شاخص بورس در آستانه تغییر کانال

۱۴۰۱/۰۳/۰۹ - ۰۴:۴۷:۰۸
کد خبر: ۱۸۹۵۰۲

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی یکشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه با ۱۹ هزار و ۳۷۲ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۳۴ هزار واحدی قرار گرفت. براساس گزارش ایرنا معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۳ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۴۶ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال معامله کردند.شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۱۹ هزار و ۱۱۰ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۵۳ هزار واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن با چهار هزار و ۲۵۲ واحد کاهش به ۴۳۲ هزار و ۳۷۲ واحد و شاخص قیمت با ۴ هزار و ۷۴۲ واحد افت به ۲۶۱ ‌هزار و ۸۵۵ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۹هزار و ۳۶۰ واحد و شاخص بازار دوم ۲۳‌هزار و یک واحد کاهش را ثبت کردند. در این روز در معاملات بورس تهران، بیش از ۹ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۶ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال و در ۵۹۷ هزار و ۴۰۵ نوبت معامله شد.

فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۶۹۶ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۵۳۹ واحد، یک هزار و ۳۷۸ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» بایک هزار و ۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۰۵ واحد، معدنی و صنعتی گلگهر با نماد «کگل» با ۷۰۵ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۵۹۴ واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی با نماد «حکشتی» با ۵۸۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پتروشیمی بوعلی با نماد «بوعلی» با ۳۰۹ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۲۰۸ واحد، سیمان آبیک با نماد «سابیک» با ۶۰ واحد، سیمان تهران با نماد «ستران» با ۵۴ واحد و سرمایه‌گذاری شفا دارو با نماد «شفا» با ۴۰ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

بر پایه این گزارش، دیروز نماد انتقال داده‌های سیمان آبیک با نماد «سآبیک»، آسیاتک با نماد «آسیاتک»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، سایپا با نماد «خساپا» و پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز یکشنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون برگه سهم به ارزش یک هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روز یکشنبه بیش از ۱۳۲ واحد کاهش داشت و به ۲۱ هزار و ۲۶۵ واحد رسید.در این بازار دو میلیارد و ۶۷۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۹ هزار و ۷۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۷۳ هزار و ۸۹۲ نوبت بود.

   اوراق سلف در راه بورس

مجید پیره از جمع‌بندی ملاحظات فقهی مربوط به اوراق سلف مسکن خبر داد و گفت: اوراق سلف مسکن هفته گذشته در کمیته فقهی جمع‌بندی شد، اما نهایی شدن سازوکار استفاده از آن در بورس کالا، علاوه بر اینکه به تصمیمات هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا بستگی دارد، تابعی از درخواست انتشار این اوراق از سوی سازندگان ساختمان است.

وی اظهار کرد: در ابتدا، ابعاد شرعی پیشنهادها از طریق کمیته فقهی سازمان بورس بررسی می‌شود و اکنون ملاحظات شرعی مربوط به دستورالعمل استفاده از این ابزار نهایی شده است.

به گفته پیره در صورت تصویب دستورالعمل مربوطه، شرکت‌های ساختمانی قادر خواهند بود از طریق اوراق سلف پیش‌فروش مسکن داشته باشند و افراد با خرید اوراق سلف از نوسانات بخش مسکن منتفع شوند.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون موضوع صندوق املاک و مستغلات و نیز صندوق زمین و ساختمان نیز توضیح داد: صندوق زمین و ساختمان در کمیته فقهی تایید شده و اکنون هم به مرحله اجرا رسیده است و موضوع صندوق املاک و مستغلات نیز بعد از تدوین طرح نهایی و بررسی ابعاد فقهی و حقوقی آن، قابل اجرا در بازار سرمایه خواهد بود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: شرکت‌ها با استفاده از صندوق زمین و ساختمان یک ساختمان را ساخته و افرادی که جزو دارندگان آن صندوق هستند در روند تولید و سودآوری شریک می‌شوند. وی یکی از ظرفیت‌های این صندوق را فراهم شدن امکان تامین مالی فعالیت‌های ساختمانی عنوان کرد.

   پای شهرداری به بورس کالا باز شد

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، بر ایجاد شفافیت مالی در شهرداری از طریق مسیر خرید کالا از بورس کالای ایران تاکید کرد. ابوالفضل فلاح با اعلام این مطلب در هفتاد و سومین نشست کمیسیون معاونان مالی و اقتصاد شهری کلانشهرهای ایران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: با هماهنگی انجام شده با بورس کالا، از این پس سعی خواهیم کرد عمده خرید کالاهای مورد نیاز پروژه‌های شهرداری تهران را از طریق بورس کالا تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خرید از بورس کالا، بستری شفاف در اقتصاد به شمار می‌رود، گفت: مسیر خرید از بورس کالا به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و علاوه بر شفافیت، سلامت و صرفه‌جویی، باعث حذف واسطه‌ها خواهد شد و در نتیجه موجب کاهش چشمگیر هزینه تمام شده جهت اجرای پروژه‌ها است.

به گفته وی این اقدام بهترین اتفاق برای شهر و شهرداری تهران خواهد بود که بتواند با منابع خود، حداکثر بهره‌وری و پیشرفت برنامه‌ها را محقق کند.

رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلانشهرها تصریح کرد: در راستای تاکید مدیریت شهری کلان‌شهر تهران، مبنی بر شفافیت در معاملات در شهرداری تهران، برای نخستین‌بار خرید، از بورس کالا با همکاری سرمایه‌گذاری شهر صورت پذیرفت. فلاح گفت: مرحله نخست در اسفند سال ۱۴۰۰، قیر به میزان ۱۹۰۰ تن و میلگرد به میزان ۵۰۶ تن جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران خریداری شد. در مرحله دوم بیش از ۷ هزار تن قیر خریداری و تحویل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران شد؛ همچنین خریدهای بعدی نیز با توجه به نیاز این سازمان در دست اقدام است. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، شفافیت بیشتر، امکان رصد قیمت‌ها، حذف واسطه‌ها، تضامین فروشندگان نزد سازمان بورس جهت الزام تحویل کالا، جریمه فروشندگان در صورت تاخیر در تحویل و امکان خریداری به صورت اعتباری و مدت‌دار را از جمله مزایای خرید از بورس کالا عنوان کرد. رییس کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلانشهرها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره سامانه «سادا» (سامانه جامع اموال ‌دستگاه‌های اجرایی) گفت: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند اطلاعات ساختمان‌ها، فضاهای اداری و غیراداری، املاک و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول خود را در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) ثبت و تکمیل کنند. در ادامه این نشست، هادی علیرضایی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری شهر گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره مدیریت جدید شهری و خریدهای انجام شده از بورس کالا ارایه داد.

وی با اشاره به اقدامات مجموعه در سال جاری گفت: خرید ۲ هزار عدد چرخ قطار مترو، خرید خدمات بروز رسانی و پشتیبانی نرم افزار کنترل آلودگی صوتی از آلمان به سفارش شرکت کنترل کیفیت هوا، خرید گازهای کالبیراسیون از کشور هلند و تحویل آن به شرکت کنترل کیفیت هوا از جمله این اقدام‌هاست.

 

ارسال نظر