اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ - ۰۳:۵۳:۰۸
کد خبر: ۱۸۹۴۶۰

حرفه‌ای شدن آموزش بورس با تشکیل کارگروه مدرسان بازار سرمایه

باشگاه خبرنگاران| اسکندری، مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس گفت: قرار است کارگروه مدرسان بازار سرمایه فضای آموزش بورس را ساماندهی کند تا این فضا از وجود افرادی که خلاف اصول حرفه‌ای عمل می‌کنند، پاک شود. اسکندری افزود: در انتخابات کارگروه مدرسان بازار سرمایه بیش از ۷۷ درصد مشارکت‌کننده حضور داشت. این کارگروه در کنار کمیته راهبری آموزش، به افرادی که علاقه‌مند به ثبت اسم خود در بانک اطلاعات مدرسان بازار سرمایه هستند، کمک می‌کند. او می‌گوید: افراد علاقه‌مند ابتدا مدارک خود را ارایه و سپس درخواستی مبنی بر اینکه مدرس بازار سرمایه هستند و صلاحیت آن را دارند ارایه می‌کنند. پس از بررسی توسط مدرسان قدیمی بازار سرمایه، در صورت صلاحدید اسامی آنها به بانک اطلاعاتی اضافه می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس گفت: البته هنوز دستورالعملی مبنی بر اینکه افراد منتخب باید چه صلاحیت‌هایی داشته باشند تدوین نشده و زمان تدوین آن مشخص نیست، اما از اولویت‌های کارگروه است. هدف این اقدام آن است که مدرسان بازار سرمایه فضای آموزش بورس را ساماندهی کنند تا این فضا را از وجود افرادی که خلاف اصول حرفه‌ای عمل می‌کنند، پاک کنند.

ادامه واگذاری‌ها در دولت

ایرنا | علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به روند واگذاری سهام دولت در شرکت‌ها، اظهار داشت: دولت در بحث واگذاری‌ها باید بتواند بعد از انجام خصوصی‌سازی قاعده‌گذاری خود را اعمال کند. وی خاطرنشان‌کرد: زمانی که دولت اقدام به واگذاری سهام خود به بخش خصوصی می‌کند، باید به مردم این اطمینان را بدهد که به‌هیچ‌ عنوان سهام واگذار شده تحت تعقیب یا مورد دخالت آنها قرار نمی‌گیرد. آقامحمدی خاطرنشان‌کرد: در صورتی که چنین مسائلی در دستور کار دولت برای واگذاری‌ها قرار نگیرد، شاهد ایجاد برخی از معضلات و اشتباهات در مسیر واگذاری خواهیم بود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحت تاثیر چنین اتفاقی بهتر است دولت برای کسب موفقیت در مساله خصوصی‌سازی این موضوع را در دستور کار خود قرار بدهد تا بتوان شاهد رفع مشکلات و نیز دستیابی به روند درست واگذاری سهام شرکت‌ها باشیم. وی اضافه‌ کرد: بهتر است زمانی که دولت سهام خود را واگذار می‌کند، منابع در اختیار خود در محلی مصرف کند که به نفع اقتصاد کشور است. آقامحمدی گفت: قانون، در زمینه استفاده منابع دولت در بخش‌های مختلف هشت مورد را اعلام کرده تا موجب سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های صنعتی شود. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در امر واگذاری باید این مسائل مورد توجه باشد، گفت: اگر دولت این مسائل را اولویت واگذاری‌ها قرار دهد، کار خود را به‌درستی انجام داده و می‌تواند در این زمینه به موفقیت‌های زیادی دست یابد. وی با بیان اینکه در قانون همه این مسائل مورد توجه قرار گرفته است، افزود: دولت در راستای موفقیت در امر واگذاری‌ها موظف به اجرای این قانون است. آقامحمدی خاطرنشان‌کرد: برگزاری رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران نشان‌دهنده اراده دولت برای شناسایی راه‌ها و کسب موفقیت در امر واگذاری‌ها است.

روند معاملات بورس  طی ماه‌های آینده

حسین عبدی، کارشناس بازار سرمایه به افت و خیزهای اخیر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: هرچند تاکنون برآیند معاملات مثبت و توجه بیشتر سهامداران به سمت شرکت‌های کوچک و متوسط بود، اما روند بازار سرمایه در چند روز گذشته تحت تاثیر عوامل مختلف با افت و خیزهایی همراه شد. وی اظهار داشت: اکنون بازار در انتظار گزارش‌های دوره‌ای و سالانه شرکت‌ها است و برآورد مثبت از این گزارش‌ها باعث شد تا شرکت‌های بزرگ مورد توجه قرار بگیرند. عبدی با تاکید بر اینکه این امر باعث افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه شد، گفت: از سوی دیگر با توجه به قیمت نفت، افزایش قیمت ارز به عنوان نکته‌ای مهم در بازار و رابطه مثبت آن با شاخص کل باعث شد تا در کل بازار تجربه خوبی را از خود در چند روز گذشته ثبت کند. این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به شاخص بورس اشاره کرد و افزود: علت این اتفاق به انتظار بازار از گزارش شرکت‌ها بر می‌گردد؛ همچنین افزایش انتظارات تورمی که در نهایت منجر به صعود نرخ ارز شد، زمینه ساز بهبود وضعیت شرکت‌های صادراتی و ارز محور بود. وی اظهار داشت: شرکت‌های کوچک و متوسط هم با توجه به افت زیادی که در گذشته تجربه کرده بودند، بهانه‌ای را برای جبران بخشی از این افت پیدا کردند. عبدی، روند معاملات بورس را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد که این روند بتواند تا فصل مجامع ادامه‌دار باشد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: هر چند انتشار برخی از گزارش‌ها نشان از آن داشت که روند بازار در سهام برخی از شرکت‌ها نباید بیش از اندازه صعودی باشد، اما شرکت‌های کوچک‌تر ادامه‌دهنده مسیر فعلی خود هستند و روند بازار تحت تاثیر چنین اتفاقی تا فصل مجامع صعودی خواهد بود. وی با بیان اینکه تا آن زمان شاهد برخی از افت و خیزها در این بازار خواهیم بود، افزود: بازار با توجه به انتظارات تورمی و نیز افزایش نرخ ارز، رشد پایداری را تجربه خواهد کرد. عبدی به سهامداران توصیه کرد و گفت: زمانی که سهامداران برای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شدند باید نسبت به ریسک‌های بازار آگاه باشند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: بازار در سال ٩٢ و ٩٩ توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد، اما سهامداران باید این موضوع را مد نظر قرار دهند که ممکن است مفروضات تحلیلی بازار با کوچک‌ترین اخباری تغییر کند. وی اظهار داشت: ما ابهاماتی را در داده‌های اقتصادی مرتبط با گزارش شرکت‌ها، خوراک بسیاری از شرکت‌ها، مواد اولیه و وضعیت عمومی شرکت‌ها خواهیم داشت که ممکن است در دوره‌هایی روند بازار را با چالش همراه کند. 

 

ارسال نظر