا از اختلال سامانه جلوگیری شود.

وی افزود: این محدودیت اسمی سامانه معاملات و عدم توانایی در حمل شمارنده بیش از ۶ رقم از جمله مشخصات شناسامه‌ای بوده و به سال ۸۴ و زمان راه‌اندازی باز می‌گردد و از جمله متغیرهای بنیادی بشمار می‌رود که طی سال‌های گذشته با وجود به‌روز رسانی چند بار به هیچ عنوان امکان تغییر در افزایش ظرفیت اسمی سامانه وجود ندارد و حتی در صورت تلاش با ریسک بسیار زیاد، ممکن است کل سامانه مختل شود .

این مقام مسوول ادامه داد: تا قبل از اعلام رویه توقف نماد دارای بیش از یک میلیون سفارش و چند روز بعد از عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، ارسال سفارش‌های سنگین و یکی دو میلیونی منجر به اختلال سامانه و سپس انجام دادوستد پس از پایان معاملات می‌شد، اما با هدف جلوگیری از این مشکل تصمیم گرفته شد برای مواردی مانند «سابیک» که حجم سفارش‌ها به ۹۶۱ هزار مورد رسید (با آمار خرید حدود دو میلیون سهامدار در روز عرضه اولیه) به‌منظور اجتناب از اختلال کل سامانه، نماد متوقف و انجام معامله به روز کاری بعد موکول

 شود.

دهقان گفت: هر چند سامانه معاملات فعلی جوابگوی نیازهای موجود بازار سرمایه است، اما امکان تغییر چارچوب‌های اصلی نبوده و باید سامانه‌های جدید و استاندارد وجود داشته باشد تا بورس ایران با به‌کارگیری ابزارهای مشتقه، سرمایه‌گذاران مایل به فعالیت در بازارهای مالی خارجی را جذب کند و توسعه یابد.

وی ادامه داد: سامانه بومی معاملات هم جای خود می‌تواند قابل استفاده باشد، اما به دلیل نیاز به دانش مالی و معاملاتی و استفاده از استانداردهای متعدد و قوانین باید سامانه استاندارد جایگزین شود؛ چرا که در بازارهای مالی دنیا ثابت شده سامانه‌های جدید، بازار و دانش را می‌سازند.

براساس این گزارش، بورس تهران دیروز اعلام کرد: ادامه معاملات در ۳۰ دقیقه پایانی شرکت سیمان آبیک با توجه به اعلام شرکت مدیریت فناوری مبنی بر وجود مشکل فنی ناشی از محدودیت در تعداد شمارنده سفارش (حداکثر۶ رقم) در سامانه معاملات و ورود و ویرایش سفارش بیش از این تعداد در روز، امکانپذیر نبوده و با اعلام شرکت مدیریت فناوری، نماد «سابیک» متوقف شد.

شفافیت در بازار سرمایه با نظارت مردمی

بورس‌نیوز| فساد و تقلب از اتفاقات اجتناب ناپذیر تمامی بازارهای مالی است. به منظور کاهش فساد و تقلب و سوءاستفاده در بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق علاوه بر راه‌اندازی واحد دیده بان سلامت بازار، از همه فعالان بازار سرمایه دعوت کرده تا ناهنجاری‌های عمده و موثق و قابل اثبات را گزارش کنند و بابت سوت زنی، جایزه  بگیرند.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس سوت زنی و گزارش تخلفات در بورس را یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت دانست و بیان کرد: «شفافیت» جزیی از خصلت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه است؛ باید کاری کنیم که این مهم تحقق یابد.

مرحبا اضافه کرد: نظارت مردم بر بازار سرمایه و احساس مسوولیت آنها در صورت مشاهده تخلف یا انحراف و گزارش آن به مراجع ذی صلاح، فی‌نفسه بسیار خوب است اما باید مراقب بود با گزارش اطلاعات خلاف واقع با آبروی کسی بازی نشود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه در بررسی گزارش تخلفات از سوی مردم باید کارشناسان مراجع این اطلاعات را با دقت پالایش کنند چرا که ممکن است این اطلاعات توسط افراد فاقد تخصص گزارش شده یا با منافع شخصی و گروهی یا غرض ورزی توامان باشد، گفت: قوه قضاییه، سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر سازمان‌های مقصد این گزارش‌های، باید ساز و کار تحلیل و رسیدگی قوی داشته باشند تا اطلاعات به درستی پالایش شود.

وی در ادامه به حمایت از سوت زنان هم اشاره کرد و گفت: حمایت از سوت زنان و احساس مسوولیت مردم باعث می‌شود که افراد مقابل فساد، رانت و تخلف بایستند و همچنین متخلفان خود را در معرض نظارت تک‌تک افراد جامعه ببینند، از طرف دیگر نیز مراجع مقصد نیز با حمایت از نظارت مردمی باید گزارش‌های سوت زنی، این اطلاعات را به دور از هر گونه احساس فشار، لابی و... بررسی و پالایش کرده و اطلاعات صحیح را مورد استناد قرار دهند.

 

ارسال نظر