اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۲:۴۴:۵۰
کد خبر: ۱۸۹۵۹۲

عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه می‌شود که براساس جزییات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنتی خواهد بود. قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد. همچنین به قیمت‌های پایه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه‌های مالیات و عوارض شماره‌گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود. از ابتدای عرضه خودرو در بورس کالا در مجموع ۱۳۹ کارا شامل ۸۱ دستگاه کارا دو کابین و ۵۸ دستگاه کارا تک کابین معامله شد. پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است.  معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند. ثبت سفارش عرضه جدید دو خودروی پُرطرفدار فیدلیتی و دیگنیتی از امروز ۱۱ خرداد آغاز می‌شود و تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه دارد.

بورس به ثبات رسید

حسین سلاح‌ورزی، عضو شورای عالی بورس به اقدامات انجام شده از سوی دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن خود رفتار معقول و منطقی را نسبت به معاملات بازار سرمایه و کاهش هیجانات ایجاد شده در این بازار در پیش گرفت. وی با بیان اینکه شاهد تصمیمات درست اتخاذ شده از سوی دولت در خصوص بازار سرمایه بودیم، اظهار داشت: عملاً دولت سیزدهم با یک رفتار کاملاً منطقی در زمینه عدم دخالت در بازار، انجام اقداماتی با صبر و طمانینه و نیز خارج از دخالت اجازه داد تا بازار روند طبیعی خود را در پیش بگیرد و نیز وضعیت معاملات بازار سرمایه رو به بهبود پیش برود. عضو شورای عالی بورس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ایران و همچنین تجربیات مشابه بین‌المللی به کار گرفته شده را در هیچ کجا ندیده‌ایم و هیچگاه توزیع ارز ترجیحی به‌صورت گسترده نتوانست منجر به رفاه شود و از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کند. سلاح‌ورزی گفت: با توجه به وجود چنین مساله‌ای از همان ابتدا استفاده از ارز ترجیحی اشتباه بود و باید تدبیر بیشتری از سوی مسوولان سابق برای استفاده از این ارز در اقتصاد کشور صورت می‌گرفت. این ارز نتوانست نشانه‌ای از اصابت دقیق این سیاست‌ها را به هدف ایجاد کند. وی به تبعات استفاده از ارز ترجیحی در اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: از سال‌های گذشته شواهد زیادی را در زمینه معضلات استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی شاهد باشیم. توزیع ارز ترجیحی در بسیاری از حوزه‌ها منجر به توزیع رانت قاچاق و نیز از بین رفتن منابع و ثروت ملی شد .نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از این ارز ترجیحی در همه‌سال‌های گذشته زمینه‌ساز چندنرخی شدن ارز بود که این اتفاق هم به‌مراتب به همراه خود نااطمینانی و غیر پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور را به همراه داشت. سلاح ورزی ادامه داد: اغلب دولت‌ها بعد از روی کار آمدن خود چنین وعده‌ای را می‌دادند که نرخ ارز را تک‌نرخی می‌کنند و بساط یارانه‌های آشکار و نهانی در اقتصاد کشور را جمع می‌کنند اما هیچگاه در عمل این اتفاق رخ نداد. وی ادامه داد: به دنبال بدعهدی‌های انجام شده از سوی مسوولان دولت قبل، اکنون شاهد قیمت‌های مختلف ارز نیمایی، ارز حواله‌ای، قیمت فردایی و نیز ده‌ها قیمت هستیم که این امر باعث ایجاد مشکلات مختلف در اقتصاد کشور شد. عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: با توجه به ایجاد چنین معضلاتی در کشور اکنون دولت اقدام مهمی را مبنی بر حذف ارز ترجیحی به‌منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام داد که تاکنون انتقادات زیادی را با خود به همراه داشت. سلاح ورزی خاطرنشان کرد: دولت باید بتواند این طرح خود را از طریق برنامه‌های مختلفی که برخی از آنها را وزارت اقتصاد برای قشر آسیب‌پذیر در نظر گرفته به‌درستی پیش ببرد و اقدامات اصلاحی را به سرانجام برساند. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در این صورت می‌توان گفت که این اقدام دولت سیزدهم بسیار موثر بوده و در آینده شاهد منافع و ثمرات آن در اقتصاد ملی خواهیم بود.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه تسهیل شد

شبکه خبر| امین قهرمانی، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به مصوبه ۲۱ اردیبهشت امسال برای شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و نوپای دانش بنیان اظهار کرد: این موضوع برای مدت‎‌های مدیدی مطرح شده بود و در سال جاری نیز با توجه به شعار سال که «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، شرکت‌‎های بورس تهران و فرابورس ایران، پیوستی به آن مصوبه افزودند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: این مصوبه، راه را برای آن دسته از شرکت‌ها که برای تامین مالی خود اقدام به عرضه سهام خود در بازار سرمایه می‌کنند، هموار کرده است. قهرمانی خاطرنشان کرد: نکته کلیدی، ضوابط خاص در دستورالعمل است که براساس آن، عرضه اولیه سهام این دسته از شرکت‌ها باید از محل سلب حق تقدم انجام شود و منابع حاصل از عرضه اولیه دوباره به خود شرکت باز می‌گردد و در راستای توسعه و فعالیت‌های شرکت استفاده می‌شود؛ بنابراین، می‌توان از آن به عنوان یک نوع تامین مالی یاد کرد.

 

ارسال نظر