اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۰۴:۲۳:۱۳
کد خبر: ۱۸۹۴۲۶

واریز پول جدید  به حساب صندوق تثبیت

بعد از توافقات انجام شده در چند ماه گذشته برای انجام واریزی‌ها از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، اجرای این اقدام برای مدت کوتاهی با برخی از موانع همراه و منجر به توقف واریزی‌ها به صندوق تثبیت بازار سرمایه شد. ابتدا هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ مصوب کردند تا مبلغی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان را به‌صورت ماهیانه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کند. پس از این توافق، مرحله نخست واریزی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ انجام شد، اما ادامه این واریزی‌ها مستلزم امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که پیش‌نویس آن قرارداد بلافاصله تهیه شد. با این حال مذاکرات برای نهایی شدن پیش‌نویس آن با تاخیر همراه شد.

به‌مرور و با مذاکرات انجام شده در نهایت در روز سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) مشکل رفع و رقمی معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد.

در این زمینه امیرمهدی صبایی با تاکید بر اینکه با انعقاد آن قرارداد دیگر هیچ مانعی برای شروع مجدد واریزی‌ها به‌صورت ماهانه وجود ندارد، اعلام کرده بود: بر اساس امضای این قرارداد، واریزی بهمن و اسفند ۱۴۰۰ که رقمی معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، انجام شد.

با توجه به انجام واریزی بهمن و اسفند ۱۴۰۰، تاکنون پرداختی فروردین و اردیبهشت‌ماه که رقمی معادل یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود، انجام نشده است. بر اساس پیگیری‌های انجام شده، امیرمهدی صبایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: هیچ مانعی برای این واریزی‌ها وجود ندارد و مشکلی تهدیدکننده اجرای این اقدام نیست.

وی افزود: اکنون پیگیر انجام این واریزی‌ها هستیم، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده بزودی مبلغ معوقه به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود و از ماه‌های بعد پرداختی‌ها به‌صورت منظم انجام خواهد شد.

صبایی اظهار کرد: واریزی هر ماه قاعدتاً باید پایان همان ماه انجام شود که به نظر می‌رسد واریزی خردادماه تا پایان همین ماه به مرحله اجرا برسد. بر اساس آخرین نرخ اعلامی ارز، معادل ریالی یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی که طبق مصوب دولت قرار است به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، رقمی معادل ۱۲،۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که بخشی از آن به‌حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

سهم دولت از سرخابی‌ها تا پایان تابستان به کمتر از نصف می‌رسد

ایسنا| حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فراخوان عرضه بلوک‌های مدیریتی سهام استقلال و پرسپولیس که اوایل فروردین ماه توسط سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد، اظهار کرد: مذاکراتی با شرکت‌های مختلف در این راستا در حال انجام است اما نمی‌توان نامی از این شرکت‌ها برد. گفت زیرا ممکن است شرکت و برنامه سازمان را دچار آسیب کند.

وی ادامه داد: اما از زمانی که فراخوان اعلام شده است مذاکره سازمان خصوصی‌سازی با شرکت‌های مختلف که شرایطی داشتند در حال انجام است. رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: تعهد سازمان این است که تا پایان شهریور سهم دولت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را را به زیر ۵۰ درصد برساند.

بر اساس این گزارش، فرایند واگذاری سرخابی‌ها بالاخره و پس از وعده‌های طول و دراز، زمستان سال گذشته انجام شد و بر این اساس پذیره‌نویسی تعداد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۵۶ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح ۱) و تعداد یک میلیارد و ۳۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۵۶۷ سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح ۱) ناشی از سلب حق‌تقدم به روش ثبت سفارش در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، از ۱۵ اسفندماه آغاز شده بود سرانجام در ۲۸ اسفند به پایان رسید. طبق آمار در پذیره‌نویسی پرسپولیس ۳۲۰ هزار نفر مشارکت کردند.

۲۶۱ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی‌ها و بیش از ۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی‌ها خریداری شد. همچنین ۲۸۶ هزار نفر در پذیره‌نویسی استقلال شرکت کردند که ۲۸۰ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی‌ها و ۷۹ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خریداری شد. بر این اساس و حدود یک هفته پس از اتمام پذیره‌نویسی، سازمان خصوصی‌سازی در فراخوانی از متقاضیان بالقوه برای خرید بلوک‌های مدیریتی استقلال و پرسپولیس دعوت و اعلام کرد در جهت تحقق گام بعدی فرآیند خصوصی‌سازی این دو باشگاه و واگذاری سهام مدیریتی آنها؛ سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد نسبت به عرضه رقابتی بلوک‌های مدیریتی سهام شرکت‌­های مذکور از طریق فرابورس اقدام کند

 

ارسال نظر